Nekromanti Såga min layout, försök 2

Rickard

Urverk speldesign
Satt och hade tråkigt, så jag tänkte testa om mina typografi- och Indesignkunskaper har blivit något bättre av att läsa igenom en halv bok. Det viktiga är inte textinnehållet (eller kvaliteten på bilderna), utan jag vill ha kommentarer om hur det ser ut. För mig så känns det som det är lite övervikt genom hela dokumentet.

Varför jag har lämnat en kolumn fri för tips och exempel är för att få vettigt antal tecken per rad, för att öka läsförmågan. Jag har också inte försökt avstava, så slå inte ner på det.

Jag har fått dubbla horungar på ett ställe. Gör det egentligen något?

Jag har inte lyckats med baslinjer (base lines). Det fuckar upp texten varje gång. Vet egentligen inte hur jag ska använda baslinjer ens. Jag har försökt följa gridden så mycket jag kan, men det är inte fixerade rader på ett helt uppslag, utan de skiljer sig från varandra.

Det blir ett mellanrum mellan första stycket i en rubrik och andra stycket. Jag vet inte varför, för jag har (tror jag) ställt in i Indesign att första stycket ska följas av ett stycke med indrag, om det finns någon. Känns som det blivit något konstigt när jag importerade Open Offices sxw-fil.

Gör det något om texten inte går ända ner till slutet av sidan? Hur löser man sådant egentligen, utan att det ska bli en himla massa änklingar/horungar?

Vilka rubriknivåerna som finns visas tydligt på första sidan, men funkar det?

Jag är väldigt osäker på hur man ska designa tabeller.

/Han som antar att han får kolla på hur andra det har löst där med tabellerna

Rising

Vila i frid
Tja; det här är vad jag tycker:

Varför jag har lämnat en kolumn fri för tips och exempel är för att få vettigt antal tecken per rad, för att öka läsförmågan.
Det är ändå i mastigaste laget. Du skulle kunna göra exempelspalten bredare eller gå ner på två spalter för att göra det läsligare. Har bara Acrobat Reader; vad har du använt för storlek och radavstånd på brödtexten? Jag skulle vilja ha mindre teckenstorlek i förhållande till radavståndet.

Jag har fått dubbla horungar på ett ställe. Gör det egentligen något?
Först: Jag använder termerna "horunge" resp. "änka". En änka är när man bara ser den första raden i ett stycke längst ner på en spalt eller en sida och där resten hamnar på nästa spalt/sida. En horunge är när bara den sista raden i ett stycke syns i början på en spalt/sida.

Det du har på sida 3 är helt okej. Det är ju två rader. Att du kallar det "dubbel horunge" tycker jag alltså låter som om du blandar ihop de gamla beteckningarna (där "enkel horunge"=änka och "dubbel horunge"=horunge) med de nya, och ser det som att dubbel horunge skulle vara två stycken "horungar".

Jag har inte lyckats med baslinjer (base lines). Det fuckar upp texten varje gång.
Det är synd, för det mesta jag retar mig på är just sånt som base lines kunnat åtgärda.

Det värsta är att det uppstår olika styckemellanrum ibland på dina sidor. Kolla under Utmattning på sida 4. Stycket "Ett kraftpoäng per timme..." börjar efter ett långt styckemellanrum från föregående stycke, men nästa stycke; "När kraftpoängen kommit över..." gör det inte. Det buggar mig som fan.

Jag tycker inte du skall ha något sådant styckemellanrum alls. Det gör nämligen att textmellanrummen på sidornas fram- och baksida förskjutas och hamnar på olika ställen. Okej; i dessa moderna tider trycker vi kanske inte på så tunna ark att man störs märkbart av detta, men det är ändå dumt. Det syns inte på de sidor du gjort här; men i praktiken skulle det kunna innebära att den sista raden på varje sida (vi förutsätter att du verkligen skulle låta texten gå ner till slutet på varje sida) skulle hamna på olika avstånd från strecket i din sidfot. Vilket skulle vara asjobbigt. Gå in i formatmallarna och ta bort dessa styckemellanrum. Det finns något, typ "avstånd före nytt stycke" och "avstånd efter". Sätt dem på nollish.

Jag tycker du har för stora luckor i texten också. Såsom avståndet innan exempel. Kolla på sida 2. Exemplet ser ut att höra till Fummel snarare än till Satsa; och samma sak med fummeltabellen; den ser ut att höra till det undre stycket.

Gör det något om texten inte går ända ner till slutet av sidan? Hur löser man sådant egentligen, utan att det ska bli en himla massa änklingar/horungar?
Det är en hel vetenskap. Men kort sagt är det det man har bilder till. Och så är det en stor fördel när det är man själv som skriver texten, eftersom man då kan göra ändringar så att det ser snyggt ut. I värsta fall kan du justera ordmellanrummet för att få det att funka bättre. Gör det då på all brödtext på hela sidan som helhet för att få det att göra det mer osynligt. Du kan också låta texten på ett uppslag vara en rad kortare än vanligt. Det är inte bra, och särskilt inte med din linje i sidfoten; men det är okej. Men kom ihåg att det då måste gälla för hela uppslaget, inte bara en sida.

Men först och främst: Bilder och ändra i texten. Det kommer man långt på.

Vilka rubriknivåerna som finns visas tydligt på första sidan, men funkar det?
De funkar. Först tyckte jag de var för många, men det är de nog inte. De är bra. Om något tycker jag att Rubriknivå 3 (den som "Färdighetsvärde (FV)" är skrivet i) är lite i det luftigaste laget. Den ser ut att sväva lite väl högt ovanför texten under den. Jag skulle minska detta avstånd och även minska styckeavståndet från ovanstående stycke med en hel rad.

Jag är väldigt osäker på hur man ska designa tabeller.
Om du inte skulle ha många i texten så tycker jag det där fungerar. Vill du ändå formge dem annorlunda så föreslår jag pyjamasrutor (varannan rad grå, varannan vit). Det viktiga är att du behåller textformateringen i en linjär så som du har nu. Sätter du texten i en tabell med någon sorts avgränsning också mellan kolumnerna så behöver du inte ha punkter i slutet på texter som bara består av ett ord eller en mening.

I övrigt tyckte jag det såg bra och habilt ut.

Rickard

Urverk speldesign
Först och främst; jättetack för responsen!

"vad har du använt för storlek och radavstånd på brödtexten? Jag skulle vilja ha mindre teckenstorlek i förhållande till radavståndet."
Size: 12 pt
Leading: 14,4 pt

"Först: Jag använder termerna 'horunge' resp. 'änka'."
Bra att jag försöker slänga mig med termer som jag inte ens kan. :gremsmirk: Tack för tillrättavisningen.

"Du skulle kunna göra exempelspalten bredare eller gå ner på två spalter för att göra det läsligare."
Får väl göra exempelspalten bredare, eftersom jag vill inte ha dubbelspaltigt då det blir så jobbigt att behöva läsa på skärmen. Jag hatar att behöva skrolla uppåt i ett dokument när jag läser.

"Det är synd, för det mesta jag retar mig på är just sånt som base lines kunnat åtgärda."
Jag har egentligen en massa frågor, främst angående baslinjer och hur man egentligen ska göra med rubriker och deras luftrum över och under. Med andra ord, frågor hur man kommer igång. Det känns som om man måsta sätta några provsidor, ändra allting så att det passar så att rubrikerna inte fuckar upp brödtexten som följer baslinjerna och sedan fixar resten av dokumentet. Fast jag antar att jag kan läsa vidare i boken istället för att fråga, för jag såg att sjätte kapitlet handlade om ombrytningsregler och där tar de tydligen upp sådana saker (även om baslinjer inte nämns alls där enligt registret).

(min nuvarande avatar uttrycker rätt väl hur jag känner när jag försöker experimentera med baslinjer)

"I värsta fall kan du justera ordmellanrummet för att få det att funka bättre. Gör det då på all brödtext på hela sidan som helhet för att få det att göra det mer osynligt."
Ska jag göra en specifik paragraf för det? Det jag undrar är väl om det är praxis att göra egna paragrafer för små ändringar?

- - -

När jag läser igenom den layoutade texten så upptäcker jag en himla massa saker som jag vill omformulera. Är det vanligt? Jag menar, sådär är det alltid för mig. Varje gång som jag gör om en fil till pdf så hittar jag en himla massa saker som behövs skrivas om, men som jag inte tänker på när jag sitter med ordbehandlaren.

En sista fråga. Hur gör man numrerade listor i Indesign (CS 3.0)? Har försökt leta i hjälpen men inte hittat något. Finns det något ord som kan vara bra att söka på?

/Han som har lärt sig att defaultvärden tydligen inte är att rekommendera för användning

Rising

Vila i frid
Size: 12 pt
Leading: 14,4 pt
Om du formger först och främst för läsning på skärmen så kan du ha en poäng med den här textstorleken. Experimentera gärna med ett större radavstånd, dock. Det brukar kännas lyxigare och proffsigare.

Det jag undrar är väl om det är praxis att göra egna paragrafer för små ändringar?
Egna "paragrafer"? Jag är lite osäker på vad du menar. Så här arbetar jag: Man har en formatmall som är default. Den använder man på all text på allt man skall formge. Men; då ser man ofta småsaker som inte blir bra. Mest kritiskt är det med änkor och horungar; näst mest kritiskt är det med stycken som slutar någon rad för tidigt på en sida och sådana grejer. Väldigt okritiskt är det med rader som slutar med ett enda ord. Om det är ett någorlunda långt ord är det inget "fel"; men jag brukar ändå vilja korrigera sånt.

Om man då ändrar ordmellanrummet så ändrar man inte det i själva formatmallen; för då skulle man ju kunna fucka upp det på andra ställen; utan man markerar bara det man vill ändra och gör ändringen på denna markering. Det betyder att just denna text kommer skilja sig lite från ens formatmall.

När jag läser igenom den layoutade texten så upptäcker jag en himla massa saker som jag vill omformulera. Är det vanligt?
Ganska vanligt; främst eftersom man sällan är duktig på att korrläsa ens råtext eller för att man bara korrläser på skärmen; men också för att man gärna bara letar efter språkliga fel när man korrläser och inte riktigt tänker över huruvida formuleringarna flyter eller inte. Repetitioner och redundans är två andra saker man inte brukar märka när man korrläser intensivt men som brukar störa när man läser texten ledigare.

Det är ändå ett rätt gott betyg att man kan se vilka fel man gör i ens egen text. Vissa skribenter behöver yttre personer som kan komma med den här typen av åsikter.

---

Numrerade listor är jag van att göra manuellt i InDesign. Jag brukar ha en särskild formatmall för dem; en som baserar sig på brödtextsformatet men med andra tabbinställningar. Om det finns någon speciell inställning för att göra numrerade listor, som i Word, så tror jag faktiskt inte att jag känner till den; eller så är den så intuitiv och enkel att komma åt att jag inte lagt på minnet hur man når den. Har inte programmet på den här datorn för att kolla. Någon som är mer van att arbeta med texter där punktlistor förekommer får komma och bitchslappa mig om jag har fel.

JonasM

Veteran
Numrerade listor fixar man via Stycke-menyn (ctrl-M). Klicka på den lilla pilen längst upp till vänster för att komma till "extramenyn" och välj sedan "Punkter och nummer" längst ner.

Har i ärlighetens namn bara använt denna funktion någon enstaka gång.

Rickard

Urverk speldesign
"Numrerade listor fixar man via Stycke-menyn (ctrl-M). Klicka på den lilla pilen längst upp till vänster för att komma till 'extramenyn' och välj sedan 'Punkter och nummer' längst ner."
Den fanns inte i Indesign CS 2.0.

/Han som fick göra den numrerade listan i Open Office och sedan importera den därifrån

Rickard

Urverk speldesign
Äsch, borde tagit en skärmdump direkt...

...så man kan se var jag letade fel. Dessutom hade inte mitt förra inlägg blivit lika menlöst.

/Han som nu förvisso gjort sin lista manuellt, men det vore bra att veta

Rickard

Urverk speldesign
Uppföljningen

Har försökt leka med baslinjer. Jag tror att jag kunde ha diagnostiserats till att ha Tourettes syndrom där ett tag. Fick hålla på och gå in och fiffla en hel del med rubrikerna för hand. Jag är åtminstone själv nöjd med resultatet. Det oroar mig dock lite att det blev 6 sidors satt text jämtemot 5 sidors formaterad text.

Saker som jag fortfarande är lite osäker på.

1. Jag funderar på om jag ska ha alla kommentarer vid början av rubriken, där brödtexten tar vid eller om jag ska ha den på samma rad som kommentaren berör. Första sidan visar ett sådant exempel, medan jag i övriga dokumentet har linjerat precis där första raden tar vid efter rubriken.

2. Jag har satt ett exempel i marginalen (sida 3) och den andra löpandes i brödtexten (sida 2). Funderar på om det verkligen spelar någon roll att jag inte gör på precis samma sätt genom hela dokumentet.

3. Gör det något att tabellerna löper utanför kolumnen där brödtexten finns. Jag tänker på tabellerna i rubriken Fummel (sida 2) och Samarbete (sida 3).

4. Sedan funderar jag på om det kanske är för lite luft i huvudet och foten på dokumentet. Jag har försökt använda det gyllene snittet när det gäller måtten. Vet inte om jag gjorde rätt dock.

5. Finns det något svenskt layoutforum som jag kan störa i fortsättningen?

Det känns som om jag hade lärt mig en hel del om jag suttit med någon medan denne sätter ett dokument.

/Han som nu anser sig ha lite koll på hur fortsatta dokument kommer att se ut

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Uppföljningen

Inte ett direkt svar på någon av dina frågor (förutom möjligtvis fyran), men jag tycker du borde göra något åt sidhuvudet där det står "Kapitel 3" och "Avgöra handlingar". De texterna är alldeles för framträdande. Mer luft är en möjlighet, men framför allt skulle jag vilja se text i mindre grad där. Kanske kapitäler i något över brödtextens grad och rubrikernas typsnitt skulle kunna funka? Eller bara något liknande rubriknivå 3.

En bra riktlinje när man bestämmer marginalernas storlek är att man utgår från att bunten (innermarginalen) är minst, och sedan huvud, ytter och fot i stigande ordning. Detta passar inte riktigt för dig eftersom du har den där marginalspalten, men det är värt att hålla i bakhuvudet i alla fall.

Jag är också nyfiken på om det finns något bra svenskt layoutforum för övrigt.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Re: Uppföljningen

1. Jag funderar på om jag ska ha alla kommentarer vid början av rubriken, där brödtexten tar vid eller om jag ska ha den på samma rad som kommentaren berör. Första sidan visar ett sådant exempel, medan jag i övriga dokumentet har linjerat precis där första raden tar vid efter rubriken.
Ha dem vid den rad de berör. Annars blir man lite förvirrad. "Vad har det här med saken att göra", liksom.

Jag har satt ett exempel i marginalen (sida 3) och den andra löpandes i brödtexten (sida 2). Funderar på om det verkligen spelar någon roll att jag inte gör på precis samma sätt genom hela dokumentet.
Gör lika dant överallt. Konsekvens går inte att överskatta. Jag skulle föredra att alla exempel var i marginalen.

3. Gör det något att tabellerna löper utanför kolumnen där brödtexten finns. Jag tänker på tabellerna i rubriken Fummel (sida 2) och Samarbete (sida 3).
Ja. Det är fult. Jättefult.

4. Sedan funderar jag på om det kanske är för lite luft i huvudet och foten på dokumentet.
Ganska trångt, iaf i huvudet. Så pass att man reagerar på det.

Rickard

Urverk speldesign
Uppföljning, försök 2 [sista filen]

Eftersom jag fick såpass kraftiga kommentarer så slänger jag upp en fil till, trots att jag inte hade tänkt att göra det. Har ordnat till kolumntiteln (det längst upp på sidan) och försökt med en lösning på tabellerna som går över hela sidan. Jag tycker hela sidan faller lite, så i fortsättningen så får jag öka fotens marginal. Antagligen så flyttar jag bara upp sidnumret ett snäpp. Nu lyckades jag få samma antal sidor i den satta texten (i Indesign) som i den formaterade (i ordbehandlaren), även om det blev lite plottrigt på sida fyra.

Gud, vad svårt det här var. Kudos till alla er som ger er på att fixa en layout. Min respekt har ökat rätt mycket. :gremsmile: Och jag vill tacka alla i tråden för den konstruktiva kritiken.

/Han som fick sitta och skriva om (och ta bort) lite saker för att det skulle passa

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Uppföljning, försök 2 [sista filen]

Jag tycker hela sidan faller lite, så i fortsättningen så får jag öka fotens marginal. Antagligen så flyttar jag bara upp sidnumret ett snäpp.
Foten är inklusive sidnumret. Det räknas alltså inte in i satsytan, så om du ska ha mer luft där nere får du minska något på satsytan, kanske ett par rader.

Sedan tror jag det skulle kunna vara snyggt om både sidnumret och kolumntiteln gick ända ut till yttermarginalen (alltså att det går som en linje från kolumntitelns vänsterkant genom satsytans vänsterkant till sidnumrets vänsterkant; jag hittar inte riktigt rätt terminologi här, och är osäker på om jag kan använda "linjera" här, till exempel).

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Re: Uppföljning, försök 2 [sista filen]

Foten är inklusive sidnumret. Det räknas alltså inte in i satsytan, så om du ska ha mer luft där nere får du minska något på satsytan, kanske ett par rader.
Ja. Dessutom brukar man säga att foten ska vara något större än huvudet, för att förhindra känslan av att texten håller på att rinna av sidan.

Sedan tror jag det skulle kunna vara snyggt om både sidnumret och kolumntiteln gick ända ut till yttermarginalen
Hm, ja nu är kolumnrubben och sidnumret lite inskjutna ... såg inte det först.

Jag är fortfarande inte övertygad om att tabellerna är en bra idé. Går det inte använda ett lägre grad på typsnittet och ett par radbrytningar för att få tabellerna i stora kolumnen? Den på sid 3 skulle absolut gå att fixa till så.

Annars känns det som om det är väldigt myket saker i marginalen. För mycket. Kolla på sid 3 o 4 t.ex. Det förstör lite den där rena känslan som jag förmodar du är ute efter, och gör sidorna textunga och ganska röriga. Jag tycker du ska vara väldigt strikt med vad för saker du ska ha i marginalen. T.ex. bara tips och exempel. Eller bara tips och småtabeller. Som nu på sid 4 (färdighetsvalen) känns det lite konstigt att specifikationerna finns både i marginalen och i huvudkollumnen.

En sakt till (sid 4-5). Sidbryt inte mitt i tabeller. Det blir jäkligt bökigt att läsa. Eller, hm, när jag tittar efter är det ju inte samma tabell. Glöm det. (Fixa tabellrubriker, kanske?)

Men i allmänhet tycker jag du har en riktigt bra layout på g. Det är förbannat svårt att layouta något från grunden, och det är bara att acceptera att man får sitta och pilla tills fan avlöser. Men du har en snygg, enkel, lättsläst grund och det är mer än många professionella rollspel kan skryta med. När du jobbar med detaljerna gäller det bara att inte bli lat och börja frångå enkelheten (eller vad du nu strävar efter) efter som det är mindre jobbigt så.