Nekromanti [Sökes] Korrekturläsare till Svart svan?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag börjar komma allt längre med Svart svan, vilket är nästa bok till Leviathan. Första kapitlet, det om skeppsskapande, är nu färdigskrivet och jag skulle behöva lite extra hjälp med korrekturläsning, så jag tänkte slänga ut en efterlysning här om det finns någon som kan tänka sig att ta sig en koll?

luddwig

Lawful evil
Har du någon tidsram för korrekturläsningen och hur mycket text rör det sig om?

Robert Jonsson

luddwig;n194208 said:
Har du någon tidsram för korrekturläsningen och hur mycket text rör det sig om?
Jag skulle vilja ha klart det första kapitlet till början av oktober så jag kan börja layouta klart det kapitlet. Om jag minns rätt så letade det sig precis över 16 sidor i Google Docs, men lite korrektur är bättre än inget. :)

Rangertheman

Myrmidon
Jag hjälper gärna till och korrekturläser texten. Eftersom jag inte känner till Leviathan så bra, kan jag inte kontrollera korsreferenser och liknande.

luddwig

Lawful evil
Så vad mer specifikt vill du ha kontrollerat vid korrekturläsningen? Och vad, om något, behöver man veta om Leviathan i övrigt?

Robert Jonsson

Rangertheman;n194237 said:
Jag hjälper gärna till och korrekturläser texten. Eftersom jag inte känner till Leviathan så bra, kan jag inte kontrollera korsreferenser och liknande.
Det är absolut inga problem, ibland kan det rent utav vara bra att någon med helt nya ögon kollar på texten. Jag PM:ar dig med info, stort tack! :)

Robert Jonsson

luddwig;n194238 said:
Så vad mer specifikt vill du ha kontrollerat vid korrekturläsningen? Och vad, om något, behöver man veta om Leviathan i övrigt?
Du behöver inte veta något om Leviathan i övrigt, utan det kan vara en bra idé att ha ett par ögon som är obekanta med saker sedan tidigare. Just det här kapitlet handlar om att skapa sitt eget skepp och är relativt fristående (bortsett från några hänvisningar till grundreglerna).

De främsta språkliga fallgroparna som jag har fått påpekade för mig är:

- Anglicismer.
- Omständiga meningar (istället för att säga en sak i en mening, blir det två liknande meningar).

Överlag handlar det inte så mycket att leta stavfel än slå mig på fingrarna när jag fuckat upp det grammatiska.

Robert Jonsson

gizmo;n194248 said:
Jag kan titta på det om du vill, men förmodligen bara i September.
Jättegärna! Krank har talat högt om din korrektur för han grejer så jag tar jättegärna emot hjälp från dig. Skickar dig ett PM.

luddwig

Lawful evil
Om det behövs en korrekturläsare till så ställer jag upp. Jag har läst någon tråd om skeppsskapandet här på forumet. Kan vara kul att få en förhandtitt på resultatet och samtidigt hjälpa till en smula.

Robert Jonsson

luddwig;n194262 said:
Om det behövs en korrekturläsare till så ställer jag upp. Jag har läst någon tråd om skeppsskapandet här på forumet. Kan vara kul att få en förhandtitt på resultatet och samtidigt hjälpa till en smula.
Kul! Jag skickar en länk till dig i ett PM! :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tittar gärna. Du vet hur du når mig =)

kwarnberg

Swordsman
Jag kan mycket väl tänka mig att ställa upp om du behöver ytterligare fôlk som läser och synpunktar.

.113

Swashbuckler
Du verkar fått ett gäng, räcker det inte kan jag eventuellt hjälpa till, bara hör av dig

kwarnberg

Swordsman
Jag har ingen aning om hur jag besvarar ett PM, så du får mitt svar här i stället: Jag börjar kika på texten direkt, och kommenterar typ allt jag tänker på. Om det är någon typ av kommentarer du inte vill ha kan du ju hojta till, så jag inte kommenterar på det :)

Robert Jonsson

Guran89;n194330 said:
Jag har ingen aning om hur jag besvarar ett PM, så du får mitt svar här i stället: Jag börjar kika på texten direkt, och kommenterar typ allt jag tänker på. Om det är någon typ av kommentarer du inte vill ha kan du ju hojta till, så jag inte kommenterar på det :)
Tyckte alla kommentarer som du slängde in var bra. Jag är visserligen främst ute efter korrekturhjälp, men känn dig fri att kommentera annat också om du vill det. :)