Nekromanti Sökes: Futuristisk brödtext

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag använder dagligen Scala Sans, men då ihop med Scala (Linköpings universitets hustypsnitt). Skulle inte blanda den med Garamond.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Tja, Eurostile är snygg. Använder den själv i mina kartor till Rotsystem, även om jag egentligen skulle vilja använda något med öppen licens istället...

Men jag är skeptisk till den som brödtext.
Efter att både Blixt (här) och Tina sagt "Njäe" så blir det nog att skippa den. Ska kolla in de nya förslagen du och de andra gett, men det börjar luta åt att jag får leta efter något med serifer istället. Herr Grönstedt har ju dessutom rätt i att det måste matcha Garamond och just nu känns det som jag simmar ute på djupt vatten, Kanske bättre att simma in till land...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Med risk för att helt missa målet, men varför inte använda Gill Sans?

Jag har alltid tyckt att den har en futuristisk känsla över sig och den är synnerligen läsbar.

Robert Jonsson

Tony.M.Meijer said:
Enkelt svar: jag känner inte till den. Nu ligger den på listan över teckensnitt som ska testas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:

Jag har alltid tyckt att den har en futuristisk känsla över sig och den är synnerligen läsbar.
Skulle man till äventyrs vilja ha en version av den med en öppen licens så finns alltid Sans Guilt...

(Men den är såklart inte lika bra)

Arfert

Facit
Gill Sans, av giganten Eric Gill (googla!), är ett av de klassiska sans seriferna. Och bygger i sin tur The Underground Letter, av Edward Johnston (googla!), dvs typsnitten som används i tunnelbanan i London.

Robert Jonsson

Arfert said:
Gill Sans, av giganten Eric Gill (googla!), är ett av de klassiska sans seriferna. Och bygger i sin tur The Underground Letter, av Edward Johnston (googla!), dvs typsnitten som används i tunnelbanan i London.
Jätteroligt med historielektionen! Alltid kul att lära sig veta mer om saker och ting. Men tycker du att den fungerar till mitt syfte? :gremsmile:

Arfert

Facit
Det kan ju vara futuristiskt, om du layoutar på rätt sätt. Tror att Gill kommer användas om 200 år, med dina kvaliteter.