Nekromanti Sökes: Litteratur om Jungs Ärketyper

Bassejr

Hero
Hej. Jag fick höra från min svensklärare om Jungs Ärketyper, Och blev lite intresserad. Det skulle förenkla äventyrsskrivande och karaktärsskapande vesäntligt. Så jag försökte hitta lite mer information om det hela, Men lyckadess inte hitta någonting.

Kan någon här rekomendera om någon text, i engelsk eller svensk översättning (eller tyska som går lätt attöversätta om man kan lite tyska), om Jungs teorier om Ärketyper och personligheter?

Tack på förhand, och jag ber så mycket om ursäkt om tråden är felplacerad.

Bosse_UBBT

Swordsman
Det går nog lättare om du söker på termen Arketyper (inget ä alltså). Engelskans Archtypes (Jungian Archetypes ger nog bättre träffar).

Vet inte hur pass mycket info du vill ha, men är det bara allmänt räcker det ganska långt att googla. Sedan finns ett antal böcker som enklare beskriver och/eller sammanfattar Jungs tankegångar. Vill du gå lite mer mot källmaterialet, som dock blir lite svårare att ta till sig, kan du läsa verken direkt skrivna av Jung eller hans lärljungar (Jolande Jacobi exempelvis). Finns en mängd översättningar både på svenska och engelska.

Bosse_UBBT

Swordsman
Tack för tipset! Hade faktiskt missat den. Gick och hämtade ett exemplar av boken här på jobbet, och den verkar ju tämligen lättöverskådlig.

Vill man sedan verkligen förkovra sig går det ju sedan att kolla in Jungs "Collected Works", i 13 band.