Artesia har sådant, och bestämmer dessutom din rollpersons astrologiska tecken och födsloomen samt vilka eventuella mytologiska hjältar du härstammar från. Allt detta har regelteknisk betydelse -- din rollperson börjar med medelvärde i alla grundegenskaper, och sedan modifieras dessa beroende på din familj och händelser i ditt liv.
Reign har ett väldigt finurligt system, där du slår 11d10 för att skapa din rollperson. Tärningar som kommer upp i par eller mer ger din tidigare yrkeserfarenhet, medan de som blir ensamma kvar ger slumphändelser av olika slag. Varje enskild tärning är värd ett visst antal karaktärspoäng, vilket gör att alla rollpersoner blir fullständigt slumpmässiga, likvärdiga i fråga om poäng och dessutom kan göras med ett enda slag.
Burning Wheels karaktärsskaparsystem har mängder med listor, där du komponerar ihop din bakgrund från olika mer eller mindre udda yrken och sysselsättningar.
Sengoku har också många tabeller av typen du efterlyser.