Nekromanti Såpoperarollspel?

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har en vision om att rollspela såpopera, men lite velig hur att lägga upp systembitarna. Så nu känner jag mig öppen för alla tips...

Bästa insperation hittills har varit Gargarismas scenario "Velor" på SydCon V, fast det byggde rätt mycket på att karaktärerna var färdiga (något som jag gärna lägger på spelarna). Fast uppskattade momentet med multipla roller...

Har också Soap RPG (som verkar skoj, fast har inte lyckats spela det mycket, så om nån i sthlmstrakten vill köra det nån kväll hojta till), och även om det är kul så vill jag inte ha ett rent samberättarspel den här gången.

Så kom gärna med tips o idéer!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Coolt! Ska jag bara hitta en bra uppkoppling som jag får ladda ned saker på...

Nån som kan komma med en snabbrecention?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nån som kan komma med en snabbrecention?"

Med reservation för att jag aldrig faktiskt spelat det, så kan jag ju peka på att det vann... tre dogmastatyetter det året. Liksom, tre! Wow.
Rent generellt kan jag dock säga att Aki är ballt, det är så ballt att jag inte vågar spela det. Och jag spelar mycket mysko, så det borde säga något. Det är ett bra spel som har en stor brist: förekomsten av exempel är fruktansvärd. Det finns inga. I alla fall inte så många som skulle behövas, fast det var ju ett dogmabidrag och då är ju utrymme en stor del.
Dra ner pdf-en och njut, vet jag! :gremsmile:


Storuggla, sheriffen suuuger
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
A-ha, det är ett dogmaspel, tja då borde mitt sega modem hemma orka tanka ned det :)

Mer tips någon (Krille), om jag ändå skulle vilja dona ett själv i alla fall?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske om du kan få lite inspiration från kortspelet Love Soap... Det är ett ett kortspel som just avhandlar såpora, det funkar även att speals live. Skrattade gott åt det på årets LinCon..

/ Johan K, som lyssnar på Deep Purple - Burn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Mer tips någon (Krille), om jag ändå skulle vilja dona ett själv i alla fall?"

Strunta i de traditionella reglerna; dyrka dörrar och dräpa gobbos. Det lär inte förekomma prestationer av den sorten i såpa, så det är ingen idé att ens ha med dem. Du behöver helt andra mekanismer.

När jag skrev Aki så utgick jag faktiskt från Hem till gården. Att det sedan blev japanska gymnasieskolor istället för bondsamhällen i Yorkshire var att Hem till gården var ett av BBCs varumärken, och min teckningsstil var ändå rätt manga. Men spelet borde funka rätt bra oavsett var såpan utspelar sig.

I Aki/Emmerdale: The Eternal (som projektet hette först) så fokuserade jag på relationer, intriger och egenskaper som man kan göra stårysar om, inte svårigheter som ska överkommas och de förmågor som används för att överkomma svårigheter. Att göra ett helt vanligt regelsystem är fel väg att gå. För att kunna koncentrera sig på relationer, intriger och ståryskapande egenskaper så måste man frångå de vanliga prestationssystemen.

Det finns två andra system som du kanske ska titta på, inte för att de ger dig några tips kring problemet, utan för att de ger tips om hur man gör ett regelsystem som inte bygger på att banka gobbos och dyrka dörrar.

<ul type="square">[*]Wuthering Heights
[*]Porno![/list]
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Inte ens Krille var först i det här fallet. Det gjordes såpaspel redan i bärjan på 80-talet, mer exakt ett spel baserat på TV-serien "Dallas". Mer info här.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Who shot JR?

Dock tror jag, utan att ha läst Dallas, att Aki är hinkvis mer nyskapande och regellätt. För övrigt tycker jag JR's hatt är tuff men var alltid svag för Cliff Barnes fumliga looserstil.


Storuggla, han åt mycket kinakäk
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Re: Who shot JR?

Dock tror jag, utan att ha läst Dallas, att Aki är hinkvis mer nyskapande och regellätt.
Inte alls omöjligt att det, precis som du säger, är mer regellätt. Däremot undrar jag om det verkligen är "hinkvis mer nyskapande"? Vi får inte förglömma att Dallasspelet kom ut så tidigt som 1980, dvs ynkans sex år efter det första komersiella rollspelet nånsin. Det är ett rejält kliv mellan primitivt dungeonhack ala första D&D-utgåvan och intrigbaserat sociallir i Texas finansvärld. Så att säga att ett nyproducerat spel är mer nyskapande än ett äldre, som snickrades ihop i ett helt andra förutsättningar och under en helt annan tid, är som att säga att Ace of Base är mer nyskapande än Elvis Presley för att de använder moderna dansbeats.

Och appropå frågan i rubriken; var det inte Pamelas syster (Chrystal?) som gjorde det?

/Anders
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Who shot JR?

Tja, frågan var väl snarare om Dallas är mekanism-mässigt nyskapande. Att förlägga spelet i någon annorlunda miljö är ju ganska trivialt, men om det sen fortfarande är samma gamla "du har grundegenskaper och färdigheter. okej, du vill dyrka en dörr/spöa en gobbo? slå för färdigheten." Om man bara har överflyttat "slå för att dyrka en dörr" till "slå för att förfalska de hemliga dokumenten" och "slå för att spöa en gobbo" till "slå för att träffa när du skjuter JR" är det liksom ingen större utveckling.

Har du kollat på Aki eller något av de andra spel som Krille nämner? Visst, det är inget unikt med experiment i sådana riktningar idag, men det är ändå mer av en väsenskillnad.

Sen har jag förstås inte faktiskt kollat på det gamla Dallas-spelet, så har det några intressanta nya (gamla) grepp att komma med vore det ju intressant att höra om. I ren fördomsfullhet gissar jag att det bara var det klassiska men med SL-tips om hur man kör ett såpa-scenario, men det är ju just en fördom.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Re: Who shot JR?

Tja, frågan var väl snarare om Dallas är mekanism-mässigt nyskapande.
Inte i det här fallet som jag ser det. Frågan borde i stället vara hur mekanism-mässigt nyskapande Dallasspelet var när det kom, och sedan jämföra det mot hur nyskapande Aki var när det i sin tur kom. Det jag hade invändningar mot var att man gjorde en jämförelse mellan två spel som skiljs åt av en sisådär 25 år av spelutvecklande, utan att ta dem 25 åren i beaktande.

Har du kollat på Aki eller något av de andra spel som Krille nämner?
Jag har varken kollat upp det eller Dallas. Det var inte spelen i sig jag hade några åsikter om, bara att de jämfördes på lika vilkor. Det är lite som att säga att en Ford Mondeo av 2005 års modell är mycket mer nyskapande än en Volvo 240 från 1985.

/Anders
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Who shot JR?

[ QUOTE ]
Jag har varken kollat upp det eller Dallas. Det var inte spelen i sig jag hade några åsikter om, bara att de jämfördes på lika vilkor. Det är lite som att säga att en Ford Mondeo av 2005 års modell är mycket mer nyskapande än en Volvo 240 från 1985.

[/ QUOTE ]

...eller så är det lite som att säga att en solenergidriven bil 2005 är mer nyskapande än det hade varit att 1910 bygga en Ford Model U som bara satte en ny kaross (och kanske en käck ny färg) runt Model T:s innanmäte.

Liknelsen haltar av att jag inte kan ett skit om bilmodeller, men när vi ändå är inne på långsökta liknelser...

Visst, såpopera var en genre som man inte hade tidigare rollspel på dåtiden, men man hade iaf kommit så långt som att folk fattat att det gick att göra rollspel på olika genrer. Att göra ett rollspel vars främsta förnyelse var att det inte innehöll några riddare och orcher var kanske nyskapande 1975. :)
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Primetime Adventures är ju ett rollspel som handlar om att göra tv-serier, fast det faller nog in i kategorin samberättande.
 
Top