Nekromanti Söker Rollspelstips!

Jharuk

Veteran
Hittade inte någon mer passande tråd att skriva i så...

Jag letar rollspels tips (av spelare för spelare) så man blir lite bättre...
mina tips till andra spelare om man har en lite hybris SL säg inte imot... :gremtongue: :gremlaugh:

Lindenius

Swashbuckler
Prata rollspel och tramsa

Mitt tips är i ni någon gång ibland talar om rollspel innan eller efter ni spelar. Till exempel kan ni diskutera på vilka sätt en krigare bör spelas, eller en tjuv, eller en magiker i den speciella spelvärld ni spelar i.

Oftast brukar det vara en eller två rollpersoner som är ledare i äventyrargruppen. Ni kan också fundera på hur det skulle se ut om någon av annan av rollspersonerna var ledare. Skulle det fungera/inte fungera och i sådana fall varför.

Sådana här former av diskussioner behöver inte vara seriösa. Med seriös menar jag att ni inte behöver ändra ert spelande bara för att ni pratar om olika sätt att göra det . Låt diskussionerna vara inspiration i stället. Kanske är det någon i spelgruppen som tycker att något av de diskussioner ni hade om spelandet var intressant och testar. På så sätt kan man utvecklas lite taget som spelare.

Ett annat sätt är att spela "tramsigt" med flit en kväll. Gör rollpersoner som är så annorlunda från dem som ni vanligtvis brukar spela.
Till exempel: om någon alltid spelar tuffa krigare, så får han spela en feg och pipig prinsessa. När sedan alla valt en annorlunda karaktär så tar ni och överdriver deras personligheter allt vad ni kan. Prinsessan skall alltså spelas som en som ständigt faller i gråt så fort hon ser en liten dammråtta och flyr när någon okänd kommer in genom dörren.

Varför ska ni göra så här? jo, för att det här är ett sätt att våga sig på att spela andra sorters roller. I och med att man med flit "flamsar till det" så behöver det inte kännas så pinsamt inför de andra, vilket det kan göra annars. Efter man har flamsat tillsammans blir det mycket lättare att våga testa ändra sin spelstil lite i alla fall.

Lycka till.

//erik. äter bullar och dricker DrPepper.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ta inte rollspel på allvar.

Tärningarna ljuger för dig. Lita inte på dem.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Testa att spela något som inte alls liknar det du brukar spela. Jag spelade tokseriösa riddare i flera år innan jag av någon anledning bestämde mig för att spela byfåne i Eon. Det öppnade en helt ny värld av kul, så i några år så försökte jag spela något som inte alls liknade något jag spelat tidigare... Det håller i sin tur på att gå över i att jag försöker välja rollpersoner som jag tror kan bli intressanta att spela med mina medspelare.

Om något var kass, säg det till spelledaren efteråt (om det nu är en sådan person som kan ta sådant utan att bli sur), likadant, om du tyckte att något var kul/häftigt, säg det till spelledaren efter att ni har spelat klart. Så blir spelledaren bättre och då får ni roligare.

Johan K

Gammal & dryg
Jag letar rollspels tips (av spelare för spelare) så man blir lite bättre...
Öva, öva, öva & därimellan träna...
Tror åxå att man bör alltinera melaln rollerna. Så att man inte alltid är t. ex SL eller spelare. testa dig fram genom rollspelsdjungelen, testa olika slags spel med olika regelsystem. Så man har lite att gämföra med & se vad som passar en bäst.

/ Johan K, som, tippsar lite

Rickard

Urverk speldesign
Jag skriver mer rollspelsartiklar för spelledare, men den senaste riktar sig faktiskt mot spelare. Jag har en liten fråga till alla vad spelare egentligen vill ha för tips. Skulle vilja skriva lite sådana artiklar också. Faran är dock att det blir alltför personligt utifrån sin egen spelstil, så att ingen kan dra nytta utav råden.

Här är några tips som jag skulle vilja att mina gamla spelare eftersträvade.

Motivera stats med din bakgrund
När du skapar gubben så låt även bakgrunden växa fram. Det är så tråkigt när en spelare slentrianmässigt köper 15 i svärd direkt och sedan går på och köper de mer "rollspeliga" färdigheterna.

Våga ta för dig
Jag ogillar frågor som "Finns det någon bil på gatan". Spelaren är delaktig i berättelse och om denne vill att det ska finnas en bil på gatan så hitta på att det finns en bil på gatan. När du frågar någon efter vägen, så fråga inte vad det finns för folk, utan ryck tag i (läs: hitta på) någon som du skulle vilja fråga.

Visa respekt
Dock så bör du fortfarande visa hänsyn till de andra runtomkring bordet. Tricket med att kunna fantisera på detta sätt är att du lämnar stora luckor. Bilen som du hittat på i gatan kanske inte startar (via spelledarens beskrivning).

Var finurlig
Samma sak gäller färdigheter, när det gäller att ta för sig. Försök pressa det maximala ut ur dem. Med Spåra borde du exempelvis inte bara kunna följa andras spår, utan även dölja din eget för andra. Jag själv har exempelvis använt Bågskytte i ett äventyr för att identifiera en bågmakare via en pilbåge som min rollperson hittat. Visst, det var lite högre svårighetsgrad men jag lyckades.

Visa dina planer
Försök inte sätta dit spelledaren genom att överraska. Om du vill köpa 15 i Svärd till din rollperson, trots att kampanjen är rätt stridig så påpeka detta för spelledaren. Har du några mål i livet som du vill ska uppfyllas så visa dem för spelledaren. Det blir då enklare att väva in dem i handlingen.

Använd marginalerna
Något som är superbt för att visa dina planer är att skriva ner tankar (om din rollperson) på rollformuläret. Marginalerna är skitbra på detta. Skriv ner livsmål, vad du tänker om de personer du möter och var du tror att kampanjen är på väg. Det är guldkorn för en spelledare.

Diskutera med spelledaren
Om spelledaren inte läser ditt rollformulär så påpeka att du har skrivit saker på rollformuläret. Påpeka gärna vad du har för förväntningar av kampanjen, men än viktigare är att säga vad du inte tycker har funkat. En spelledaren utvecklas ständigt, så hjälp till för att förbättra din egen spelupplevelse.

Ta av det existerande
Något som också är tacksamt är att du motiverar hur du tänkt dig att din rollperson kan ta del i gruppen, om du gör en rollperson som ska hoppa in i ett redan existerande gäng. Överväg ibland att spela någon person som redan blivit etablerad för rollpersonerna som en spelledarperson. Har du stött på en cool faun som du tror skulle vara kul att spela, så fråga spelledaren om du får spela denne.

/Han som vill komma på teman för sina spelartipsartiklar, innan han påbörjar dem

MrG

Swashbuckler
Spontana tips:

Byta karaktärer med varandra.

Testa nya system.

Slumpa karaktärer.

Åk på konvent och spela med andra spelledare / spelare.

Improvisationsträning.

Känns som massa mer saker skulle komma in i punkter, men när jag grunnar så är det som gett mig mest "utveckling" att byta spelgrupper, ta in nya spelare i befintliga grupper, få med icke-rollspelar som man får börja spela (mycket teaterfolk har framförallt gett mycket), testa nya system och vad som händer när man tar bort en regel från befintliga system och så konvent och att prata om rollspel med andra på en metanivå.

Rickard

Urverk speldesign
Jättebra tips! [NT]

/Han som gillar tipsen, då de går utanför "individen" i tänkande (och som menade "Om du vill inte köpa 15 i Svärd till din rollperson, " i sitt förra inlägg)