Re: DoD
"Är det för att du anser den utgåvan av D&D vara så dålig eller för att översättningen i sig var dåligt gjord?"
Jag vill nog framhålla att spelet är det sämsta - jag har inte det engelska originalet, jag vågade verkligen inte köpa det - jag tänkte att det skulle vara ungefär lika illa eftersom Titan Games inte ens försökte skapa ett eget spel (som L-Å Thor åtminstone halvhjärtat försökte) utan bara gjorde en översättning rakt av - nästan ungefär som DoD v1.0 men 4 år senare. Med ditt resonemang så skulle AD&D, D&D3 och WotC D&D vara lika usla som D&D(SE* 1986) eftersom du tycker att DoD 2.1, 3.0, 91, 6.0 och Expert är lika usla som DoD 1.0 och 2.0.
Jag vill nog tro att D&D på svenska 1986 är sämre än dess motsvarighet DoD 1986(v2.1 kom 1985 och 3.0 kom 1987).
Det börjar redan på omslaget. "D&D...-Ett sagorollspel" och "Detta spel...tilldrar sig ... i grottor fyllda av monster, skatter och magi." DoD har åtminstone regler för äventyr som inte utspelar sig i grottor, vilket enligt min mening då medför att det är bättre än D&D(SE 1986). Om det nu är bättre så är inte DoD "världens sämsta" som du uttrycker det. Men tyck vad du vill - så länge jag slipper spela D&D(SE 1986). Jag undrar vidare varför DoD sålde så mycket mer än vad D&D(SE 1986)... Var konsumenterna lurade av DoD svenska titel, eller var det helt enkelt ett bättre spel?
Slumpvis uppslagen sida (s62 Spelarens bok) "De grottor som din rollfigur utforskar är oftast skapade av spelledaren, men det finns också äventyr att köpa, helt klara att spela!"
Du plockade ju fram landmaneten som ett lysande exempel för hur dåligt DoD är - jag kan då inte låta bli att nämna "Rostmonstret" som är en fullständigt fantastisk och inte alls konstlad varelse...
Landmanet: finns för att man skall kunna bedöva och skapa spänning.
Rostmonster: finns för att man skall skada äventyrarnas vapen och skapa rost, vilket medför att om man slänger in ett till monster i sin Dungeon så kan man skapa lite spänning.
"Upplagorna av 1.0 och 2.0 var skrämmande små i jämförelse."
"Det är ändå så att vi pratar om många tusentals tryckta exemplar. Och de lade grunden för alla de versioner som Äventyrsspel sedan pumpade ut."
Möjligtvis så lade de grunden ekonomiskt för de efterföljande versionerna. De största upplagorna hade 2.1, 3.0 och 91(som är 4.0). Jag känner ungefär 30 personer som spelade rollspel/prövade på rollspel/spelar rollspel fortfarande och av dem så är det bara jag som har sett 1.0 och rört vid och läst 2.0. Så "en generation svenska rollspelare" har nog inte påverkats nämvärt av dem. Jag och en av mina kompisar har dock nämvärt påverkats av D&D(SE1986) för vi vågar inte köpa något annat D&D, vilket troligtvis är synd för lika uselt som D&D(SE1986) är de säkert inte... Om jag får mer fritid så kanske jag slår till på ett WotC D&D.
Sämsta spelet i världen är nog INTE DoD, något annat spel möjligvis men inte DoD.
- - - - - -
*SE - svenska versionen kom ut 1986 och utgavs av Titan Games - "We play by the rules" med artikelnummer 1100.