Hej igen!
För evigheter sen skrev jag en tråd om ett Initiativ/stridssystem som jag hade kommit på(även om det nu visade sig att det fanns ett antal spel med liknande system men ändå ). Jag fick enormt mycket fina synpunkter på den tråden och lovade att jag skulle göra någonting av det...
Tyvärr så var min spelgrupp ganska splittrad just då pga jobb och studier vilket gjorde att även mitt intresse svalnade... men nu ser det ut som om vi är påväg att komma igång igen och jag tänkte då återuppta arbetet där jag slutade och med hjälp av den feedback jag redan fått ta och presentera en lite mera färdig idé än tidigare. På så vis blir det lite enklare för er att förstå hur jag tänkt och föreställa er hur det kommer att bli i verkligheten
Iaf här är den:
Som de flesta andra spel kommer även detta att innehålla grundegenskaper. De egenskaper som är relevanta för själva striden är mestadels "Rörlighet" och "Uthållighet".
Istället för att ha ett värde i "initiativ" som de flesta spel (som jag har spelat) har så kommer vi här istället att ha ett värde i "Strid".
En strid går till på följande sätt:
Alla deltagare har ett värde i "Strid" t.ex.
Anna 3
Bertil 8
Cecil 5
David 4
Alla deltagare slår en T20 och adderar på resultatet med sitt Stridsvärde och får därefter ett visst antal "stridspoäng".
Den med högst antal "stridspoäng" är den som har initiativet. I det här fallet efter att alla deltagare slagit sin T20 blev resultatet följande:
Anna 3 + 16 = 19
Bertil 8 + 9 = 17
Cecil 5 + 1 = 6
David 4 + 20 = 24
David med 24 Stridspoäng är alltså den som har initiativet och för börja:
David gör en jätte häftig karatespark vilket kostar honom hela 5 Stridspoäng, David har då 19 poäng vilket är samma som Anna. Eftersom David just utförde en handling blir det ändå Annas tur förutsagt att Anna fortfarande är kapabel att strida vidare.
Anna kastar en kniv vilket kostar henne 3 poäng och hon är nu nere på 16 poäng.
Det är nu alltså David igen eftersom han har 19 poäng. David gör samma spark som senast men fumlar vilket gör att sparken inte bara missar men hans stridspoäng blir nu 0.
Det är nu alltså Bertils tur då han har 17 poäng.
Bertil gör samma karatespark som David kostar sparken endast 4 poäng för Bertil.
Osv enda tills alla deltagare har 0 poäng, då börjar en ny runda och alla deltagare slår på nytt en T20.
I exemplet så blir en deltagare av med alla sina poäng efter ett fummel, men även andra faktorer kan spela in. T.ex. om motståndaren gör en bra parering så kan det kosta extra poäng för anfallaren.
Risken finns ju också att man har lite stridspoäng och dessutom slår ett lågt slag. Då kanske man inte klarar av att göra någon special manöver eller likande. Då finns alternativet att "Försvara" sig vilket ger
Andra värden som också har betydelse är ju förstås "Uthållighet" och "Hälsa".
Dvs varje handling du gör under en strid kommer att kosta dig "Uthållighet". För att göra det enklare så kommer det att kosta lika mycket uthållighet som stridspoäng T.ex. Den häftiga karatesparken kostar t.ex. normalt 8 Stridspoäng och 8 Uthållighetspoäng.
Sedan beroende på hur mycket "Rörlighet" du har blir sparken antingen billigare eller dyrare.
När uthålligheten når 0 är du för trött för att orka strida vidare och måste ge upp och när hälsan når 0 ja då är du död
För att hålla reda på allt det här så kommer jag att göra ett Stridspoängbräde som någon föreslog i min tidigare tråd. Alla spelare kommer dessutom att ha ett eget bräde med hälsa och uthållighet för att lättare hålla reda på det så man slipper sitta och klottra på sitt rollformulär.
Hmm... nu känns det som om jag glömt nått...
Nåja... hoppas det inte blev alltför råddigt skrivet iaf
Så vad tror ni? Många vill ju spela ett mera verklighetstroget spel nu för tiden vad jag förstått? Kan man föreställa sig att en verklig strid skulle utspela sig någorlunda likt det här systemet?
Skulle en T10 vara bättre än en T20?
Blir det för komplicerat och jobbigt att hålla reda på trotts att man har bräden med knappar eller pjäser som hjälp?
Går det att förbättra?
Om inte så kommer jag med en prototyp av spelet snart som jag även tänkte testa med min spelgrupp så fort som möjligt
För evigheter sen skrev jag en tråd om ett Initiativ/stridssystem som jag hade kommit på(även om det nu visade sig att det fanns ett antal spel med liknande system men ändå ). Jag fick enormt mycket fina synpunkter på den tråden och lovade att jag skulle göra någonting av det...
Tyvärr så var min spelgrupp ganska splittrad just då pga jobb och studier vilket gjorde att även mitt intresse svalnade... men nu ser det ut som om vi är påväg att komma igång igen och jag tänkte då återuppta arbetet där jag slutade och med hjälp av den feedback jag redan fått ta och presentera en lite mera färdig idé än tidigare. På så vis blir det lite enklare för er att förstå hur jag tänkt och föreställa er hur det kommer att bli i verkligheten
Iaf här är den:
Som de flesta andra spel kommer även detta att innehålla grundegenskaper. De egenskaper som är relevanta för själva striden är mestadels "Rörlighet" och "Uthållighet".
Istället för att ha ett värde i "initiativ" som de flesta spel (som jag har spelat) har så kommer vi här istället att ha ett värde i "Strid".
En strid går till på följande sätt:
Alla deltagare har ett värde i "Strid" t.ex.
Anna 3
Bertil 8
Cecil 5
David 4
Alla deltagare slår en T20 och adderar på resultatet med sitt Stridsvärde och får därefter ett visst antal "stridspoäng".
Den med högst antal "stridspoäng" är den som har initiativet. I det här fallet efter att alla deltagare slagit sin T20 blev resultatet följande:
Anna 3 + 16 = 19
Bertil 8 + 9 = 17
Cecil 5 + 1 = 6
David 4 + 20 = 24
David med 24 Stridspoäng är alltså den som har initiativet och för börja:
David gör en jätte häftig karatespark vilket kostar honom hela 5 Stridspoäng, David har då 19 poäng vilket är samma som Anna. Eftersom David just utförde en handling blir det ändå Annas tur förutsagt att Anna fortfarande är kapabel att strida vidare.
Anna kastar en kniv vilket kostar henne 3 poäng och hon är nu nere på 16 poäng.
Det är nu alltså David igen eftersom han har 19 poäng. David gör samma spark som senast men fumlar vilket gör att sparken inte bara missar men hans stridspoäng blir nu 0.
Det är nu alltså Bertils tur då han har 17 poäng.
Bertil gör samma karatespark som David kostar sparken endast 4 poäng för Bertil.
Osv enda tills alla deltagare har 0 poäng, då börjar en ny runda och alla deltagare slår på nytt en T20.
I exemplet så blir en deltagare av med alla sina poäng efter ett fummel, men även andra faktorer kan spela in. T.ex. om motståndaren gör en bra parering så kan det kosta extra poäng för anfallaren.
Risken finns ju också att man har lite stridspoäng och dessutom slår ett lågt slag. Då kanske man inte klarar av att göra någon special manöver eller likande. Då finns alternativet att "Försvara" sig vilket ger
Andra värden som också har betydelse är ju förstås "Uthållighet" och "Hälsa".
Dvs varje handling du gör under en strid kommer att kosta dig "Uthållighet". För att göra det enklare så kommer det att kosta lika mycket uthållighet som stridspoäng T.ex. Den häftiga karatesparken kostar t.ex. normalt 8 Stridspoäng och 8 Uthållighetspoäng.
Sedan beroende på hur mycket "Rörlighet" du har blir sparken antingen billigare eller dyrare.
När uthålligheten når 0 är du för trött för att orka strida vidare och måste ge upp och när hälsan når 0 ja då är du död
För att hålla reda på allt det här så kommer jag att göra ett Stridspoängbräde som någon föreslog i min tidigare tråd. Alla spelare kommer dessutom att ha ett eget bräde med hälsa och uthållighet för att lättare hålla reda på det så man slipper sitta och klottra på sitt rollformulär.
Hmm... nu känns det som om jag glömt nått...
Nåja... hoppas det inte blev alltför råddigt skrivet iaf
Så vad tror ni? Många vill ju spela ett mera verklighetstroget spel nu för tiden vad jag förstått? Kan man föreställa sig att en verklig strid skulle utspela sig någorlunda likt det här systemet?
Skulle en T10 vara bättre än en T20?
Blir det för komplicerat och jobbigt att hålla reda på trotts att man har bräden med knappar eller pjäser som hjälp?
Går det att förbättra?
Om inte så kommer jag med en prototyp av spelet snart som jag även tänkte testa med min spelgrupp så fort som möjligt