Nekromanti Sömn, Utmattning och Portaler

antorax

Swordsman
Hej.

Har inte några Eon-böcker tillgängliga, så kan inte kolla upp själv. Men tänkte kolla om någon vet hur det fungerar med sömn och utmattning: om jag skulle kunna ta bort utmattning med hjälp av magi, så att jag kan hålla mig vaken typ jääätelänge?

Sedan kom jag även på att jag undrar vart man kan fixera portaler någonstans. Tycker ni att det är okej med två stycken portable portaler, så länge de håller sig inom tillåtet avstånd ifrån varandra. Typ att göra två stycken tomma tavelramar till portaler, som man kan bära med sig? Eller sitter de fast där man skapar dem?

Poseur

Swashbuckler
Har heller inte med mig mina eonböcker men ska försöka svara ändå.

Angående effekten minska långtidsutmattning så ja det bör gå regelmässigt att hålla sig vaken länge(för alltid). Men men hur realistiskt är nu detta? inte särskillt. Så jag skulle rösta på att efter 24h vaket tillstånd så får man oavsett +ob1t6 och att man kanske får trauma med några intervaller efter 72h eller nåot liknande. Fast detta är ju givetvist kasst.
Om du som SL ser det som ett balansproblem så skippa effekten eller gör att den bara går att använda 1 gång per dag eller något liknande. Alla SL´s känner nog till nyttan och hatet med all form av helningsmagi.

Angående portaler så är svaret helt och hållet nej, då det är platsens sanna namn man binder portaler till och inte ett föremål.
Som sagt, portaler går mellan två stycken platser.(står i ritualbeskrivingen egentligen)

Erebus

Veteran
Har inte bökerna här men jag har för mig (vet att det är så när det gäller helande effekter) att du bara kan använda den en gång sedan måste du återvinna minst en poäng utmattning på naturlig väg innan du kan använda den igen.

Poseur

Swashbuckler
Vilket är en gång per 12 minuters vilande. Så såvärst balanserat är det ju inte.
Och var det gäller stridsutmattning så gäller ju det 1/runda.

Säger bara en sak. demoniskt agregat som slänger minska utmattning en gång i kvarten+evighetsritual på 432 timmar som fläskar sönder..

Ne nu är vi oseriösa. läs bara första stycket.

/poseur som snart kanske skall få 'spela' Eon istället för att SL:a

antorax

Swordsman
Husregel?

Är det någon som kan komma på en bra husregel för detta? Som kanske även kan komma med i M&M2 :gremtongue:.

Poseur

Swashbuckler
Re: Husregel?

En nackdel effekten har är dock att det kräver astoritropi vilket är temligen svåralstrad om dagarna. Men sen finns ju transformera.

En husregel vi brukar köra med är att reglerna för sömnbrist fortfarande skall apliceras. Man bokför hur mycket långtidsutmattning karaktären egentligen bör ha och använder det som måttstock. (tex på ett papper brevid)
Dock så somnar man inte om man av ett misslyckat slag utan man får +1 trauma och +ob1t6(kumulativt) på alla slag mot färdigheter OCH PSY. (notera att det inte ger någon smärta, vilket gör att man fortfarande kan kasta megaritualen, Vill man vara ond så kan man ju lägga +0b1t6 trauma istället för +1)
Dvs kroppen känner fortfande inte av behovet av att sova men själen gör det.
Själen behöver sin sömn för att återhämta sig.
Dvs med denna regel så kan heller inte odöda varelser vara uppe dygnet runt i fyra dygn bara för att dom inte behöver sova.

Dvs inte ens odöda lichers själar klarar av att vara uppe dygn efter dygn.

Ny tillägsregel jag kom på precis:
Man kan lägga till själens rang(drunokverision) till antalet timmar innan själen tröttnar ut sig.

tex så blir inte själen "utmattad" först det går 16h+rang i detta fall för en vanlig människa 19h innan hans själ behöver bry sig.

Inga perfekta regler men brukar kunna fungera med lite bondvett tycker jag.

/poseur-sömnig

dverg-hest

Veteran
angpende tavelrams mojset så är svaret nej. Du binder en portal till en plats sanna namn (magikern måste vata hur det ser ut på platsen så att man inte bara säger DRUNOK och hamnar wherever i drunok, tex under vattnet eller liknande ;))

Däremot kan du ju (tror jag iaf.) genom ikono/-semotropi binda en portal till en bok/tavla/text/whatever som kan aktiveras vid behov.

Regmolar

Swashbuckler
Däremot kan du ju (tror jag iaf.) genom ikono/-semotropi binda en portal till en bok/tavla/text/whatever som kan aktiveras vid behov.
Dock behöver man fortfarande platsens sanna namn och följa alla övriga regler och avstånd och systerportalen, så det är nog bara användbart i ganska ovanliga sammanhang...

antorax

Swordsman
Ytterligare fråga: Sann magiker

Goddag. Eller godkväll.

Sitter och klurar på en karaktär och huruvida han skall vara sann magiker eller inte. Sedan kom jag fram till att jag kanske kan komma runt problemet med en aspekt om man har en magisk artefakt som transformerar åt mig. Rent regelmässigt verkar det funka. Kan du uttyda något annat ur böckerna, och vad är din personliga åsikt? Är det "fusk"?

T-RED

Warrior
Ett demoniskt aggregat som minskar långtids-utmattning borde ju vara varje ritualmagikers stora dröm.

Poseur

Swashbuckler
Re: Ytterligare fråga: Sann magiker

Alltså fusk skulle jag inte kalla det men att det skulle störa spelbalansen och helt ärligt hur kul är det om man aldrig skulle bli trött?

Fast, tycker man om grottröjjaräventyr a lá high fantasy där monster bor i grottor runt varje by och magiker växer på träd tillsammans med sina artefakter, då är det nog ganska kul att ha en sådan artefakt..
Inge fel med det dock.

Oj nu kanske jag skulle läsa frågan istället.

Nej en sann magiker som använder en transformator fungerar regeltekniskt. Men skulle fortfarande se att det är ett dumt sätt att ifrångå sina begränsningar.
Sen skulle jag se att eftersom det är magikern som aktiverar artefakten så skulle nog naturlagarna anse att magikern "fuskar".
Sanna magiker verkar ju heller inte växa på träd bland magikerna, och ser det nog som en sorts värdnad till sin egna aspekt och skulle nog heller inte vilja riskera att bli av med sin "renhet".

/poseur dark knight var en riktigt bra film, om man bara ser till Jokerns insats

antorax

Swordsman
Belialer med andar

ytterligare frågor..

min karaktär är för tillfället mest alkemist, men trots att hans vänner i gruppen kan alkemi så är det hemskt bökigt att göra alkemiska processer snabbt. därför är det hans mål att skaffa sig vandöda medhjälpare, alltså genom att göra belialer med andar i.

som vid tidigare frågor så har jag inte böckerna hos mig. men det jag undrar är om en ande bunden i en belial först och främst behåller sina färdigheter? vill minnas att det är som för en shaman som byter kropp, de färdigheterna som är kopplade till kroppens motorik på något sätt sänks till 5, men de andra färdigheterna får man behålla.
därtill, har en belial m ande inlärningsförmåga? kan jag tex. undervisa en bondeande i belial hur man gör alkemiska processer?

Poseur

Swashbuckler
Re: Belialer med andar

Du har helt rätt, dom behåller sina förmågor lika schamaner.

Och svar ja, dom har inlärningsförmåga.

Och tillägg; dumt att skapa vandöda för att göra alkemi. dumt att lära bönder.
Fixa mycket pengar och hyr anställda istället. Lättast är således att sälja magiska föremål till högst bjudande.
Tror tillochmed bönder skulle betala ganska bra(läs natura, läs såpass mycket dom kan, läs kanske hela byn) för en aparat som ger
lite regn när den aktiveras.

/poseur-sovadags nu

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ytterligare fråga: Sann magiker

Ja, det fungerar om du utgår från boken, även om det luktar oavsiktlig regellucka; själva grejjen är ju t.o.m. skriven som en sidnotis om ett ovanligt fenomen och därmed knappast vattentätt utvecklad.

Personligen anser jag att en sann magiker "uppstår" genom att det psykobiotropiska fältet harmoniseras med aspekten som magikern valt, vilket förklarar alstringsförenklingen. Att alls hantera andra filament på regelbunden basis skulle förstöra den här harmonin och därmed skulle man inte längre vara en sann magiker. Jag ogillar också starkt regelmässiga hårklyverier och utnyttjande av hål i reglerna, eftersom det stjäl tid och riskerar att förstöra balansen med tråkigare spelmöten som följd.

Mina spelare skulle alltså få köra enligt regeln "det är ok så länge det inte händer oftare än någon/några ggr per år", och det för att jag inte vill att man ska förlora sin monokromacitet bara för att man råkat plocka upp och aktivera någon annan magikers laddade kristall.