Nekromanti Sökes: bra coopspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu är det sommar igen, och det betyder att jag letar med ljus och lykta efter ett bra coopspel för två spelare.

Jag och min kamrats förväntningar är rätt höga efter att ha spelat igenom Transformers: War for Cybertron för ett par år sedan - det är ett riktigt, riktigt bra coopspel och uppföljaren tappade bollen fullständigt på den fronten. Buuuu!

Det här är mina önskemål:
  • Helst PC; Xbox 360 kan funka.
  • Kampanj-coop, ingen jävla PvP-dynga och ingen arenafightskit.
  • Bra story, helst med röstskådespeleri.
  • Gärna ett hyfsat lätt spel. Jag är dålig på spel och kamraten blir frustrerad när vi kör fast.
  • Spelet måste ha ett slut, så att det går att klara av.
Jag vet att det inte är modernt varken med story eller coop, men jag hoppas ändå att nån av er sett nånting vi missat.

Hittills har vi försökt fylla vårt coopbehov med The Secret World och Star Wars: The Old Republic. Båda är bra, men de är ganska sega (som mmos tenderar att vara) och de har såklart inga riktiga "slut".

I år har jag börjat fundera lite på The Division, som ju enligt uppgift ska kunna spelas som ett coopspel, men jag är rädd för att det ska vara mer som ett MMO... med för lite story och inget slut. Det har ju kommit en (enligt uppgift buggig) version av Gears of War till windows också. Kan det vara nåt?

I värsta fall får jag väl släpa med mig min 360 och lite Halo...

Xyas

Swashbuckler
Dead space 3 har ganska bra co-op för två. Ok story (med röstskådespelare) och har ett slut.

RasmusL

Champion
Jag gillade Dungeon Defenders och ser ut som att 2:an är ute nu? :) Faller kanske på "story" men jag gillade 1:an :)

krank

Xyas;n185909 said:
Dead space 3 har ganska bra co-op för två. Ok story (med röstskådespelare) och har ett slut.

Behöver man ha spelat ettan och tvåan för att fatta plotten?

Mundo

Myrmidon
Storyn är ju inte mycket att hurra för precis...

Men Gears of War-serien är ju kända för hur bra just Co-op aspekten är. Inte bara skjuta tillsammans på samma mål utan faktikst understödja varandra för att klara av kartan.

krank

Gears of War finns ju nu i en ny version till PC dessutom. Ska övervägas.

Funderar på Dying Light. Är det något att ha i sammanhanget, utifrån mina listade preferenser?

Mundo

Myrmidon
Dying light har jag inte spelat...

Gillar du ett lite "annorlunda" spel så kärade jag fullständigt ned mig i "Never alone", som är allting annat än ett generiskt action spel där kortklippta muskelbiffar vrålar åt varandra.

Jag blev rörd, lärde mig en del om en kultur som jag i princip aldrig sett göras på TV och du spelar en otroligt söt liten flicka (player ett) och hennes snöräv/Familiaris (player 2).

(Brutalt ärlig så är gameplay värdet lågt. Pussel är enkla och platt-formandet är enkelt, men det verkar inte som det stör dig det minsta)

EDIT: Noterbart är att spelet är alltså gjort med ett stort antal inuiter i teamet via ett nära samarbete med Cook Inlet Tribal Council.

Lukas

Mannen i Gult
Har du och din kompis spelat portal 2 coop kampanjen?

Den har galdos gnällande p+å en en och är en av de bästa coop upplevelserna jag haft

krank

Lukas;n185945 said:
Har du och din kompis spelat portal 2 coop kampanjen?

Den har galdos gnällande p+å en en och är en av de bästa coop upplevelserna jag haft
Portal 2 är min typ av spel, men dels har jag för mig att jag kört igenom coopkampanjen med Vildkatt (eller åtminstone delar av den, minns inte riktigt) och dels är det inte riktigt min kompis typ av spel.

Xyas

Swashbuckler
krank;n185912 said:
Behöver man ha spelat ettan och tvåan för att fatta plotten?
Läsa sammanfattning på wikipedia borde räcka fint.

Xyas

Swashbuckler
Ilomilo är också schysst på två, men faller lite på story-biten.

Jocke

Man med skägg
The division funkar väldigt bra att spela på två. Om man vill så kan man spela storyuppdragen med auto-grupp på fyra pers (eller då int egöra det). Jag kom inte fram till slutet innan jag tröttnade, men det känns som att man kommer frammåt hela tiden. Det är också ganska lite grind för att vara ett mmo-aktigt spel. Gör man tex alla sidouppdrag levlar man förbi sin zon.

Mundo

Myrmidon
Eftersom The Division har nämts gång på gång men enbart handlat om Gameplay och inte om spelet som helhet känner jag att jag måste dela med mig av detta.

TLDW: Köp och spela inte The division.

krank

Mundo;n185980 said:
TLDW: Köp och spela inte The division.
Så... Du säger att ett Tom Clancyspel är fascistiskt och helt vansinnigt? Jag kan väl säga att "djupt problematisk samhällssyn, människosyn och världsbild" är något jag ser som del av Tom Clancy-paketet överlag...

Mundo

Myrmidon
krank;n185982 said:
Så... Du säger att ett Tom Clancyspel är fascistiskt och helt vansinnigt? Jag kan väl säga att "djupt problematisk samhällssyn, människosyn och världsbild" är något jag ser som del av Tom Clancy-paketet överlag...
Så länge du är medveten om att du spelar amerikanska SS så får du spela spelet så mycket du vill.

krank

Mundo;n185986 said:
Så länge du är medveten om att du spelar amerikanska SS så får du spela spelet så mycket du vill.
Ja, det räknar jag med. Utifrån vad jag sett av spelet håller jag med om analysen EC gör. Jag har läst liknande analyser tidigare, och The Division verkar helt klart följa den vanliga konservativa, militaristiska, fascistoida och dehumaniserande och våldsglorifierande väg som tidigare Clancyprodukter gjort. Det är propagandaspel för NRA, survivalister och militärer helt enkelt. Om jag köper det så blir det helt säkert via någon av de gråare butikerna, de där som säljer billiga Steam/uplay/originnycklar av tveksamt ursprung. Jag tänker mig att det då åtminstone finns en möjlighet att lite mindre av mina pengar faktiskt går till Ubisoft...

Björn den gode

Swashbuckler
Jag och syster körde Resident Evil 6 förra året och det uppfyller nog de flesta av dina punkter. Inte PC men väl xbox-360, kampanj-coop med röstskådespeleri, "hyfsat" lätt är lite oklart men jag som i princip aldrig hade spelat tv-spel förut och syster som spelat lite mer klarade av det på rimlig tid på 'normal' även om vi dog fett många gånger och körde fast två (då bytte vi till one-player för den scenen och så fick syster klara det själv) men finns även ett 'easy' läge som jag gissar är lättare.

Men det jag gillade var storyn, och det är absolut inget sandboxande, och sen kanske framförallt att det är så tydligt att spelet är byggt för coop och där 'singleplayer' läget känns mer pålagt i efterhand där en i så fall får en ai som spelar ens partner och begränsade möjligheter att ge ain kommandon.

Nu har vi börjat spela femman.

Mundo

Myrmidon
Nu känner jag mig dum som inte ens nämde resident evil. Resident evil är helt okey co-op spel, absolut.

zonk

muterad
Jag och en kompis har lirat borderlands hundratals timmar i co-op. Men sen gillar vi dess blandning av diablo 2 och FPS, vi gillar att sitta och kolla på loot och testa hur nya grejer funkar i strid. Det finns ju precis hur många slumpgenererade vapen som helst, och vissa är ruskigt nice.

Borderlands 2 var vi mer skeptiska till. Å ena sidan är det bitvis mkt fint pyngel och kul loot, å andra sidan är det mkt mer fokus på story, och framförallt på en tröttsam antagonist, Handsome Jack. Men vi håller ändå på och lirar igenom det igen, båda som klassen psycho. Det är fö en liten överraskning i båda spelen, men vi har helt klart haft roligast när båda lirar samma klass. Brick + brick i borderlands 1 blir ruskigt roligt när båda kör igång bärsärk-förmågan samtidigt och börjar veva med nävarna i närstrid, eller när man lirar två sirens och fläskar på med stuns/heals i tvåan eller passar på att smita iväg från fi i ettan.

Generellt sett är DLCn inte mkt att ha, utom Tiny Tina-DLCn till borderlands 2, den är skitkul. Mechromancern är en schysst klass i tvåan med, men behövs inte.

När vi ser en GOTY-version av borderlands 1.5 så lär vi nog klippa det med!