Sökes: Bra skräckregler

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Jag tänker på vansinnesreglerna i Kutulu (och Cthulhu Dark tror jag) att ju mer rollpersonerna utsätter sig för osund kunskap sakta får sjukare och sjukare beskrivningar från SL av hallucinationer, drömmar, etc. Alltså de tappar inte agens, det är bara det att de får tvivelaktig info om vad de ser (som kanske också innehåller ledtrådar?)

Det skulle kunna gå att använda till någon sorts ”mentala ärr”-mekanik, att om en krigare som är nere i en mörk grotta och hamnar i en nära döden-situation med en vasstandad best med blodiga ögon och fasansfullt vrål, så kommer det där vrålet eka i krigarens huvud, även om besten är död. När du fått ett mentalt ärr kan SL använda det för att subtilt förvränga sina beskrivningar av verkligheten för dig, typ låta det där fasansfulla vrålet återkomma när krigaren vilar, utan att avslöja om det är på riktigt eller i krigarens huvud.

I Cthulhu Dark kan du sänka din insikt i de kosmiska mysterierna genom att t ex förstöra bevis. En krigare med ett mentalt ärr kanske kan dämpa sin PTSD med alkohol, med böner till sina gudar, sex, osv.
En hård mekanik i Trail of Cthulhu är att du börjar med vanligen tre "Pillars of Sanity", som är de saker eller ideal du verkligen tror på och som hjälper dig att hålla dig fungerande - sedan kan det vara religion, tron på rationalism, Truth, Justice & the American Way, att just du är utvald och annorlunda , att världen i slutänden är rättvis, din familjs aristokratiska blod och Noblesse Oblige, att du är civiliserad, och så vidare. Problemet är att eftersom det här är Lovecraft är alla de sakerna bara värmande illusioner, och när du förlorar Sanity i kontakten med mythoset (spelet skiljar på Stability och Sanity, där Sanity är just det övernaturliga) krossas de och du slutar tro på dem när du inser att de är falska eller värdelösa. Du kan heller inte få tillbaka Sanity med mindre än hypnosbehandling eftersom du inte har misstagit dig utan bara förstått verklighetens beskaffenhet.

Förhoppningsvis kan det ge känslor hos spelaren att rollpersonen långsamt förstörs i sina ideal på det viset.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Det är svårt att regla upp framkallandet av känslor, men två spel som har som regelmekaniker (ish i alla fall) är ju Kutulu och Skrômt. Kutulu för att spelledaren ska gestalta saker på ett sätt att det som spelare är svårt att avgöra vad som är på riktigt, vilka sinnen som går att lita på etc. Det tar inte ifrån spelaren möjligheten att handla, men det gör att spelaren tvivlar på sina val in i det sista. För Skrômt så bygger ju hela systemet på att karaktärerna är trasiga och dras med något negativt som hela tiden sätter käpper i hjulen för vad som är rätt och riktigt. Istället försöker spelarna medvetet göra iffy val och försätter sig i situationer av ångest.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Den där gamla Dragon-artikeln jag nämnde ovan hade en variant på den tanken: den förespråkade helt fräckt att förvränga och överdriva första beskrivningen av skrämmande saker för att göra dem just mer skrämmande och simulera risken för överilade reaktioner (men, om någon spelare specifikt vill ta en mer ordentlig titt, ge mer korrekt information).
I Cthulhu Dark, och även Trophy som bygger på det, väljer du ofta själv om du vill satsa din mentala och/eller fysiska hälsa för att klara något. Du riskerar att förlora din rollperson på ett långsiktigt plan för att öka dina chanser att klara något på kort sikt. Jag tror det skapar incitament att vilja utsätta sig för fara?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Lite halvt off-topic men vilket spel var egentligen först med att använda skräcktabell? Det tidigaste exemplet jag känner till är DragonQuest från 1980.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
772
Okej, så det här är inte ett spel som existerar, men nästan: Jag hade hackat Lasers & Feelings. Du har ett värde som avgör hur rädd du är. Det är dock inte fast, utan du får justera det löpande. Men inte helt fritt, utan en gång per scen, ett steg i taget. Eller så. Går säkert att hitta andra regler för hur ofta man får justera det.

När man sedan ska göra saker så ska man slå under värdet för att fly, försvara sig och annat passivt/defensivt, medan man ska slå över värdet när man ska anfalla eller göra andra aktiva handlingar. Det här kan säkert modifieras av diverse egenskaper, färdigheter och så. Poängen här är att spelaren själv väljer hur rädd rollpersonens ska vara, och den som vill spela stentuff kan göra det, men då är risken rätt stor att man inte kommer undan när skiten träffar fläkten. Spelarnas självbevarelsedrift får dem att sänka värdet, och med lite beskrivande etiketter på de olika värdena så kommer de naturligt att spela ut det. "Fan, nä, det här känns inte bra. Jag höjer mig till 'På helspänn'."

Vill man integrera det i ett existerande spel är det nog rätt enkelt. Du kan själv justera din skräckmätare, och varje poäng skräck ger dig +1 på att reagera, försvara dig och fly, men -1 på allt annat. Eventuellt kan man bara sänka skräcken när man är trygg och säker. Eventuellt kan vissa saker ge permanent skräck (motsvarande Trauma i UA) eller ge ett minusvärde så att du måste höja flera gånger innan det börjar få effekt (motsvarande Härdad).

EDIT: Regler för trauma och härdning. Du kan om du vill dra upp skräcken direkt när du ska slå ett slag, för att få bonusen på en gång, men i gengäld får du ett poäng permanent skräck. Du kan också välja att dra ned skräcken när du ska slå ett anfallsslag, i gengäld mot en poäng Härdning. Har du både Trauma och Härdning blir du ganska labil. Det händer ingenting när du rör din skräckmätare i början, men går du över en viss nivå triggar den, och då lägger du till hela din permanenta skräck direkt, så du går från "kolugn" direkt till "panik", typ.
Det här lät ju riktigt elegant. Bra idéer
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Någon som sett ngt bra o enkelt skräckregelverk som går att porta till Burning Wheel/Lady Blackbird-motorer dvs D6 dice pool med framgångar på 4+?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Kanske inte strikt regelmekanism, men något som funkat för mig är att ha något slags traditionell skräckmekanik (skräcktabell et cetera), men säga till spelarna, gärna utan att visa tabellen för dem, att så länge de spelar skrämda så kommer du inte att använda den. De går mycket längre än vad en tabell skulle driva dem, och de sitter och skrämmer upp sig själva.
 
Top