Nekromanti Sätta smäll på Eon

Rosen

Myrmidon
Re: En riddare i en smäll

Du börjar liksom loppet med femhundra års försprång.

...och, tror jag, en bild av hur skjutvapen fungerar efter femhundra år av teknisk utveckling.
Om jag fick välja mellan ett armborst och en "handkanon" av 1400-talsmodell så skulle jag välja armborstet any day - det har längre räckvidd och gör mer skada. Och det är mer lätthanterligt, går snabbare att ladda, och är rejält mycket tystare. Och kräver mindre underhåll, och är lättare att fixa ammo till. Så nej, jag ser ingen särskild risk att krutvapen skulle hamna i var mans hand inom någon nära framtid.

--
Åke

Krille

Super Moderator

"vad gäller att blanda ingredienserna på lappen så förutsatte jag att det stod rätt proportioner på den och då skulle det komma ett mycket väl fungerande krut."

Inte särskilt. Om du bara blandar det så får du bara ett rykande pulver. Processen kräver lite mer jobb än så - och den tog faktiskt rätt lång tid att få kläm på. Ett par hundra år eller så.

"En sjuhälsikes massa sjut vapen som kommer sprida sig som pesten över vårat älskade Mundana! *ryser av tanken*"

Du har ju redan skjutvapen - bågar och armborst - och de är redan spridda som pesten.

Men för att summera: problemet med pistoler och gevär är inte att de säger pang eller att folk dör av dem eller att de är farliga på avstånf. Problemet är att de är pistoler och gevär. Det är den gamla dödssynden "I skall icke hava krut i en fantasyvärld, ty då skola I vara en kättare" som spökar.

F'rexten, Tolkien hade faktiskt krut i Sagan om de Två Tornen. Det är ingenting som Peter Jackson har kommit på.

The_Gorger

Hero
Åter till ämnet mina herrar!

Oj... Diskussionen som mitt inlägg gav upphov till påminner om diskussionen som jag och min trångsynte eon-sl hade beträffande krutvapen. När jag skall sl:a vår piratkampanj så kommer endast män och kvinnor till sjöss ha upptäckt det fantastiska med krutvapen. Genom något ödets nyck. Dessutom kommer ingen ha insett att man kan göra något annat än flintlåspistoler, kanoner och fyrverkerier. Vi kommer inte att se kanoner som används till belägring om inte belägringen görs av ett fartyg. Jag gillar stämnings- och actionrollspel och i dessa typer av rollspel behövs inte "realism".

SÅ TILL ÄMNET: Någon som har någon idé hur man formulerar regler för sjöstrid med kanoner, samt kanoners räckvidd och skada. I Gondica finns det ju tex speciella sjöstridsrundor som är på 5 min istället för 5 sek.

Dimfrost

Special Circumstances

Men du visste ju hur diskussionen skulle sluta innan du gav dig in i den, eller hur? Även om det verkar intressant så slutar det i tolkientalibanism. Vända i dörren. liksom. :gremsmile:

/Dimfrost, Fantasy Kräva Dessa Vapen!

DAKRilla

Hero
Några anekdoter om Chronopia [OT]

"DoD5 (fast där var det inte krut, utan "svart gas", och inte som projektilvapen)."

Svartgasen användes visst till projektilvapen i Chronopia. Sabranernas gasdrivna Musköter och Muskedunder beskrivs nämligen i Vapen & Rustningar, även om de dumt nog fått patetiskt liten plats jämfört med vad de egentligen borde. Fast i Chronopia är det ju å andra sidan inflation på trolldom så simpla eldhandvapen är inte så imponerande kanske (även om det är helt annars i min egen inoficiella version av staden).

Och på tal om krut och Chronopia; under rubriken för dvärgarna i "Rundturen i Chronopia" pratas det om Drakkanoner som använder sig av krut samt att dvärgarna faktiskt "lär ha uppfunnit krutet". Däremot nämns krutet aldrig mer, vare sig i grundboken eller någon modul, så vitt jag vet.

Lycan

Hero
Krutvapen på Mundana.

Kommentarer om krut i fantasy

Jag såg att någon tyckte att krut i fantasy var Dåligt eftersom det blir så synd om Riddarna - snyft snyft.

Om vi funderar på vilken tidsperiod 2967 e.D. rimligen hade kunnat motsvara på Tellus kommer vi säkert fram till olika saker. Oavsett vad vi kommer fram till så kan vi nog enas om att det finns riddare i helrustningar på Mundana.

Här kommer kruxet: den riddare de flesta tänker på när man hör just ordet riddare har enbart existerat samtidigt med krutet - aldrig före, och antagligen inte efter - fast det vet vi inte än.

Detta då det som vi alla vet fanns krutvapen i användning redan i början på 1300-talet, och då var det ju fortfarande lång tid tills de riktigt snygga riddarrustningarna skulle göra entré.

Alltså:

Fram för krutvapen i fantasy. Det är inte bara historiskt korrekt, det är dessutom förbannat tufft.

Funderingar angående krut på Mundana

De första krutvapen som uppstod i vår värld var enkla kanoner. Dessa hann utvecklas och mutera ganska mycket innan handeldvapen introducerades. Både kanoner och handeldvapen fanns dock tillgängliga och användes inte alls sällan före 1400-talet, varvid det inte känns som någon sorts helgerån att införa sådana på Mundana.

Att träffa med en kanon borde gå på färdigheten Kanon, vilken innefattar en grundläggande förståelse för kanoners utformning och ballistik. Sedan ska man gärna sakna rädsla också, men det är en annan sak.

En kanon är en krukliknande tingest av mässing eller järn. Man fyller den med krut, stoppar in en projektil, tätar hålet och sätter eld till härket. Med lite tur riktar sig explosionen genom mynningen och inte ut genom en svaghet i metallen.

Skada och räckvidd beror helt på kanonens typ. Men kanoner till sjöstrid...? Jag vet inte hur sjöslag fungerar i Eon. Alla dessa nya böcker har inte varit direkt förenliga med varesig ekonomi eller intresse. Ska kika i Ymirs exemplar. Se om det hade varit tacksamt att skriva regler för kanoner till Eon.
I sådana fall hade man ju kunnat göra det.

MVH, Lycan

Lord Renisis

Warrior
Eon spanking!

Krutvapen i Eon skulle inte vara speciellt dumt.
Krutvapnen är ju direkt ingen ny uppfinning. Krutet visste tillochmed grekerna om. Kineserna andvände det likaså.
Jag har skrivit 1-3 trådar om krutvapen i eon någon gång.(orkar inte leta upp :gremgrin:)
Men villka skulle då andvända sig av det. Alver med krut känns inte rätt. Dvärgar känns lite Warhammer.Riddare med muskedunder känns ju rentav Terry Pratchett (stavas det så?) .Jag skulle föreslå Momlaner eller Mûhadiner.
Skulle skrivit ett långt inlägg, men det blev inget låångt inlägg....det blev ett kort ett!
/Hugo
PS Sluta med Zepelinarna DS :tekopp: :gremwink:

Cohen

Swordsman
Re: Krutvapen på Mundana.

Här kommer kruxet: den riddare de flesta tänker på när man hör just ordet riddare har enbart existerat samtidigt med krutet - aldrig före, och antagligen inte efter - fast det vet vi inte än.

Fakrum är att den sortens helrustning de flesta tänker på när de hör "riddare" konstruerades just för att skydda mot krutvapen.

DAKRilla

Hero
Explosiv kritik

"Hmm vad gäller vad som finns tillgängligt i recept väg så kan jag medela att jag skulle kunna göra Nitrocellulosa med de ingridienserna som finns i mystik och magi."

Så? I verkligheten hade det varit explosiv nitrocellulosa medan det i mundana hade varit icke-explosiv nitrocellulosa (även om det säkert skulle kallas för något annat). I Mundana blir blandningen inte explosiv förrän de rätta alkemiska processerna använts, exempelvis Explosion och kanske en ganska fritt tolkad Skapa Elixir. Detsamma gäller för krut.

I den Eon-kampanj jag deltar i har en av mina rollpersoner "uppfunnit" krut, enligt metoden ovan, även om han kallar det något helt annat. Fast, som vi i våran spelgrupp ser på det så är krutet inte alls något nytt och alltså inte något han uppfinnut, utan andra alkemister har hittat på det långt för min rollperson genom att skapa olika former av explosivt pulver. Min rollperson kom däremot på lite tillämpningar med det...

Nämnas bör att det mynningsladdade skjutvapen han utvecklade, som alltså använde sig av detta explosiva pulver, sög stenhårt jämfört med alla andra skjutvapen i Eon i och med att det inte gjorde något särskilt imponerande skada (typ som ett lätt armbort med jättedåliga räckviddsgränser) och dessutom tog 8 eller 12 rundor att ladda om. Att det dessutom gick sönder hela tiden och var allmänt svårt att hantera i egenskap av prototyp gör det knappast bättre. Eller att det ruinerade honom.

"Det jag vill komma till är att man behöver inte ha ett högt värde i alkemi för att göra krut det räcker att du läser på en lappdär det står "blanda dessa ingredienser" och vipps så har du krut. och för 66silver har du 3pund med krut.. (nu stämmer det inte helt då jag inte räknat på just de rätta proprtionerna men ändå)"

Mundanas kemi fungerar inte som i verkligheten. På Mundana kallas den dessutom alkemi, och kräver inte bara att man har lite gog vilja, ett recept och blandar ihop ingredienserna. Det är nämligen magi inblandat i det hela eftersom naturlagarna där i pricip är magi. Det är just tack vare dessa krafter som det krävs en del kunskaper för att kunna framställa exempelvis explosivt pulver.

Men det är förvisso sant att det inte är särskilt svårt att framställa mundant krut bara man har ett schysst laboratorium, ingredienser och tid, och samtliga tre kräver en tämligen god ekonomi. Har man väl allt detta kan man garanterat få ner svårighten till Ob1T6 utan några som helst problem. Å andra sidan skulle man istället ha kunnat vara pilmakare och samtidigt vara ungefär lika farlig.

"det är fortfarande för enklet för alla att springa runt med sjutvapen och de är allt för lätta att åsamka skada med."

Det blir knappast enklare att springa omkring med skjutvapen om man inför krutvapen i Mundana. Det är så otroligt enkelt att göra en rollperson som är bågskytt att ditt argument saknar relevans. Bågskytten skulle faktiskt ha enorma fördelar jämtemot någon utrustad med krutvapen (jag var inne på krutvapnens nackdelar tidigare); större skada (ett primitivt krutvapen borde inte göra särskilt mycket skada antar jag), bättre räckvidder (vilket indirekt gör vapnet lättare att träffa med samt att det ökar medelskadan ytterligare, båda dessa tack vare Eons räckviddssystem), billigare vapen och ammunition som dessutom är mer lättillgängligt, mångdubbelt högre eldhastighet samt att det inte låter lika mycket.

För övrigt kan ju nämnas att krut knappast är anakroniskt (hur bissart argument det än är att använda sig av en sådan term när det gäller fantasy) om man ser på våran historia; gång, på gång har det på dessa forum nämnts att krut fanns under och t.o.m. innan den Europeiska medeltiden, som fantasyn ofta liknas med av någon anledning.

Alharra

Warrior
Re: Eon är på smällen

Fotogen? Nej, det tror jag inte. Processen att framställa fotogen lär inte vara så lätt. Men vanlig lampolja finns garanterat. Inte för att jag vet hur det luktar dock.

Snygg avatar förresten :gremtongue:

Warduke

Warrior
:gremgrin: att du också gillar :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Jag gillar idén med kruthandvapen i Eon, är dock inte haj på reglerna så det lämnar jag till andra att fippla med.

Den där stackars riddaren som folk tycker synd om i inläggen nedan skulle få sig en än större chock om han hamnade i nya D&D där det finns revolvrar, automatgevär, fragmentgranater, eldkastare, antimateriagevär och laservapen.
(Också AD&D hade krutvapen innan, med start runt 2nd edition)*. Där hade man en begränsning av att krutet gjordes på magisk väg.

*Förutom crossovers till Boot Hill och Gamma World som det gavs som förslag i 1st ed Dungeon Masters Guide, och att en av demigudarna i Greyhawk hade en sixshooter.

Skulle vara coolt med en Mundana-Forgotten Realmscrossover. Fan va Eongubbarna skulle dominera sen när de kom tillbaks till Mundana laddade med coola prylar.

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

hraufnir

Swordsman

Nej... och Nej...

För det första kom krutvapnet fram som något man faktiskt använda i början av 1400talet (kanske slutet 1300) och sedan hade man de stora helrustningarna redan innan, för att skydda mot pilar, armborstskäktor (som fram till nu varit effektivare än krutvapen) och hugg/stick. De rustningar du tänker på är de rustningar där man har samma funktion som de tidigare helrustningarna men som man gjorde av tjockare stål, just för att skydda sig mot krutvapen. När man i slutet av 1400talet... (runt 1480 sade de på en föreläsning jag var på i Visby) så blev krutvapnet för effektivt och ingen klarade av att strida med en rustning som hade 10mm tjock stål hela vägen... sedan efter krutvapnets inkomst i medeltiden gjorde man ALLTID tester med en ny rustning för att se om den höll mot krutvapnet... man ställde rustningen på 25-30 stegs avstånd och sköt med ett krutvapen i bröstet på denna rustning... om den höll så användes den, höll den inte så kasserade man den och gjorde en ny av stålet.

Alltså... för att föra in Krutvapen i en fantasyvärld, hur korrekt rent historiskt det skulle vara, skulle man behöva öka rustningsvikten med minst 25% för de helrustningar som riddare använder. Samt att man kan glömma den skinande, blanka bröstplåten, det finns OAVKORTAT en liten buckla i mitten av den för att visa att denna rustning har passerat provet. Saknar din riddare sådan rustning (har en rustning utan buckla) och blir beskjuten med ett krutvapen måste ju sl slå en "chanstärning" för att se om kulan går igenom (lätt) eller inte.

Jag är inte främmande för förändring... men då måste man verkligen ta i åtanke hur förbaskat lång tid det tar att ladda om ett sådant vapen, (jämfört med en pilbåge t.ex.) eller hur svårt det ska vara att få tag på. Skulle jag införa krutvapen i mitt Mundana så skulle det vara MKT dyrt samt ett vapen som de flesta kulturer aldrig hört om annat än i skräckberättelser från piratöverfall (och en och annan obstinat dvärg som testar krutet för att göra gruvdriften mer effektiv, han får givetvis kompanistryk av de andra obstinata dvärgarna som är allergiska mot utveckling)

hraufnir

Swordsman
Julen är snart här? (OT)

Vi får inte förglömma att han har tillgång till Lego med... det tvivlar jag att det finns i Mundana (om inte Colonan har fått en julklapp av sina gamla gudar=)

Foggmock

Myrmidon

sedan efter krutvapnets inkomst i medeltiden gjorde man ALLTID tester med en ny rustning för att se om den höll mot krutvapnet... (snip)

Ehm, och man testade alltid nya hjälmar mot en hjälmkrossare? Det låter som ett extremt slöseri med tid att först smida en rustning och sen skjuta sönder den. Vad har du för källor angående det uttalandet? Och 'föreläsningen i Visby' räcker inte, jag vill ha namn.

hraufnir

Swordsman

*försöker fundera hårt men springer efter en kort stund och hämtar "evenemangshäftet från förra Visby*
Tisdagen 5:e augusti år 2003 så föreläste Albert Collins (talade svenska trots namnet) om Rustningsteknik och Rustningssmide. Det hela skulle börja 15:30 men var lite försenat. Föreläsningen hölls i st: Nicolai ruin

det är min referens... och han var en duktig föreläsare med.

WolmerX

Warrior
Re: Eon spanking!

Om du nu ska dra paraleller med den riktiga värden så måste du även ta med den viktigaste av alla.. Alla uppfinngar sprids i och med att tiden går, om inte krutet är en helt ny uppfinning och sedemera hemlig för utomstående så har den spritts vida kring på mundana..
Summan av kardemumman är att det är mer realistiskt att alla använder sig av det än att bara ett par kulturer gör det.