Re: Till exempel...
..ett BRP-baserat system,
Om man brydde sig om det kunde man lika gärna kalla det DoD eller Runequest.
Det var dessutom ett flertal viktiga utvecklingar av regelsystemet (i M2) som gick förlorade till "nya".
Förbjudna Zoner,
Ett strålande exempel. Man behåller namnet men ändrar betydelsen, ganska symptomatiskt för hela projektet IMHO. Förbjudna soner i Mutant "Classic" var Förbjudna på grund av en kvardröjande vidskepelse från projekt EDEN när olika försök till återbefolkning av jorden gjordes. Är de så i nya Mutant? Knappast...
Mutanter, PSI-mutanter, Mutationer, Muterade djur,
En och samma punkt IMHO. Mutationer är väl inte en helt ovanlig företeelse i SF. Återigen tvivlar jag på att deras innebörd är densamma (är Nya mutants olika mutationer resultatet av ett halvlyckat återbefolkningsförsök efter den stora katastrofen?)
Robotar,
Generell SF- sak.
Dråparträd...
Den kan jag hålla med om, även om det inte precis är den mest vitala delen av mutant. Det är ungefär som om man skulle kalla DoD ett Sagan Om Ringen Rollspel för att det fanns orcher...
och en del gemensam bakgrundshistoria.
Vår världs historia, eller fanns det mer?
Nåväl, de likheter som finns ser jag mer som ett bevis på att man slaktat Mutant och använt reservdelarna för att bygga upp ett helt annat spel. Var är samhällets undergång? Var är försöken att bygga upp något nytt ur spillrorna? Var är Pyrisamfundet?
Att göra om ett Postapokalyptiskt fantasyspel utan apokalypsen är som att göra om Kult utan Illusionen. Fånigt.