Nekromanti Sångarens Ätt

Re: Första intryck [SPOILER]

En sak som dock inte moddas lika lätt är den Ebhronitiska alv-enklaven. Tycker att det är synd att man gjort en gigantisk enklav (350.000 thism och tiotusentals sanari enligt den gamla alver-boken) till endast en sida i hemlighets-kapitlet.
Vad gäller enklaven i Ebhron så var statistiken ganska fucked up iom gamla alvboken och Geographica Mundana. Om jag minns rätt står det i GM att det finns 190.000 alver (som rimligtvis borde vara främst pyar/sanari)i Ebhron medan det i alvboken står om 350.000 thism.
Vill minnas att vi försökte "ludda till" detta i nya alvboken genom att inte nämna exat hur många alver som finns var (har inte fått boken ännu och har inte min dator här med texterna så har ingen exakt bild av hur vi löse det i slutändan dock).

Min tolkning av GM:s alvstatistik är att de 190.000 (?) alverna i Ebhron på något vis är en del av Ebhrons samhälle. Förmodligen är det främst pyar och sanari det handlar om då. Jag valde att inte nämna något specifikt om dem för att lämna en intressant lucka öppen i en eventuell framtida modul om Ebhron.

Exakt hur många som bor i förfädernas stad finns det medvetet ingen siffra på. När jag skrev texten, som byggde vagt på ett utkast från Nallo, så utgick jag dock från tanken att där inte fanns så många alver kvar, utan att det mer handlade om en extraordinär plats med en del mystik kopplat till sig som därför skulle kunna vara en intressant plats att besöka exempelvis i jakt på sanningen kring alvernas ursprung/den sjunde stammen m.m.

Vad som står i den gamla alvboken är dock i min mening mindre intressant i dagsläget då ju den nya alvbokens innehåll ersätter det gamla. Så alla hints där om hur det kunde förhålla sig är alltså i dagsläget officiellt inte så. Du som enskild spelare kan ju dock givetvis köra på den gamla varianten om du hellre önskar!

Tycker att författarna kunde kommit på en annan anledning till enklavernas grundande än ännu en förbittring
Anledningen till varför de 190.000 (?) alverna uppehåller sig i Ebhron är alltså ännu inte officiellt besvarad. Min tolkning är att det som sagt handlar om framförallt pyar som beblandat sig med människornas samhälle samt sanari som försökt bygga en maktbas kopplad till människornas största magikersamhälle.
Så i ordets rätta bemärkelse är det alltså förmodligen inte frågan om ett alvisk enklav eller koloni utan helt enkelt bara en massa alver som bor bland människorna. Men det är bara min tolkning på det - exakt hur det förhåller sig får vi förhoppningsvis veta i en framtida utökad beskrivning av Ebhron eller genom en fristående Fenix artikel om saken (har du själv en bra idé så skriv ihop ett förslag och skicka till Kim!).

Ymir

Liten kantbaron
okej, jag har bara precis fått mina böcker, men jag måste påpeka det här direkt:

jag tycker verkligen det är skitbra att Neogames börjat ange huvudförfattarna på bokens omslag. Det verkar både mer proffsigt och ger välförtjänta creds till de som slitit med att få ut böset. Epic win!

Boken är också, som andra påpekat, ett layoutmässigt Neil Armstrong-steg. Ursäkta jämförelsen, men den är liksom...DoD6-snygg. So yeah, Riot.

- Ymir, inte för att predika för kören alltså, men...

Ymir

Liten kantbaron
Okej, jag kommer inte hinna säga så mycket mer om modulen innan jag åker iväg på en eländig jul utan internet, men lite kort:

beskrivningen av hur bästastastast alverna är på strid och magi i bokens allra första ingress: bläääää. Här påstås bokstavligen att de har Mundanas bästa krigare och magiker. Kom igeeeen. Ghors väktare? granascherna? sånt bös? fucking sagitaurer, kamorfer? Blääääää.

och så får texten det att låta som att det skulle vara nåt speciellt att alverna har en 'historia som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden'. gah. det har för tusan varenda kultur på Mundana, typ. tyvärr. (plis plis plis låt mig fixa Mundanas historia till Eon IV).

men, biten tre stycken ner om tirakernas skapelsemyt ang. alverna, den är genial. en omvänd Tolkien-orcher-grej. precis min kopp te. bääääst!

och modulen är för övrigt fortfarande jättesnygg.

- Ymir, kritiserar

duncan_UBBT

Swordsman
jag gillar stilen på tabellerna. Påminner en hel del om de i Trudvang-böckerna. Men jag har funderat lite över formen på texten på sidan 133 i 'pergament'-rutan. Ser ut som om det saknas en bild eller något.

Arfert

Facit
Layoutmässigt är den ett jättekliv.. bara några småsaker jag retar mig på, som att man envisas med radmellanrum istället för indrag (som är det korrekta) vid nytt stycke. Läs mer om det HÄR.

Men som sagt, väldigt mycket bättre.