Säg att det här spelet redan finns!

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Ett annat rollspel som inte är kategoriskt annorlunda är Die, där det finns en tjog olika världar att hamna i.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Jag har inte hört om nåt spel som är exakt vad du beskriver, och om du inte känner att det är nån du vill satsa fulltid på, skriv ihop nåt sammanhängande till årets kalender kanske är ett alternativ. Det spel som kommer närmast som jag känner till är Monte Cooks The Strange. Jag får även vibbar åt del hållet av Mage the Ascension.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,997
Location
Rissne
Ett tips, inte för det här konceptet specifikt, utan för problemet med att man har för många spelidéer (vilket jag definitivt känner igen mig i): Skriv minimala spel, alltså spel som bara har vad som behövs för att en erfaren rollspelare ska kunna köra det. Inga illustrationer, enkel layout på A4 som man kan skriva ut, istället för en bok. Anta att läsaren har spelat rollspel förr, kanske till och med att hen spelat något av dina spel förr. För dig gissar jag att det främst skulle bestå av en kortfattad förklaring av eller en referens till ditt standardsystem, en stämningsfull text som beskriver konceptet, en beskrivning av spelflödet (vad behövs för att preppa) samt ett gäng punktlistor som listar balla grejer du har kommit på som man kan använda i spelet.

Med det konceptet kan man ganska snabbt få ur sig ett spel som är fullt spelbart, även om det inte kommer att sitta i SF-bokhandelns hyllor. Och så kan man gå vidare, för man har fått ur sig idén. Och om det visar sig vara kul och bra så kan man alltid expandera det senare.
Jag har funderat på det. Problemet för mig är att jag tror att även om jag eventuellt skulle kunna övertyga min hjärna att det är OK att det inte blir en bok i en SF-bokhandelshylla så tror jag att jag måste få projektet till en punkt där jag själv känner att jag skulle kunna spelleda det. Och jag är helt enkelt inte en tillräckligt erfaren rollspelare/spelledare =) Jag behöver ha ganska mycket färdigt innan jag kan spelleda. Möjligen skulle det kunna gå snabbare att bara skriva det som ett äventyr eller som en kampanj – det har jag också funderat på – men å andra sidan, senast jag skrev en kampanj tog det mig vaddå, fem år? =)

Men det tror jag skulle vara det närmaste jag kom en fungerande strategi: skippa steget att generalisera det till en hel spelvärld och en knippe SL-tekniker, och istället bara skriva det som ett äventyr.
 
Top