Nekromanti Sökes: forskare med fantasi

Nightowl

Champion
Bah!

Jag gillar att snubbarna ska åka runt i landets skolor och föreläsa om de här "upptäckterna". De lär ju bli utskrattade och sedan mulade av en nia.
Ånej. Besök av utomstående leder till att man slipper ha regelbundna lektioner, och jag har själv sett nior hellre läsa gamla IKEA-kataloger än plugga. De kommer att bli tacksamma!

Erik

Organ

Out of time, out of mind
Re: Sökes: forskare med fantasi (OT)

Jag var i åtta- nioårsåldern när min far demonstrerade med en korv varför det är ytterst sannolikt, för att uttrycka sig milt, att någon som får en tung pryl i skallen eller ett slag med en stor träklubba INTE blir nedspikad i marken.
Hur 17 visade han det? Försökte han banka ner korven i marken, eller vadå?

/Anders (som ser framför sig en man i rutig flanellskjorta som hamrar ner en scans grillkorv i en gräsmatta) :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Läs serien!

Du hittar baknummer av Bamse på närmsta bibliotek...
Eh... va? Finns Bamse på alla sveriges bibliotek? Vilka andra serietidningar kan man släntra förbi och smygläsa där? Jag vill minnas att biblioteken, i alla fall tidigare, har haft ett ganska komplicerat förhållande till seriemediet.

/Anders (som förövrigt, appropå tecknade serier, gick förbi kvarteret kniven på södermalm idag)

Lycan

Hero

Senast jag var och gluttade lite på malmö stadsbiblioteks barnavdelning blev jag smått överväldigad, där var manga och Gaiman och grejor i högar. För att inte snacka om serieutbudet i "vuxenbiblioteket", massor av Jason, Max Andersson, Lindengren, Ackebo, Pirinen, Knut Larsson, och vad som tänkas kan. Och dessutom gott om utländska serier (allt från League of Extraordinary Gentlemen till dystra japanska WW2-skildringar).

Men sådant skiljer sig kanske från kommun till kommun?

- L

Nightowl

Champion

Men sådant skiljer sig kanske från kommun till kommun?
Jo. Jag har inte lyckats få mina kollegor att köpa in manga än, t.ex. (De betraktar albumen som ekvivalenta till, säg, Lucky Luke och Asterix, och tycker dom går sönder för fort - mao, de inser inte att de är serietidningar , som ju har lägre hållfasthet av naturen.)

Serier har blivit klar mer rumsrena på svenska bibliotek på de senaste åren. Bland annat ingår en stor mängd svenska och utländska serieskapare (mest "fina" serier, men också sådant som Kapten Stofil och De Äventyrslystna Karlakarlarna) i de böcker som delas ut gratis som en del av Kulturrådsstödet, dvs Kulturrådet köper in ett ex gratis till varje bibliotek i landet och skickar dem dit.

Bamse är den serietidning som förekommer på flest bibliotek och har gjort så längst, eftersom den är en otroligt rumsren och politiskt korrekt blaska som bara retar idioter.

Erik

Bunny

Crazy like a fool
Re: Ping!

"Undrar föresten om de kom på det skämtet själva eller om de faktiskt snott det från 'Picassos äventyr' och utvecklat det?"

Fast tänker man efter bara lite först så kommer man ihåg att så inte är fallet. Det är inte perrongen som åker iväg i "Picassos Äventyr" utan tåget, med den mindre skillnaden att den far iväg på fel ledd - precis som atlantångaren gör senare i filmen då den finska sångerskan Sirrka lämnas kvar på kajen, sjungandes sin hjärtas sorg!

Kom igen nu! Kan du inte dina filmklassiker! :gremmad:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ping!

Kom igen nu! Kan du inte dina filmklassiker!
Visst kan jag det. Det var därför jag skrev "snott det från "Picassos äventyr" och utvecklat det"

/Anders