Nekromanti Sångarens Ätt

Telephalsion

Swordsman
Har skummat igenom den och efter bara tio minuter har jag följande kommentarer:

Älskar hårdbunden bok.
Nya effekterna uppskattas starkt.
Älskar livsprinciperna.
Tycker att sanaris mörka hemligheter är sjukt bra gjort. Balansens lag hämnas på grisfarmande alver!

Andra tankar?

Dark Lotus

Warrior
Kan nog inte säga annat än att hålla med samt att det är fint med förbannelse tabeller för rollspelare och sådana fina saker ;]

DesertRain

Hero
Jag har läst det första kapitlet och typ halva det om hemligheter, och jag kan bara säga att det är riktigt bra. Särskilt jag som bara snabbläst den gamla alvboken en enda gång är typ euforisk.
Självklart får boken 10!/10 i stilpoäng, även innehållet blir förmodligen 10!/10 när jag väl tagit mig igenom den.

Jehorius

Veteran
Jag är helt förstummad, förälskad i den nya modulen kan jag ju säga. Och har fortfarande svårt att tro att jag fann mitt namn i den, som en 'klan-ägare' x)

Iavhé, som älskar alver och hallonsaft.

Ekorren

Warrior
Det tog mig faktiskt tills igår att inse att boken hette Sångarens ätt och inte Sångernas ätt. Jag känner mig dum.

^^

Pilzefrau

hon/henne
Jag satt i samma förvirring eftersom jag läste olika saker på olika ställen, och hoppades därmed länge på att den skulle heta Sångarnes Ätt.

DesertRain

Hero
I hemlighetskapitlet så får man ju i alla fall vet varför de kallas för sångarens ätt, och jag gillar henéas gåta...

Jehorius

Veteran
Inte kommit så långt än, sprarar hemligheterna till sist. Är bara på sida 55 typ ;< Blev lite sent igår och missade mina systrars födelsedag pga det xD Kom på tok för sent, anyway - Dags för att jobba, chefen börjar bli lite små grining.

Iavhé, som måste börja med maten till julbordet som skall serveras.

Telephalsion

Swordsman
Har börjat läsa nogrannare och undrar några saker:

Tabell A-4 - det står "Skenbar ålder PSY + Modifikation." har det försvunnit ett minustecken mellan ålder och PSY?

Tabell A-6 - Alla siffror utan vare sig plus eller minus före sig, vad innebär de? Ska t.ex. Sanarialver ha plus eller minus 1 i TÅL?
Ett par minustecken verkar ha försvunnit, elelr plustecken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Allt pekar på att det är minustecknen som fallit bort. Jämför till exempel med attributvärdena i grundboken. Skenbar ålder - PSY var också den uträkning som användes i den gamla alvboken, så även här stämmer det in.

Fienden

Hero
Jo, alla minustecken har fallit bort. Märkte det i tabell A-3 "... Mindre än (två mellanslag)10 Quadosh"

Det verkar vara rätt slumpmässigt, dock, eftersom man kan se minustecken i just A-3 också.

DesertRain

Hero
På tal om tabeller, undra vad som händer om man har exakt 10 i quadosh?
(tabell A-2 och A-3)

EDIT: Det fick iofs sin förklaring efter att ha insett att det saknades ett minustecken.

Blasphemy

Swashbuckler
vad trött jag blir!!!!

Sablar! Bomber & granater! Vad trött man kan bli!

Har inte fått Alver själv så kan inte titta på den tryckta produkten. Det är dock garanterat ett fel på grund av olika versioner av layoutprogrammet som använts. Det väljer att vara lite crazy och random och då och då utlämna saker.

Men när det gäller attributmodifikationerna så finns väl +:en kvar? I sådana fall skall allt annat vara negativa modifikationer. Den tabellen finns ju som tur är i regelboken.

*sliter sitt hår*

vandraren

Swordsman
Första intryck [SPOILER]

Mitt första intryck av boken är att den är gedigen och välgjord. Den broderar verkligen ut de delar man saknat mest, t.ex. Sanaris magitradition, alviska mentaliteter, samhälle, historia, kultur. De flesta nya koncepten gillar jag, t.ex. tycker jag legenderna om sångaren är väldigt bra, även Kisharnia är ett välkommet tillskott. Det jag inte tycker är lika bra, är "de fördömda" som känns lite onödiga, sanari och liljans råd är tillräckligt "onda" i sig. Men dessa kan man modda bort väldigt enkelt så det är inget större problem.

En sak som dock inte moddas lika lätt är den Ebhronitiska alv-enklaven. Tycker att det är synd att man gjort en gigantisk enklav (350.000 thism och tiotusentals sanari enligt den gamla alver-boken) till endast en sida i hemlighets-kapitlet. Dessutom är det en ganska oinspirerande hemlighet tycker jag, tomtar som städar och ställer fram gröt på natten...

I den gamla alverboken står det ordagrant om sanari-enklaverna som är spridda i världen: "Dessa enklaver är tätt sammanslutna med resten av stammen och skickar ofta bud mellan varandra. Vissa meddelanden skickas med kurirer, andra med dumdrakar tillhörande Liljans Garde, men det finns de som påstår att sanari har satt upp portaler mellan de viktigaste enklaverna."

Tycker att författarna kunde kommit på en annan anledning till enklavernas grundande än ännu en förbittring, léarams uttåg är ju redan en sådan. I den gamla alver-boken står dessutom: "Den tredje folkvandringen inträffade då thism och sanari spred sina kolonier vida omkring i Mundana. Det är i och med denna folkvandring som samhällena i Savias-skogen, Järnskogen, Forion och långt borta i det mytomspunna Ebhron sattes upp."

Ordet koloni tyder på att det inte rörde sig om en förbittring utan om en medveten strategi från sanaris och thisms sida. Kanske för att söka mer kunskap om den kommande stora förändringen i världen? Eller för att lära av männsikornas kunskaper inom olika områden? Eller för att bilda allianser med mäktiga riken? Sprida sina egna agendor? Skaffa mer bördig jord till en växande befolkning? Finna magiska artefakter, kongelat, råvaror? Kanske allt detta på en gång?

Nu fokuserade jag främst på det som var dåligt, men återigen så tycker jag att boken i det stora hela är väldigt bra. Den får 4 av 5 av mig!

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Första intryck [SPOILER]

Trevligt trevligt... 4 av 5 är inte illa pinkat.
Kul att du gillade den.