Söker böcker med asagudar

Jag söker efter skönlitterära (faktaböcker har jag läst alldeles tillräckligt av) böcker där asagudarna är med. Men, jag vill gärna att gudarna ska vara omtolkade på spännande sätt. De ska inte vara huvudpersonerna i böckerna, dvs inga gudasagor, utan det är mer religionen jag är ute efter.

Även annan media är av intresse. Assassins Creed: Valhalla och God of War: Ragnarök känner jag till.

---

Sidokommentar är att det är svårt att tolka om Asagudarna när man har bilderna från Valhalla av Peter Madsen inpräntat i hjärnan :)

Lanina

Oneironaut
Seriealbumet Vei av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson.

Sen kan väl nämnas ungdomsfantasyboken Söner av Heimdall, av Helena Andersson.

På Netflix finns tv-serien Ragnarok, en norsk ungdomsserie med inspiration från nordisk mytologi.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kanske?
1744097502384.png
On the frozen shores of Sweden, lightning strikes from a clear sky. The skeleton of a huge man is revealed, its fingers clutched around the handle of an iron hammer. No one who comes to see this marvel from Norse mythology can lift it — no one but Hellboy, who lifts the hammer just in time for lightning to strike again, welding it to his hand and leading him towards a bizarre series of visions and encounters.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tror tv-spelet Hellblade kvalar lite in på vad du är ute efter. Ett riktigt bra spel dessutom!

EDIT: Förlåt, missade att det var litteratur du var ute efter! Bortse från denna komemntar!

Rickard

Urverk speldesign
Du har Church of Thor i den sköna Spiderman 2099. De är dock inte med tillräckligt mycket för att få någon större uppfattning om religionen än vad som anges i länken nedan.

Paal

Imaginär fantast
Silvermannen av Sara Mauritzon gör detta.
Gudarna (eller?) omtolkade i modern tid. Ungdomsbok, men läsvärd.

Khan

Kondottiär
Bokserien Magnus Chase av Rick Riordan. Huvudpersonen är son till Frej, fast i modern tid.

Khan

Kondottiär
Northlanders, men kanske inte har gudarna med som verkliga entiteter om jag minns korrekt, mer verklighetsbaserad?
Hammerfall av Runberg Hammerfall | Albumförlaget
Helheim kanske (samma författare som Sixth Gun).
Northlanders var tyvärr inte så bra. Typ alls. Det är väl första stårylajnen och kanske fjärde som ens är läsvärd. Sjunde var genuint vedervärdigt dum. Och de är helt utan gudarnas konkreta närvaro allihop.

Visste väl att det var rätt ställe att fråga :) Tack för många jättebra tips! Några har jag läst, men det är en del som var nya.

Ska nog ta och börja med Vei. Inte minst för att den verkar finnas inne på vårt lilla bibliotek. Sen är det väl dags att ta tag i American Gods som jag har skjutit upp flera gånger pga en tidigare överdos av Neil Gaiman iom ett Sandman-marathon under förra året. La även till Hellblade till Wishlist på steam, kan vänta tills den är på rea.

Börjar där så får vi se vart det leder.

Badmojo

Old’s cool
Wolves of Odin - serie; vikingar mot VARULVAR!!! Minns inte ett smack och har sålt den, så nog inte värd att jaga rätt på.

Men ändå... vikingar mot frickin' VARULVAR!!!

Skymning

Nattens barn
Jag söker efter skönlitterära (faktaböcker har jag läst alldeles tillräckligt av) böcker där asagudarna är med. Men, jag vill gärna att gudarna ska vara omtolkade på spännande sätt. De ska inte vara huvudpersonerna i böckerna, dvs inga gudasagor, utan det är mer religionen jag är ute efter.
Min bok "De fallna" är så nära det du önskar som man kan komma. Det är en low-fantasy äventyrsroman som utspelar sig i en vikingatida fantasyvärld där jag bygger mina gudar på asagudarna och där världen har djupa rötter i nordisk folktro och mytologi.

Du kan kolla upp den på min hemsida eller på Goodreads: