Nekromanti Sökes! Rollspel för nybörjare

ggWolf

Veteran
Hej!

Här kommer en svår request som jag förstår om det inte finns någon matchning på. Men jag försöker ändå!

Så, jag satt och pratade med min klasskompis här om dagen. Berättade bland annat om att jag rollspelar och hon ställde massor med följdfrågor och lätt supernyfiken. Så, hon vill testa att rollspela med sin sambo, vilket gör att hon önskar ett spel som ser ut såhär:
  • För två spelare
  • Helst så båda kan spela samtidigt?!
  • För nybörjare
  • Inte nödvändigt fantasy/scifi
Jag hajar om det här spelet inte existerar. MEN GÖR DET?!

Mvh

Bifur

Veteran
O, tyvärr inga tips men du har ju fått flera.

Men varför inte erbjuda dig att SLa något kort åt dem?

ceruleanfive

Bläckfisk
Fiasco! Därför att:
  • Alla tre kan spela samtidigt.
  • Det är inte massa krångliga regler att hålla koll på.
  • Det är vanligtvis inte fantasy/sci fi.
  • Ni behöver inga förberedelser (annat än att du läser på reglerna).
  • Det går att spela färdigt på en kväll.
EDIT: Läste igen och uppfattade det nu som att du inte skulle vara med. Då kanske det inte passar så bra ändå – två spelare blir en för lite. Optimalt hade varit 4.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
2097;n226135 said:
Jag tycker Svärd & Svartkonst.
Ett jättebra OSR-spel men det funkar inte så bra med två spelare och ingen SL. Inte heller en (1) SL och en spelare, man bör vara minst två spelare för att det ska vara riktigt kul.

2097

deleta mitt konto tack
1 SL & 1 spelare tycker jag funkar OK. Blir bättre med fler, det säger jag inte emot. Jag har också kört andra OSR-spel med två spelare mot randomtabellerna i slutet av AD&D 1e DMG några gånger och haft kul, men det är definitivt inte en representativ eller lättillgänglig upplevelse av spelet.

Tycker också ur vågen av nybörjarspel som Äventyr, FOSG, Svavelvinter, Morwhayle osv så är Svärd & Svartkonst lite underskattad iom den så solklart är både den bästa och den med längst livslängd iom man kan använda material från andra OSR-spel eller hoppa upp till (min favorit) femman när man lärt sig grunderna i S&S.

Men, det finns många andra bra förslag i tråden för dom som gillar story games. Ville bara da lite representation av vad jag själv tycker / tror vore bäst att börja med för alla.