Rickard
Urverk speldesign
Satt och hade tråkigt, så jag tänkte testa om mina typografi- och Indesignkunskaper har blivit något bättre av att läsa igenom en halv bok. Det viktiga är inte textinnehållet (eller kvaliteten på bilderna), utan jag vill ha kommentarer om hur det ser ut. För mig så känns det som det är lite övervikt genom hela dokumentet.
Varför jag har lämnat en kolumn fri för tips och exempel är för att få vettigt antal tecken per rad, för att öka läsförmågan. Jag har också inte försökt avstava, så slå inte ner på det.
Jag har fått dubbla horungar på ett ställe. Gör det egentligen något?
Jag har inte lyckats med baslinjer (base lines). Det fuckar upp texten varje gång. Vet egentligen inte hur jag ska använda baslinjer ens. Jag har försökt följa gridden så mycket jag kan, men det är inte fixerade rader på ett helt uppslag, utan de skiljer sig från varandra.
Det blir ett mellanrum mellan första stycket i en rubrik och andra stycket. Jag vet inte varför, för jag har (tror jag) ställt in i Indesign att första stycket ska följas av ett stycke med indrag, om det finns någon. Känns som det blivit något konstigt när jag importerade Open Offices sxw-fil.
Gör det något om texten inte går ända ner till slutet av sidan? Hur löser man sådant egentligen, utan att det ska bli en himla massa änklingar/horungar?
Vilka rubriknivåerna som finns visas tydligt på första sidan, men funkar det?
Jag är väldigt osäker på hur man ska designa tabeller.
/Han som antar att han får kolla på hur andra det har löst där med tabellerna
Varför jag har lämnat en kolumn fri för tips och exempel är för att få vettigt antal tecken per rad, för att öka läsförmågan. Jag har också inte försökt avstava, så slå inte ner på det.
Jag har fått dubbla horungar på ett ställe. Gör det egentligen något?
Jag har inte lyckats med baslinjer (base lines). Det fuckar upp texten varje gång. Vet egentligen inte hur jag ska använda baslinjer ens. Jag har försökt följa gridden så mycket jag kan, men det är inte fixerade rader på ett helt uppslag, utan de skiljer sig från varandra.
Det blir ett mellanrum mellan första stycket i en rubrik och andra stycket. Jag vet inte varför, för jag har (tror jag) ställt in i Indesign att första stycket ska följas av ett stycke med indrag, om det finns någon. Känns som det blivit något konstigt när jag importerade Open Offices sxw-fil.
Gör det något om texten inte går ända ner till slutet av sidan? Hur löser man sådant egentligen, utan att det ska bli en himla massa änklingar/horungar?
Vilka rubriknivåerna som finns visas tydligt på första sidan, men funkar det?
Jag är väldigt osäker på hur man ska designa tabeller.
/Han som antar att han får kolla på hur andra det har löst där med tabellerna