Nekromanti Sökbarhet

Ram

Skev
När jag är innne och spanar på WRNU så är det främst två forum som jag är intresserad av, Rollspelsforumet och Rollspelsmakarforumet. Därför vill jag gärna göra en sökning på dessa och se om det är några intressanta ämnen på gång eller om några intressanta forumiter som skrivit i de aktiva trådarna.

Nu då det lilla abret. Jag hittar ingen klockren sökmetod för det. Eller nåja, det är ett I-landsproblem egentligen för det enda jag behöver göra är att söka i de båda separat, men lat som jag är så skulle jag vilja få ut resultatet med bara en sökning. Det funkar delvis om man söker på * Rollspelsforum ----, men då får man med ett par för mig oönskade forum i sökningen, Krönikor och Spelrapporter och Forumrollspel. Och just nu är det myyyycket Varulvsspel.

Någon som har några söktips eller skall jag helt enkelt hålla mun och ta de två sökningarna?

solvebring

Superhero
Välj ett bestämt forum att söka i, och ta på alla inlägg för det är ett måste om man väl hitta mycket.

Sedan tänker du noga efter:
"Vad för slags ämne tror jag skulle vara kul att kika på idag?"
...Också lite av ett måste, att dra fram alla trådar blir en pina.
Så väljer du helst bara Ämne, för har man med Innehåll också, blir det mycket trådar som inte alls har med saken att göra, utan bara nämns kort. Fast det där är lite marigt, för ibland kan det ge mycket att söka på både ämne och innehåll.

Så kör du så, och präntar in alla sökord du kan tänka dig förekommer i det ämne du vill kika på för stunden.

Vill du kolla på just olika system så är det alltid bra att lägga till Krille på Användare till detta också, eftersom Krille aldrig kan hålla sig utanför en enda systemdiskussion.

Han är också lämplig att kasta in under Användare när man söker, eftersom han, liksom Krille, har öga för intressanta spelmakande-trådar.
Så får man hålla på och bolla så där med sig själv.

Så...
Alltid ha på ett bestämt forum, pressa fram alla möjliga sökord som man bara kan gällande något slags ämne man intresserar sig för. Vara noga med att redigera tiden för inlägg, utifall att man vill få upp alla, eller just någon tråd man har ett vagt minne ifrån någon månad tillbaka. Sedan att välja mellan Ämne eller Ämne och Innehåll beroende på hur länge man vill leta, och sedan användarnamnet på folk man känner till brukar förekomma i just sådana ämnen.

...Så gör jag i alla fall.

Eller så googlar man.
rollspel.nu +ämne, så får man sedan sitta en jävla stund, men det går i alla fall, det med. Men jag varnar dig, det kan bli grymt mycket att gå igenom då. :gremsmile:

Ram

Skev
Bra tips, men de coolaste trådarna är de man inte visste att de fanns och därmed ganska omöjliga att söka efter...

Rickard

Urverk speldesign
<iframe src="http://forum.rollspel.nu/files/1079560-temp.html" width="400px" height="450px" scrollbars="auto" frameBorder="no" style="margin-left:1em"></iframe>
/Han som nu upptäckte att man kunde bifoga html-sidor som syns

Rickard

Urverk speldesign
Alltså, heh. Det var inte kasst av dig att missa det, för jag programmerade ihop detta åt dig. Det tog ungefär en halvtimme. Krånglet är att det är endast en variabel (om du inte vet vad en variabel är, så kan man säga att [namn] är en variabel som har värdet Moonglow för dig) för att se vilka forum som man ska söka i. Det kringgick jag genom att söka i flera fönster.

/Han som dock gjorde ett misstag, så man kan endast söka med ett ord om man skulle vilja det

Ram

Skev
Ah, jag trodde det var en dump av sökfunktionen. Ännu mer tack då för jobbet.

Lite cool notering: Om man ändrar värdet från 2 (funkar klockrent) till 5 dagar så får man inga träffar...

Rickard

Urverk speldesign
Ops, vad korkat. Jag testade bara en dag och det funkade inte, men det trodde jag berodde på att det är "days" i variablen (jag byter bara ut siffran 2days, 3days") men nu verkar det som att bara vissa variabler funkar. Vad korkat. 1week funkar exempelvis. Åååh, att jag inte upptäckte det tidigare. *slita håret*

Nåväl, om du behöver något annat än två datgar så kan du säga till, för då kan jag programmera om skiten så att det blir mer korrekt. Jag hade kunnat ändra det i efterhand, men RPGLab släpper inte in mig, så jag var tvungen att bifoga koden i ett inlägg istället som jag nu inte kan redigera.

/Han som visste att han skulle göra fel på 2-3 ställen, för det brukar hans kod innehålla innan test :gremwink: