Nekromanti Söker ett MINIMALISTISKT och stilrent universalsystem utan krimskrams. Några tips?

APM

Bläckfisk
Jag satt i samma sits som dig för ett tag sedan och fastnade för One-roll-engine (ORE). Om du kikar på Nemesis-reglerna som PAX länkade till så får du dig en uppfattning om hur det funkar. Jag har gjort en egen vikinga-anpassning av det systemet som jag kör med en spelgrupp nu och jag gillar hur det funkar - både i strid och i övriga fall. Jag skulle kalla ORE universellt men i sin standardutformning är det lite obalanserat och onödigt komplicerat. Men det är ett intressant system som kan funka som bas för det du skrev att du var ute efter!

G

Guest

Guest
Jag måste bara nämna World Action & Adventure, enligt författaren själv det slutgiltiga universalsystemet.
Det är riktigt kul att läsa, med mängder av tabeller för alla tänkbara situationer.
Det kom tydligen redan 1985 men verkar ha slunkit under radarn på något sätt. Själv hade jag aldrig hört talas om spelet förrän jag kom över det av en slump för några veckor sen.
Efter en genomläsning måste jag säga att det faktiskt verkar spelbart, tvärt emot de få omdömen jag hittat på nätet.