Nekromanti Sälja äventyr, vad krävs för att man ska vilja köpa

.113

Swashbuckler
Celledor;n193145 said:
Menar mer att jag gärna ser att det redan är uttänkt hur olika typer (raser/yrken) av rollpersoner påverkar äventyret så att jag som spelledare inte behöver gå igenom för att hitta om det skulle bli tokfel någonstans. Men sedan så ser jag inget problem i att vissa äventyr inte är menade att spelas med vissa typer av rollpersoner, de är inte en del i den berättelse som ska berättas.

I alla fall förut när vi spelade och jag improviserade ihop äventyr så fick spelare välja en eller flera rollpersoner och så fick jag tycka till om det skulle passa in eller inte. Vill de spela just en viss rollperson så anpassade jag runt det, men det är enklare när man improviserar allt.
Jag hade ju en tanke någon gång om ett upplägg där man har förgjorda exempel på information som kommer I stil med att: i ruinens första rum är det fullt med urgamla urhuggna skrifter som en lärd kan tolka som "x" och en barbar kan känna igen symbolen som påminner om offer, Onda andar och död" alltså att det återkommer situationer där man kan få info om olika saker, beroende på tex klass, men att det inte alltid är Samma (tex så man måste ha med sig en lärd för att få rolig info)

Det hardening gjort de flesta fantasy äventyr jag läst roligare

Celledor

Hero
.113 said:
Jag hade ju en tanke någon gång om ett upplägg där man har förgjorda exempel på information som kommer I stil med att: i ruinens första rum är det fullt med urgamla urhuggna skrifter som en lärd kan tolka som "x" och en barbar kan känna igen symbolen som påminner om offer, Onda andar och död" alltså att det återkommer situationer där man kan få info om olika saker, beroende på tex klass, men att det inte alltid är Samma (tex så man måste ha med sig en lärd för att få rolig info)
Sådana saker gillar jag starkt och kan göra även rälsade äventyr mer dynamiska beroende på vem som försöker lösa en viss situation. Men även om t.ex. om rollpersonerna har haft ihjäl viktig SLP A tidigare så kommer det påverka kommande situation och hur den kan lösas.

Zire

Swashbuckler
Det är nog främst marknadsföringen som får mig att köpa äventyr. Jag köper dem alltid med avsikten att spela dem, så de behöver hänga ihop med ett spel som jag har också.

Om folk här på wrnu hyllar ett äventyr (för egenskaper som jag gillar) så ökar chansen betydligt att jag inhandlar det, annars så är det viktigt med framsidesillustrationen och att information runtomkring verkar inspirerande och lovande. Det är först när jag har läst igenom äventyret som jag kan avgöra kvaliten och om jag verkligen ska spela det, men då har jag ju redan köpt det.

Celledor

Hero
Zire said:
Om folk här på wrnu hyllar ett äventyr (för egenskaper som jag gillar) så ökar chansen betydligt att jag inhandlar det, annars så är det viktigt med framsidesillustrationen och att information runtomkring verkar inspirerande och lovande. Det är först när jag har läst igenom äventyret som jag kan avgöra kvaliten och om jag verkligen ska spela det, men då har jag ju redan köpt det.
Om du skulle få förhandsgranska en del av äventyret innan, hur mycket skulle det krävas att läsa och se för att du skulle känna att du har en tillräckligt bra bild för att köpa eller inte? Några speciella delar som är mer intressanta att få kolla på eller bara"de första sidorna rakt av.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Celledor;n193796 said:
Om du skulle få förhandsgranska en del av äventyret innan, hur mycket skulle det krävas att läsa och se för att du skulle känna att du har en tillräckligt bra bild för att köpa eller inte?
Själv skulle jag vilja se den sammanfattning jag redan nämnt att jag tycker är viktig, samt enstaka sidor som visar exempel på de olika delarna av boken. Så där beror det ju på vilka olika delar du har.

Men en sida som exemplifierar hur själva äventyret är skrivet (så man ser om du har långa stycken som skall högläsas, rumsbeskrivningar och sånna saker), hur kartorna ser ut, hur SLPer är beskrivna.

Som tumregel kan väl sägas att ju oftare en viss företeelse förekommer i äventyret, dessto viktigare är det att jag får se ett exempel på det. Om du bara har en enda bild i hela äventyret så är det inget som jag behöver se ett exempel på. Om du har massor av bilder, på varje sida och ofta flera på samma sida, ja då vore det trevlgit att få se några representativa exempel på vad som ändå kommer att utgöra en påtaglig del av det material jag förväntas betala för.

Samma sak, om du bara har en enda liten karta på ett ställe så är det inte så viktigt att jag får se den heller, men om äventyret är en dungeon så känns det ju mer intressant att få se ett exempel.

Zire

Swashbuckler
Celledor;n193796 said:
Om du skulle få förhandsgranska en del av äventyret innan, hur mycket skulle det krävas att läsa och se för att du skulle känna att du har en tillräckligt bra bild för att köpa eller inte? Några speciella delar som är mer intressanta att få kolla på eller bara"de första sidorna rakt av.
Står jag i en butik och ska bestämma mig för om jag ska köpa äventyret eller inte så gör jag nog några nedslag: bläddrar lite, hittar en sida som verkar intressant (förmodligen med en karta eller illustration) läser texten helt ur sitt sammanhang och insuper lite intryck, och så gör jag kanske några gånger innan jag antingen ställer tillbaka i hyllan eller tar med den mot kassan. Men det är när jag inhandlar äventyr lite på känsla. ("Jasså har det släppts ett nytt äventyr till X? Det var länge sedan vi körde det. Är äventyret bra månne?")

Just inköpen av äventyren är lite allt eller inget för mig, för att kunna spela så behöver jag inspiration, tro på att spelarna gillar det och material för att göra det till en bra upplevelse och det är svårt att bedöma innan man läst igenom hela äventyret, funderat lite och kanske ändrat lite här och var.

I hyllan hemma har jag fyra typer av äventyr:
- Sådana som jag inhandlat men inte läst / läst en liten bit, och inte har tänkt att läsa mer.
- Sådana som jag har läst igenom, övervägt men valt att inte köra.
- Sådana som jag har läst igenom, och tänkt att köra vid tillfälle eller spelar just nu.
- Sådana som jag har spelat.

De två översta är typiskt dåliga inköp och de två nedre är bra inköp. Men jag har inte hittat något bra sätt att urskilja dem utan att mer eller mindre läsa igenom hela äventyret och i vissa fall t.o.m. börjat spela en bit.

Men vill du verkligen få mig att köpa ett äventyr så se till att det är ett system som jag kör och att folk diskuterar det på ett positivt sätt på forumet.