Nekromanti Sökes: Illustratör till barnböcker

Ram

Skev
Jag har sett en hel flock begåvade tecknare här och tänkte nu se om jag kunde ta era tjänster i anspråk.

Jag har förhållandevis långt gångna planer att ge ut ett par barnböcker, endera på print on demand på egen hand eller via förlag (diskussion pågår).

Det som jag är på jakt efter är två koncept:
1. En tjejbok som bildkonceptuellt är en blandning av Bratz, High School Musical och några rejäla stänkt Harry Potter/brittisk strikt skola. Det handlar om en lite blyg och en aning tyst flicka som betraktar sin omgivning och ser på hur hon själv vill vara.

2. En killbok som behandlar moralen i att vara stark men att inte använda det och en droppe om dilemmat när man gör det. Att vara en hjälte i någon sorts vardag. Den kommer endera att handla om en riddare, en polis eller en brandman.

Båda böckerna kommer att vara på lära-sig-läsa-nivå, runt 15 ord per uppslag och en till tre bilder, c:a 10-15 sidor lång.

Någon som är intresserad? Ersättning kommer att bero på hur det publiceras och det kommer inte att vara marknadslön... :gremsmile:

solvebring

Superhero
Damn! Vad häftigt! Barnböcker är så jävla underbara och dess illustrationer är ofta än mer underbara. Klar man är intresserad...
Men...
Hoppas verkligen att du hittar någon som stämmer överens med vad du söker. Hade jag tecknat bättre hade jag inte tvekat en sekund.

Edit: Plus att jag redan gör några småsaker och ändå har väldigt dåligt med till bara dem. :gremfrown:

Arfert

Facit
om jag hade tid vore det kanske kul att göra... speciellt den första tror jag.. (jag har ju en dotter i den åldern).

Ram

Skev
Hur bra är du i färg...? Dina svartvita bilder är grymma vet jag ju.

solvebring

Superhero
Om jag får tala för Arfert så är han duktig med färg. Arfert har en tendens att använda lugna och harmoniska färger. Det tycker jag är stort plus just på barnbokssidan. Sagas spelledarskärm är ett ruskigt bra exempel på det. Bland de snyggaste skärmarna jag vet. Kolla på Tomas hemsida vettja!

... Nej, tyst nu, Arfert! Du behöver inte tala för dig själv, jag sköter ju all reklam åt dig. Titta! :gremwink:

Skämt och sido så blev jag tusans eggad på projektet och Tomas är en av mina favoritillustratörer vad det gäller mer nedtonade, dvs. lite lugnare illustrationer som är lite mer saga/barnbok. Kunde inte hålla mig...!

Edit: Hoppas inte Arfert tar illa upp för detta lilla knasiga tilltag.

Feuflux

omjonasson.se
Askul!
Lycka till med projektet.

Själv kan jag bara rita streckgubbar så mig har du ingen glädje av...

Ram

Skev
Nu är redan en liten dialog igång med en skitbra tecknare som därtill är grym på layout, men jag vill ändå gärna påpeka att jag gärna tar emot fler förslag. Man kan gärna ta det via PM om man är lite blyg. :gremsmile:

No offence såklart, Tomas. :gremsmile:

Ram

Skev
Om du är sugen och har lite tid över så får du jättegärna testa lite bilder på en "cool tjej" i åttaårsåldern, en lite "halvgrå" tjej i sexårsåldern och en alldaglig tjej i sexårsåldern i en cool, röd luvtröja.

Stil som jag tänkt mig är alltså lite Bratz-stil (coola barbies)(inte kroppsform)/High school musical möter lite mer proper, "brittisk"-ish alldaglig tjej fast i mycket tidig skolålder.

Jag har inte bestämt mig om jag vill ha det hela porträttlikt/realistiskt eller lite mer cartoonish. Vad tycker ni?

solvebring

Superhero
Okej, det ska jag ha i åtanke när en ledig stund kommer.

Förövrigt har jag själv aldrig gillar realistiska illustrationer vad det gäller barnböcker, även om jag nu föredrar realistisk ton annars.