Nekromanti Söker efter coolt sci-fi

Minimoni

Homelander
Hallå!

Efter en 12h lång spelkväll med Eon så avrundade jag och min spelgrupp kvällen med att diskutera. Detta är ingen ovanlighet utan något vi brukar göra efter spelmötena. Just i dag så handlade det diskussionen om det fanns något häftigt, fint eller helt enkelt ballt sci-fi spel som passar spelgruppens krav. Jag är själv inte insatt vilka sci-fi spel som finns och vilka som är bra. Vi har starwars men det är för mig mer fantasy in space. Det jag efterfrågar är ett spel med många rymdvarelser, federationer, imperier och andra organisationer. Spelet ska helst inte innehålla någon magi eller annat fantasy relaterat. Det ska självklart finnas stora rymdskepp och vapnen likaså.

Finns det något sådant spel? Kan något hjälpa mig hitta ett sci-fi spel som passar mig och min spelgrupp?

Tzimisce

Staffan

Myrmidon
Babylon 5 d20 har precis kommit ut (eller håller på att komma ut till butikerna i alla fall). Man kan kanske tycka att telepati och vorlons och sånt är fantasyrelaterat, i och för sig.

Om du kan få tag på gamla Alternity och spelvärlden Star*Drive är det också rätt bra. Även där finns i o f s psiförmågor, även om de inte dominerar världen som kraften gör i Star Wars. Om du har tillgång till laptop och/eller billig skrivare kan du få tag på de flesta Alternity-prylar från www.rpgnow.com (för $5/PDF-fil).

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, Mutant är iof gansak mycket mera coolt tycker jag. Där kan du ju få till de mest konstiga mutationer & sådant..
Sen så tänkte jag, även om du kallade det spaceopera, rekomendera SW.. Det är ett av de spel som ligger mig närmast om hjärtat.

Troberg

Sinister eater
Finns det något sådant spel? Kan något hjälpa mig hitta ett sci-fi spel som passar mig och min spelgrupp?
Star Trek? GURPS Humanx? GURPS Traveller? Babylon 5 (om man dumpar d20-systemet från det så klart)? Sy ihop något eget av GURPS Space, GURPS Aliens, GURPS Space Atlas, GURPS Space Bestiary och kanske några till?

PAX

Jordisk Äventyrare
Staffans linje...

Star Drive rekommenderas. Där har du allt du efterfrågar.

/Patrik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina förslag

De speglar visserligen en del av det som sagts, men ändå...

Traveller - jag rekommenderar nyutgåvorna av det gamla Traveller som finns att köpa på Tradition i Stockholm fortfarande, tror jag. Bisarra regler men mycket stämning. Lättare att få tag på är Traveller d20 (eller T20 som det kallas), men då måste du också köpa antingen D&D Players's Handbook eller d20 Modern också (vilket inte är farligt alls, det är också bra spel).

Det finns mer info om Traveller Classic och Traveller d20 här:

www.rpgrealms.com

Demo av T20 finns här:

http://www.rpgrealms.com/Catalog/t20000l.html

Alternity - Ett "gammalt" spel från TSR, du behöver Gamemaster's Guide, Player's Handbook och Stardrive Campaign Setting. Sen kan du köpa Dark Matter om du vill köra X-files-äventyr. Men spelet är alltså nedlagt, så det kan vara svårt att hitta. Väl värt det dock, jag gillar det skarpt.

Mer info om Alternity finns här:

http://www.wizards.com/alternity/welcome.asp (officiell webbplats)
http://www.geocities.com/alternityit/
http://www.tequilastarrise.net/index.php
http://www.skirmisher.com/alt-star.htm

Star Trek - vet inte så mycket om det, men det kanske kan passa.

Mer info om Star Trek finns här:

http://www.decipher.com/startrek/rpg/products/

Farscape - som jag heller inte vet så mycket om. Även här måste du köpa en D&D Player's Handbook eller d20 Modern för att spela.

Mer info om Farscape finns här:

http://www.alderac.com/farscape/
http://www.rpgunited.com/review/reviews/aeg8200.html

Babylon 5 - kommer ut precis i dagarna. Även detta d20-baserat.

Mer info om Babylon 5 finns här:

http://www.mongoosepublishing.com/babylon5/

Tellus - ett svenskt rollspel, i ett riktigt behändigt format! Har inte spelat det, men det kan vara en bra start för er att börja med ett kortare, lite enklare spel. Lite speciellt eftersom det är ett rollspel som är tänkt att användas som konfirmationsundervisningsmaterial, och innehåller därför inte strid, till exempel. Men vad gör väl det?

Du kan köpa Tellus här:

http://www.hobbyspel.com/

Hoppas det hjälper!

M.

Minimoni

Homelander
Re: Mina förslag

Hallå! Tackar för svaren. Jag har spanat på alternety tidigare och tänkt att kanske köpa det. Hur fungerar stardrive världen? Hur är makten fördelad mellan människor och aliens? Hur går rymdresor till? Via fixerade jumpholes eller som i starwars?

Tzimisce

Krille

Super Moderator
GURPS

GURPS är en förkortning som också är namnet på en produktlinje och ett regelsystem. "GURPS" står för "Generic Universal Role Playing System". Det ges ut av Steve Jackson Games (http://www.sjgames.com) och finns i någorlunda välsorterade spelbutiker.

Idén med GURPS är att man normalt inte orkar lära sig en massa nya regelsystem. Istället så är GURPS tänkt att vara ett regelsystem som med minimala förändringar ska kunna användas överallt. GURPS-produkterna är därför indelade i två sorter: regelböcker som grundregelboken och diverse kompendier, och världsböcker som beskriver en värld eller miljö eller genre och vad som behöver skruvas i reglerna för att de ska passa.

Regelsystemet bygger på att man slår 3d6 under ett värde. Det har grundegenskaper, färdigheter och för- och nackdelar. Rollpersonsgenereringen är poängbaserad, och avancemang bygger på att man får fler poäng att bygga ut sin gubbe för. Levels existerar inte.

Storuggla

Champion
Traveller. Det är det bästa SF-spelet jag stött på. :gremsmile:

Storuggla, inser att det inte passar precist

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS

Kan också komplettera med att på Steve Jackson Games site (http://www.sjgames.com) kan man ladda ner GURPS lite gratis, vilket är hela kärnan i regelsystemet, förutom magi, psionoics och lite smågrejor. Personligen föredrar jag ofta Lite eftersom det innehåller allt jag behöver.

Testa det.

Om inte annat så är GURPS generellt, vilket också innebär att supplementen till det också funkar väldigt bra med andra regler (Har du bläddrat genom GURPS Lite så kan du tillräckligt för att översätta till andra system.). GURPS har de mest välskrivna supplement jag sett.

Staffan

Myrmidon

I Star*Drive är det människorna som är hårdast - människorna har expanderat ut i en tämligen stor volym, och har inte stött på så mycket motstånd. Det finns några andra spelbara arter, men de är inte i närheten av att vara lika mäktiga som människan (ur ett makroperspektiv, alltså - de är rätt balanserade som rollpersoner). Människorna är vidare uppdelade i ett antal stjärnnationer, som inte direkt kommer överens med varandra hela tiden. Relativt nyligen var det ett stort fett krig mellan dessa nationer (inte alla-mot-alla, utan 2-3 olika faktioner), vilket slutade utan någon klar vinnare utan mest för att man inte orkade slåss längre.

Fokus i Star*Drive ligger på en gränsregion som kallas "The Verge" ("randen" eller "kanten" på svenska), i vilken de flesta stjärnnationer har intressen. Kontakten med The Verge bröts under det stora kriget, så kolonierna där har blivit tämligen oberoende gentemot stjärnnationerna vilket ger en del spänningar nu när stjärnnationerna återknutit kontakten. Dessutom har man i The Verge stött på helt andra rymdvarelser som verkar komma någon helt annanstans ifrån, och det lutar åt att det kommer att bli stort krig med dessa - det råder redan en lågintensitetskonflikt om ett system, och en del infiltration verkar ske i andra system.

Vad gäller rymdfart så sker detta via skepp utrustade med så kallad Stjärnmotor (Stardrive). Det bygger på att man använder massreaktorer (väldans tuffa reaktorer) tillsammans med gravitationsinduktorer för att slunga ett rymdskepp genom vad som kallas för "drivespace". Att färdas genom drivespace tar alltid knappt 5 dygn (121 timmar), och beroende på hur kraftfulla massreaktorer man har så kan man komma olika långt på denna tid. De flesta mindre skepp (såsom de rollpersoner antagligen använder) kan hoppa 5 eller 10 ljusår åt gången, medan de riktigt stora och tuffa skeppen kan hoppa upp till 50 ljusår. Efter ett hopp tar det 2-5 dagar innan man kan hoppa igen.

FTL-kommunikation använder också drivespace, men kan skicka ett meddelande upp till 50 ljusår på 11 timmar. Detta kräver dock en rätt stor och dyr anläggning med en massa satteliter som går "halvvägs" in i drivespace för att skicka/ta emot meddelanden, så dessa anläggningar är rätt sällsynta (om jag minns rätt finns det tre eller fyra i the Verge, plus en eller två som är stationerade på gigantiska rymdskepp). Om man ska skicka ett meddelande till ett system utan en "drivesat" så skickar man det helt enkelt till det närmaste systemet som har en anläggning och låter en kurir vidarebefordra det. Drivesats har även en strategisk funktion - de känner av alla drivespacehopp som sker inom 50 ljusår, 11 timmar efter att de inletts (hur mycket som hoppas, varifrån, och var någonstans). Detta leder till att det är svårt att göra ett överraskningsanfall på ett system med en drivesat - fast å andra sidan så har man ju ett dygn på sig när man kommer fram innan försvararen kan få förstärkningar (11 timmar innan försvararen vet att man kommer, 11 timmar för försvararen att skicka efter hjälp, plus den tid det tar för hjälpen att göra sig redo för avfärd).

Vad gäller rymdvarelser så är de spelbara, förutom människor:
Fraal: "Greys", små, intelligenta, telepatiska. Anlände i vårt solsystem i generationsskepp för länge sedan, men höll sig undan tills vi fått ordentlig rymdfart inom solsystemet (då de inte kunde hålla sig undan längre). Gav mänskligheten artificiell gravitationsteknologi, vilket i sin tur ledde till upptäckten av drivespace.
T'sa: Små reptilliknande humanoider. Väldigt tekniskt intresserade och allmänt nyfikna. Tämligen hyperaktiva. Har en liten självständig rymdnation koloniserad via kryoskepp, men har även spritt sig till mänsklighetens rymdnationer.
Weren: Stora, håriga, primitiva krigarfilosofer. På sin egen planet har de ungefär renässansteknologi, och den rymdnation som upptäckte dem har försökt isolera dem för att inte påverka deras utveckling. De weren som lämnar planeten får inte återvända eftersom de då skulle föra med sig utomvärldsliga idéer och kontaminera weren-kulturen.
Mechalus: Tämligen människolika, men med naturlig cybernetik. Strax innan de fick kontakt med människorna hade de ett utrotningskrig mot en annan intelligent art på sin hemplanet, och i chocken efter detta beslöt man sig för att bli mer maskinlika för att hindra något sådant från att hända igen. Ganska känslokalla. Bra på datorer och cybernetik.
Sesheyans: Vagt humanoida varelser med vingar. Kommer från en väldigt mörk planet, och är därför väldigt känsliga för ljus. De flesta är i princip förslavade av en av stjärnnationerna (VoidCorp, som i princip representerar allt som är dåligt med storföretag/kapitalism - inte för att deras mänskliga medborgare/anställda behandlas så mycket bättre), men vissa har lyckats fly.

Korpen

Hero
Det flera andra redan sagt; GURPS Traveller!
Traveller världen är nog den mest utvecklade SF-världen (kanske med undantag för star trek) jag känner till, mycket rymdvarelser och mycket konflikter (stora och små) av olika slag.
Dessutom; Är inte Hivers guilliga!

Nu har jag inte tittat i några av den andra utgåvorna av traveller som finns, så jag komenterar dem inte mer än att hålla med Troberg; GURPS har de absolut bästa supplementen som finns att tillgå.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Uppenbarligen inte!

Fast det är bara nu när jag har sommarlov och är tolv år igen som jag pratar så! :gremgrin:

M.

Staffan

Myrmidon

En annan sak som är lite coolt med StarDrive är att de har försökt få in möjligheter för alla möjliga sorters upplägg: du kan ha en handelskampanj där man åker mellan olika system och köper/säljer/fraktar saker, en politisk kampanj baserad på den mobila rymdstationen The Lighthouse, en militär kampanj antingen med att bekämpa mysko rymdvarelser på Hammer's Star eller i systemet där det råder krig mellan två faktioner, upptäcksresandekampanj på okoloniserade planeter, eller mysteriekampanj på någon av de ruiner från tidigare civilisationer som träffats på. De har verkligen försökt ge StarDrive en så bred bas som möjligt - målet var antagligen att göra en rymdversion av Forgotten Realms, som har något för alla.