Re: Mina förslag
I Star*Drive är det människorna som är hårdast - människorna har expanderat ut i en tämligen stor volym, och har inte stött på så mycket motstånd. Det finns några andra spelbara arter, men de är inte i närheten av att vara lika mäktiga som människan (ur ett makroperspektiv, alltså - de är rätt balanserade som rollpersoner). Människorna är vidare uppdelade i ett antal stjärnnationer, som inte direkt kommer överens med varandra hela tiden. Relativt nyligen var det ett stort fett krig mellan dessa nationer (inte alla-mot-alla, utan 2-3 olika faktioner), vilket slutade utan någon klar vinnare utan mest för att man inte orkade slåss längre.
Fokus i Star*Drive ligger på en gränsregion som kallas "The Verge" ("randen" eller "kanten" på svenska), i vilken de flesta stjärnnationer har intressen. Kontakten med The Verge bröts under det stora kriget, så kolonierna där har blivit tämligen oberoende gentemot stjärnnationerna vilket ger en del spänningar nu när stjärnnationerna återknutit kontakten. Dessutom har man i The Verge stött på helt andra rymdvarelser som verkar komma någon helt annanstans ifrån, och det lutar åt att det kommer att bli stort krig med dessa - det råder redan en lågintensitetskonflikt om ett system, och en del infiltration verkar ske i andra system.
Vad gäller rymdfart så sker detta via skepp utrustade med så kallad Stjärnmotor (Stardrive). Det bygger på att man använder massreaktorer (väldans tuffa reaktorer) tillsammans med gravitationsinduktorer för att slunga ett rymdskepp genom vad som kallas för "drivespace". Att färdas genom drivespace tar alltid knappt 5 dygn (121 timmar), och beroende på hur kraftfulla massreaktorer man har så kan man komma olika långt på denna tid. De flesta mindre skepp (såsom de rollpersoner antagligen använder) kan hoppa 5 eller 10 ljusår åt gången, medan de riktigt stora och tuffa skeppen kan hoppa upp till 50 ljusår. Efter ett hopp tar det 2-5 dagar innan man kan hoppa igen.
FTL-kommunikation använder också drivespace, men kan skicka ett meddelande upp till 50 ljusår på 11 timmar. Detta kräver dock en rätt stor och dyr anläggning med en massa satteliter som går "halvvägs" in i drivespace för att skicka/ta emot meddelanden, så dessa anläggningar är rätt sällsynta (om jag minns rätt finns det tre eller fyra i the Verge, plus en eller två som är stationerade på gigantiska rymdskepp). Om man ska skicka ett meddelande till ett system utan en "drivesat" så skickar man det helt enkelt till det närmaste systemet som har en anläggning och låter en kurir vidarebefordra det. Drivesats har även en strategisk funktion - de känner av alla drivespacehopp som sker inom 50 ljusår, 11 timmar efter att de inletts (hur mycket som hoppas, varifrån, och var någonstans). Detta leder till att det är svårt att göra ett överraskningsanfall på ett system med en drivesat - fast å andra sidan så har man ju ett dygn på sig när man kommer fram innan försvararen kan få förstärkningar (11 timmar innan försvararen vet att man kommer, 11 timmar för försvararen att skicka efter hjälp, plus den tid det tar för hjälpen att göra sig redo för avfärd).
Vad gäller rymdvarelser så är de spelbara, förutom människor:
Fraal: "Greys", små, intelligenta, telepatiska. Anlände i vårt solsystem i generationsskepp för länge sedan, men höll sig undan tills vi fått ordentlig rymdfart inom solsystemet (då de inte kunde hålla sig undan längre). Gav mänskligheten artificiell gravitationsteknologi, vilket i sin tur ledde till upptäckten av drivespace.
T'sa: Små reptilliknande humanoider. Väldigt tekniskt intresserade och allmänt nyfikna. Tämligen hyperaktiva. Har en liten självständig rymdnation koloniserad via kryoskepp, men har även spritt sig till mänsklighetens rymdnationer.
Weren: Stora, håriga, primitiva krigarfilosofer. På sin egen planet har de ungefär renässansteknologi, och den rymdnation som upptäckte dem har försökt isolera dem för att inte påverka deras utveckling. De weren som lämnar planeten får inte återvända eftersom de då skulle föra med sig utomvärldsliga idéer och kontaminera weren-kulturen.
Mechalus: Tämligen människolika, men med naturlig cybernetik. Strax innan de fick kontakt med människorna hade de ett utrotningskrig mot en annan intelligent art på sin hemplanet, och i chocken efter detta beslöt man sig för att bli mer maskinlika för att hindra något sådant från att hända igen. Ganska känslokalla. Bra på datorer och cybernetik.
Sesheyans: Vagt humanoida varelser med vingar. Kommer från en väldigt mörk planet, och är därför väldigt känsliga för ljus. De flesta är i princip förslavade av en av stjärnnationerna (VoidCorp, som i princip representerar allt som är dåligt med storföretag/kapitalism - inte för att deras mänskliga medborgare/anställda behandlas så mycket bättre), men vissa har lyckats fly.