Re: Lite lös information
Det är typ Splatter, fast tillkrånglat
Då har jag lirat Splatter fel. Jag trodde att Splatter fungerade så att man slog X tärningar, där X är värdet i ens egenskap, lade till en modifikation för ens färdighet, samt diverse andra modifikationer för omständigheter, och sedan jämförde med ett
annat värde som motståndaren slog. Om det fanns ett levande motstånd, alltså, medan statiska motstånd bara skulle ha ett motståndsvärde.
Vad gör jag fel?
Ta ditt exempel ovan, det är på tok för omständligt i och med +10-momentet - dess existens avskräcker, även om det säkerligen fungerar alldeles utmärkt.
Okej, jag tycker att ett system med
två tärningsslag är krångligare än ett med
ett enda (dubbelt så krångligt, faktiskt), och så ser jag en skön enkelhet i ett system där allt kan fungera på precis samma sätt. Om jag vill att ett föremål ska vara lika svårt att upptäcka som en person med Undvika Upptäckt: 8, då ger jag det föremålet helt enkelt 8 som värde. Med Splatter (såsom jag har förstått det) så är det jättesvårt att göra sådana beräkningar. En person med Smidighet: 3T får
vanligtvis ett värde mellan 10 och 11, men beter sig på ett helt annat sätt än ett statiskt föremål med SvårighetsGraden: 10 (för att inte tala om en person med Smidighet: 2T och Kamouflage: 3).
I mitt system behöver man inte lära sig två olika skalor (en för egenskaper och en för svårighetsgrader), utan det är en enda skala för precis allt. Oavsett om man försöker rubba en tung port eller en stor varelse, så använder man en och samma skala för båda utmaningar. Man behöver inte lära sig att 3T är bra för egenskaper, +4 är bra för specialiseringar, samt att omkring 14-15 är bra för statiska utmaningar, utan allt använder en och samma skala. Till det behöver man lära sig en enda konstant. 0 hade varit idealisk, men 10 måste vara den
näst enklaste konstanten som finns. Så jag tog den.
Då fick jag ett system där både motståndsslag, vanliga slag och kvalitetsslag kunde ske på ett och samma sätt, och där man alltid bara behöver slå
ett enda slag. Jag tycker det är svårslaget i enkelhet. (Världens enklaste system borde vara som Flux fast använda en T20 istället för 3T6, men det upplever jag som lite för begränsat)
(Sedan kommer Flux förstås dessutom ha en satsningsmöjlighet och en skillnad på inre
kval och yttre
svårigheter, men
då pratar vi om ett mer avancerat system. Grunden är dock nästintill oslagbart enkel)