Första intryck [SPOILER]
Mitt första intryck av boken är att den är gedigen och välgjord. Den broderar verkligen ut de delar man saknat mest, t.ex. Sanaris magitradition, alviska mentaliteter, samhälle, historia, kultur. De flesta nya koncepten gillar jag, t.ex. tycker jag legenderna om sångaren är väldigt bra, även Kisharnia är ett välkommet tillskott. Det jag inte tycker är lika bra, är "de fördömda" som känns lite onödiga, sanari och liljans råd är tillräckligt "onda" i sig. Men dessa kan man modda bort väldigt enkelt så det är inget större problem.
En sak som dock inte moddas lika lätt är den Ebhronitiska alv-enklaven. Tycker att det är synd att man gjort en gigantisk enklav (350.000 thism och tiotusentals sanari enligt den gamla alver-boken) till endast en sida i hemlighets-kapitlet. Dessutom är det en ganska oinspirerande hemlighet tycker jag, tomtar som städar och ställer fram gröt på natten...
I den gamla alverboken står det ordagrant om sanari-enklaverna som är spridda i världen: "Dessa enklaver är tätt sammanslutna med resten av stammen och skickar ofta bud mellan varandra. Vissa meddelanden skickas med kurirer, andra med dumdrakar tillhörande Liljans Garde, men det finns de som påstår att sanari har satt upp portaler mellan de viktigaste enklaverna."
Tycker att författarna kunde kommit på en annan anledning till enklavernas grundande än ännu en förbittring, léarams uttåg är ju redan en sådan. I den gamla alver-boken står dessutom: "Den tredje folkvandringen inträffade då thism och sanari spred sina kolonier vida omkring i Mundana. Det är i och med denna folkvandring som samhällena i Savias-skogen, Järnskogen, Forion och långt borta i det mytomspunna Ebhron sattes upp."
Ordet koloni tyder på att det inte rörde sig om en förbittring utan om en medveten strategi från sanaris och thisms sida. Kanske för att söka mer kunskap om den kommande stora förändringen i världen? Eller för att lära av männsikornas kunskaper inom olika områden? Eller för att bilda allianser med mäktiga riken? Sprida sina egna agendor? Skaffa mer bördig jord till en växande befolkning? Finna magiska artefakter, kongelat, råvaror? Kanske allt detta på en gång?
Nu fokuserade jag främst på det som var dåligt, men återigen så tycker jag att boken i det stora hela är väldigt bra. Den får 4 av 5 av mig!