Nekromanti Så jävla kasst och dåligt!

GlueBall_UBBT

Warrior
Eon aeger!

Det är bara så, vet inte om jag får göra reklam, men ni spottar ju ner på det, så jag måste ju försvara mitt älsklingsrollspel!

Eon må vara avancerat och ha många krångliga regler, men de fungerar smidid och flytter snabbt när man lärt sig dem. Måste dock erkänna att jag bojkottade Eon i början, vi fattade inte reglerna. Varken OB-slag eller VINIT. Det var förstås flera men dessa två är de jag kommer ihåg.

Tur är att Eon III har kommit ut. Jämnför man regelböckerna och innehållet, samt sättet de är skrivna på, så är den alldeles utgivna trean mycket enklare, mer pedagogisk och bättre formulerad. Skyggar ni från eon på grund av första versionen, vänd tillbaka till ljuset, frälsaren har kommit!

Zire

Swashbuckler
OT

"Det är bara så"

Fasen, hur kontrar man mot ett sånt argument? Jo jag vet - det är bara inte så.

"men de fungerar smidid och flytter snabbt när man lärt sig dem"

Tortyr är kul bara man lär sig skratta åt det.

"Skyggar ni från eon på grund av första versionen,"

Jag kan ju bara svara för mig, men jag skyggar tillbaka av första versionen, andra versionen och modulerna. Så rollformulären och 3e versionen kanske kan vara något. Vet inte riktigt varför jag tvekar.

- Zire, som tror att det kommer att bli många OT inlägg om en förespråkare för var och en av alla andra rollspelen ska propagera, bara för att det klankas ner på DoD.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om du bara är ute efter ett spel så kan du ju alltid spela Fia med knuff.
En av de mest korkade kommentarer som fötts på det här forumet. Jag vet inte ens om den är värd att bemöta men jag gör det ändå; Nej, jag vill inte bara spela spel. Jag vill spela rollspel. Med andra ord så tycker jag att det är skoj med dagdrömmeri i grupp, spänning i form av roliga, snabba och förståeliga regler såväl som karaktärsutveckling, monsterslakt och allmänt äventyrande. Därför så kan jag inte spela Fia med Knuff och vara nöjd med det.

dock ogillar jag skarpt enkla regler som generaliserar.
Vad sägs om enkla regler som inte generaliserar?

Gör vad du vill dock
Åh, tack så jävla mycket.

vill du att man ska kunna hiva föremål lika långt som grundvärdet för styrka, så javisst, låt Starke Oscar plocka upp lastbilen och hiva den 20 meter.
Nej, jag är inte dum i huvudet och vilken sund SL eller spelare skulle köpa något sådant? Särskilt med tanke på att STY även anger hur mycket en person klarar av att lyfta. Talade vi inte om kastvapen? Föremål som är gjorda för att kastas? Föremål som enligt Riotminds väger mellan 0,4 och 0,6 kg? Och du snackar om att generalisera...

/Vulf

ro83rt

Swordsman
Det var bara två, om det sedan känns för mycket kan jag rekommendera att gå på komvux och läsa om kursen Matematik A.
Se där! Genast känner jag mig SÅ liten och tillknyklad. Bra, när du känner för att diskutera realismens vara eller icke vara i ett rollspelssystem så kan du ju fortsätta på den här tråden. Eller så kan du låta bli om du inte känner för det. Du väljer själv, personligen gör det mig detsamma eftersom intresset för dina tankar just sjönk lite.

GlueBall_UBBT

Warrior
Nu räcker det.

Okay Vitulv, nu har vi haft våra konflikter så det räcker. Jag känner att vi inte kommer längre i denna argumentation och att vi bara bollar frågan fram och tillbaka tills vi har ihjäl bollplanket, så låt mig säga:

Ursäkta mitt aggressiva tonfall i inlägget. Jag har inget emot dig eller det sett du föredrar att rollspela på. Det är kul det med, annars hade du inte försvarat det med sådan styrka. Hade det inte vart för de enklare rollspelen, så hade jag aldrig börjat med denna fina hobby.

GlueBall_UBBT

Warrior
Är ledsen.

Förlåt, jag skrev en mycket dum kommentar och jag ångrar den. Har inget att säga till mitt försvar, är ledsen :gremfrown:

Rising

Vila i frid
En av de mest korkade kommentarer som fötts på det här forumet. Jag vet inte ens om den är värd att bemöta men jag gör det ändå; Nej, jag vill inte bara spela spel. Jag vill spela rollspel.
Fast hörrö, du får nästan skylla dig själv när du skriver trådstartar med orden "så jävla kasst och dåligt!" och visar upp en total oförståelse för vad den där kastregeln kan ha för berättigande. Jag gillar den inte heller, men självklart kan jag se att den kan fylla en funktion för vissa spelargrupper. När det klampar in några skurkar på värdshuset och rollpersonerna inte har något vapen på sig och frågar "kan vi nå dem med våra ölsejdlar om vi hivar dem allt vad vi orkar?" Om man då som SL säger "ni kan kasta si och så många meter beroende på er STY" så frågar man sig ju "va? Kan vi kasta vadsomhelst så långt? Det måste ju bero på hur tungt det är!?"

Osv. Därför erbjuder DoD-reglerna du just refererat till mer realistiska konsekvenser än om man skulle låta bli reglerna och inte hänfalla till godtycklighet.

Jag personligen tycker att godtycklighet är att föredra framför detaljrikedom i just det här fallet, men jag skulle inte ha tagit en så vansinnigt aggresiv ställning som du har gjort. För det är ju en gradfråga. Om du skulle ha haft rätt i att den här typen av regler faktiskt vore helt och hållet idiotiska för alla människor i hela världen, stjärnstopp, då skulle det faktiskt vara just så att vi allihop lika gärna kunde spela Fia med Knuff.

Vad du skulle kunna ha gjort vore att antingen:

1. Framföra dina personliga önskemål om hur DoD6-reglerna egentligen borde utformas, direkt till Riotminds.

2. Skriva exakt så som du har gjort i den här tråden, men då också vara beredd på att folk kommer att svara med samma mynt. Du kan ju inte agera efter en viss regelbok när du skriver dina egna inlägg och sedan förvänta dig att alla andra ska följa helt andra regler tillbaka.

eller

3. Skriva ett mer generellt inlägg om hur olämpliga de befintliga DoD6-reglerna är i ett större sammanhang. Såsom genom att exempelvis peka på de många unga spelare som väljer Drakar och Demoner som deras första rollspel och till exempel konstatera "är det verkligen klokt att ni skriver så detaljerade regler med tanke på den målgrupp ni har?" eller genom att peka på Eon och säga "är det verkligen klokt att ni försöker konkurrera med Eon på deras villkor när ni istället borde försöka renodla er egen stil och framstå som ett komplement till det rollspelet?" eller något liknande.

Men just det här med att skriva sina egna åsikter i eldskrift över himlen och sedan säga åt alla andra att det är förbjudet att leka med tändstickor, det luktar faktiskt dubbelmoral.

Jag håller personligen med dig om just de här reglerna, men jag tror ändå att de är där först och främst som riktlinjer, och att de sedan är där för att hindra regeldiskussioner. Om det skulle bli en massa snack runt bordet så är det till stor hjälp för SL om det finns något i regelboken att peka på.

Jag behöver det inte (jag har spelare som låter mina bedömningar få gälla när tvivel föreligger) och jag antar att du inte heller känner något behov av det, men försöker du säga att ingen någonsin skulle ha ett behov av sådana regler så borde du förstå att folk kommer att opponera sig.

Och de kommer att tala ditt eget språk när de skriver sina svarsinlägg. Så... loosa allt "jävla kasst och dåligt" så gissar jag att du kommer få slippa en del "spela fia med knuff då, Nordmanwannabe!"

Men å andra sidan är du så gullig när du får utbrott på forumet så jag kan ju inte säga att du inte är underhållande när du väl håller på... :^)

/Rising
som också får utbrott, men som inte är gullig när han får dem.[/b]

Vitulv

När det klampar in några skurkar på värdshuset och rollpersonerna inte har något vapen på sig och frågar "kan vi nå dem med våra ölsejdlar om vi hivar dem allt vad vi orkar?" Om man då som SL säger "ni kan kasta si och så många meter beroende på er STY" så frågar man sig ju "va? Kan vi kasta vadsomhelst så långt? Det måste ju bero på hur tungt det är!?"
Men den är lika värdelös (till och med värdelösare) även för det ändamålet eftersom det är en tabell för kastvapen (inte kastbara föremål i stort) som bygger på hur högt rollpersonens FV är i just färdigheten "Vapenteknik [Kastvapen]".

Och som jag skrev tidigare så kan man självklart inte kasta vad som helst så långt eftersom värdet i grundegenskapen Styrka avgör hur tunga saker du kan lyfta. Nu kan man självklart inte kasta en spis 20 meter bara för att man råkar ha 20 i styrka och således orkar lyfta spisen, men som sagt - någon jävla måtta får det faktiskt vara. Visst kan fan läsa bibeln, men vi kan inte anpassa ett helt spel efter autistiska barn som må vara överjävla duktiga på matematik men som inte fattar grundläggande naturlagar. T.ex. att du inte kan kasta en spis 20 meter även om du har STY 20.

Om det skulle bli en massa snack runt bordet så är det till stor hjälp för SL om det finns något i regelboken att peka på.
VIlket förutsätter att SL faktiskt förstår hur han skall räkna ut skiten. Eller framför allt, orkar räkna ut skiten, för annars lär han falla tillbaka på den godtycklighet som folk så innerligt avskyr. Är reglerna enkla att förstå så innebär det dessutom att de blir enkla att följa, och godtyckligheten är som bortblåst.

Men just det här med att skriva sina egna åsikter i eldskrift över himlen och sedan säga åt alla andra att det är förbjudet att leka med tändstickor, det luktar faktiskt dubbelmoral.
Dubbelmoral my ass. Jag skriver i ren och skär sensommarilska. Om någon vill käfta emot så får de väl vara beredda på att jag inte byter ståndpunkt för att de säger till mig att spela fia med knuff. Tacka fan för att jag blir sur när folk missförstår mig med flit och dessutom skriver med en nedlåtande ton.

Och de kommer att tala ditt eget språk när de skriver sina svarsinlägg. Så... loosa allt "jävla kasst och dåligt" så gissar jag att du kommer få slippa en del "spela fia med knuff då, Nordmanwannabe!"
Säger snubben som ser ut som en yngre, och lite bögigare David Bowie.

som också får utbrott, men som inte är gullig när han får dem.
Helt riktigt, det är inte gulligt med vuxna män som lipar i falsett och river folk i håret.

/Vulf

Rising

Vila i frid
Men den är lika värdelös (till och med värdelösare) även för det ändamålet eftersom det är en tabell för kastvapen (inte kastbara föremål i stort) som bygger på hur högt rollpersonens FV är i just färdigheten "Vapenteknik [Kastvapen]".
Okej... Hmm, yes, men okej, nytt exempel:

En rollperson har en kastyxa och ett knippe kastknivar och du tycker att fienden är för långt bort för att hon ska kunna nå det med kastyxan medan det bör ligga inom räckvidden för kastknivarna. Din spelare håller inte med och försöker förklara för dig att kastyxor faktiskt har betydligt bättre räckvidd än vad du tror, och börjar tala om sina personliga erfarenheter på området. Du förklarar att det är du som är SL och att fortsatt uppkäftning kommer bestraffas med ett nytt arselhål efter att spelarens rumpa fått genomlida en rendez-vous med din stålhätta, varpå spelaren säger att du egentligen bara verkar vara ute efter att vingklippa hans fantasi och att han planerat det här angreppet länge och tycker det är sopigt att du skall lägga hinder ivägen för honom som han anser vara helt åt helvete orealistiska.

I den här situationen kan det vara bra att bara kolla vad kastyxa resp. kastknivar väger och checka i boken. Det är svårt att skriva en enkel, smidig regel som tar hänsyn till olika kastvapens vikt och olika kastares styrka. Jag hade personligen hellre sett ett antal exempel i boken; såsom

"Normalbyggd man med kastyxa : X meter"
"Ung pojke med kastyxa : X meter"
"Atletisk krigare med kastkniv : X meter" osv. Då hade man fått en snabb översikt över vad olika vapen egentligen har för räckvidd beroende på vem som kastar dem.

Men jag kan faktiskt samtidigt förstå att det kan finnas de som resonerar annorlunda.

Är reglerna enkla att förstå så innebär det dessutom att de blir enkla att följa, och godtyckligheten är som bortblåst.
Nej, något sådant magiskt alternativ finns inte. Regler för handlingsresolution måste alltid lida av ett av dessa tre probblem: <ul style="list-style-type: disc">[*]Fattighet : Att olika omständigheter helt enkelt inte märks eftersom de inte behandlas av reglerna.
[*]Godtycklighet : Som ovan, fast där spelledaren har mandat att använda modifikationer som han anser låter vettiga.
och[*]Tungroddhet : Pga enorm detaljrikedom där alla tänkbara omständigheter står uppradade i boken. [/list]
Jag menar personligen att min smärttröskel mot godtycklighet brukar vara högre än för resterande brister, och jag tror att du menar detsamma, men det betyder inte att det är en gyllene mirakellösning som passar alla.

Någon skrev nedanför att man aldrig kunde uppnå "realism" eftersom man alltid var tvungen att abstrahera vissa omständigheter, och att det därför var bättre att sträva efter smidighet. Det är också fel. Så länge man måste använda några regler så kan man ju säga att det inte har blivit riktigt "smidigt" eller "snabbt", och att det därför är bättre att sträva efter realism. Liksom; man kan ju i själva verket inte uppnå någon av dessa ideal, inte fullt ut. Det är bara larvigt att påstå något sådant. Vad man kan göra, det är att uppnå nivåer som man själv kan acceptera.

Du och jag är nog överrens om att spel blir acceptabelt "smidiga" när man använder få och förhållandevis rena regler (som inte inkluderar division, till exempel), men andra människor kan tycka att just den här regeln om kastvapen är godtagbart snabb. Det finns ju massor av Eon-spelare som har en helt egen föreställning om vad som egentligen kan räknas som "snabba regler". Har de fel? Har en person fel som ställer högre krav på opartiskhet än vad du och jag gör? Vem kan egentligen säga att just vår nivå på godtycklighet är en som alla andra också borde acceptera?

Tacka fan för att jag blir sur när folk missförstår mig med flit och dessutom skriver med en nedlåtande ton.
Som tur är så föregår du själv med gott föredöme eftersom du alltid anstränger dig för att vara tillmötesgående och medkännande även i de sällsynta fall där du inte delar inläggsförfattarnas åsikter och intressen.

Säger snubben som ser ut som en yngre, och lite bögigare David Bowie.
:gremlaugh: Om jag hade använt citat så hade jag knyckt det där. Lugnt.

/Rising
Ground Control to Major Tom...

ro83rt

Swordsman
Re: Är ledsen.

Ok, jag överreagerade säkert också. Det är aldrig ens fel att två träter...

Archer

Swashbuckler
Nu är det nog

Nu får det vara nog med nedlåtande och icke-konstruktiva inlägg. Utöver det, INGA fler person-angrepp i stil med;

"Säger snubben som ser ut som en yngre, och lite bögigare David Bowie."

Detta _är_ en varning. Får du fler tas detta upp med övriga moderatorer, och vidare överträdelse kan leda till eventuell förlust av kontot eller banning från forumen.

Troberg

Sinister eater
Re: Nu är det nog

INGA fler person-angrepp i stil med;

"Säger snubben som ser ut som en yngre, och lite bögigare David Bowie."

Detta _är_ en varning. Får du fler tas detta upp med övriga moderatorer, och vidare överträdelse kan leda till eventuell förlust av kontot eller banning från forumen.
Utan att egentligen vilja riva i diskussionen så tycker jag inte direkt att det verkade som om Rising tog så hårt på det. Jag uppfattade det som en kamratlig drift med glimten i ögat, inte som ett angrepp och redan innan Risings svar så var jag ganska säker på att han inte skulle ta illa upp av det. Dessutom är det ett rätt så passande svar på tillmälet "Nordman-wannabe".

Hur diskussionen i övrigt har gått har jag inga åsikter om, jag kommenterar bara just den ifrågasatta frasen.

Rising

Vila i frid
För skivan [OT]

Om det förelåg någon tvekan så kan jag bara meddela att jag förstås inte tog Vitulvs kommentar som en förolämpning överhuvudtaget, utan snarare som en komplimang, och att vi brukar ha en lite smågrov men kamratlig ton i lådan som här spred sig ut över resten av forumet (jag kan säga på en gång att vi förmodligen skulle hålla på på samma sätt om vi träffades i verkligheten också).

Så... Nu ska vi visserligen föregå med gott exempel och så, och då kan det vara förvirrande med den sortens jargong på det öppna forumet, så jag ber om ursäkt om några av moderatorerna såg rött för just den här delen av tråden. Det är minst lika mycket mitt fel som Vitulvs.

Så... för min del behöver ingen varning utdelas. Eller så bör den utdelas åt både mig och Vitulv. I vilket fall som helst så lovar jag att ta det lite lugnare framöver.

/Rising
som tycker att androgynitet är teh hawt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I det här fallet...

...tycker jag att det bör påpekas att vi har uppmärksammats på den här trådens smågriniga stämning av helt vanliga användare, som uppenbarligen missade alla eventuella glimtar i ögonen.

Hur otroligt det än låter så är det inte bara moderatorer som tycker att det är obehagligt med till synes omotiverade påhopp.

M.

Vitulv

Lägg av

Du får det att låta som att jag utdelar personangrepp till höger och vänster. Så är det naturligtvis inte. Jag medger att mitt uttalande mot Rising kan tolkas som ett personangrepp om man inte känner till vår naturliga jargong. Jag ångrar att jag inte tänkte på att andra kan uppfatta det som att jag medvetet förolämpade Rising. Så var det alltså inte, men det kunde ju inte du veta. Som sagt, det var klantigt.

"Vid allvarliga förseelser kan användaren få en varning. En varning innebär att administratörer och moderatorer uppmärksammas på användaren och kommer att hålla ögonen öppna. Om användaren gör fler förseelser så kan det leda till skarpare åtgärder."

Har jag gjort mig skyldig till en allvarlig förseelse? Utöver personangreppet som altså inte var ett personangrepp utan en klumpigt använd jargong så har jag faktiskt inte brutit mot några regler whatsoever. Bitsk i tonen? Ja, kanske det, men inte helt oprovocerat. Jag hoppas att det inte finns någon regel jag missat som innebär att man måste skriva med silkeslen stämma.

Alla inlägg måste väl inte vara konstruktiva? Om startinlägget inte i sig är konstruktivt, men provocerar och leder till en konstruktiv tråd så är väl det helt ok? Faktum är att vi har diskuterat olika varianter av den värdelösa regeln som togs upp i trådstarten. Diskussionen har alltså varit konstruktiv.

Tja, jag föreslår att du återkallar den varningen. Mitt register är fläckfritt bortsett från missförståndet med personangreppet mot Rising.

Tack på förhand och lycka till med fortsatt modererande!

/Vulf

Ymir

Liten kantbaron
Re: Intuitiva mekanismer

Mjae. Eons regler är omfattande och måhända sega, men mekanismen är väldigt intuitiv.

Ta Eons regler för färdigheten 'Kasta':

Svårigheten att kasta ett objekt beror på objektets natur och avståndet till målet. Ju tyngre ett föremål är desto svårare är det att träffa. Om föremålet som kastas väger mer än ett kilo så beräknas avståndet om genom att dividera det ordinarie avståndet med föremålets vikt i kilogram. Se tabell 4-13.

Avstånd: Svårighet:
Upp till (STY/2) meter - Kort (Ob2T6)
Upp till (STY) meter - Normalt (Ob3T6)
Upp till (STYx2) meter - Långt (Ob4T6)
Upp till (STYx3) meter - Extremt långt (Ob5T6)
Betydligt bättre formulerad, enklare att förstå och kanske rentav simplare än Kasta-färdigheten i DoD6. Att Eon just i det här fallet skulle vara krångligare eller ondare än DoD6 håller jag alltså inte med om för femtio öre.

- Ymir, insåg att femöringar inte finns längre

Archer

Swashbuckler
Re: Lägg av

Du får det att låta som att jag utdelar personangrepp till höger och vänster. Så är det naturligtvis inte. Jag medger att mitt uttalande mot Rising kan tolkas som ett personangrepp om man inte känner till vår naturliga jargong. Jag ångrar att jag inte tänkte på att andra kan uppfatta det som att jag medvetet förolämpade Rising. Så var det alltså inte, men det kunde ju inte du veta. Som sagt, det var klantigt.

Det var inte riktigt så jag menade. Det var just denna enstaka kommentar jag påpekade med person-angrepp. Jag får be om ursäkt ifall mina ord fick det att låta på ett helt annat sätt.

Har jag gjort mig skyldig till en allvarlig förseelse? Utöver personangreppet som altså inte var ett personangrepp utan en klumpigt använd jargong så har jag faktiskt inte brutit mot några regler whatsoever. Bitsk i tonen? Ja, kanske det, men inte helt oprovocerat. Jag hoppas att det inte finns någon regel jag missat som innebär att man måste skriva med silkeslen stämma.

Primärt är det person-angreppet, och det faktum att tråden hittills inte har varit något direkt konstruktiv, det vill säga att det slängs en massa upprörda kommentarer fram och tillbaka, istället för att man diskuterar hur man löser problemet. På det sättet gränsar den till off-topic.
Men det viktigaste är framför allt att det har framförts klagomål från användare om den här tråden, hur den tillför en risig och otrevlig stämning på forumet.
Markera dock att varningen inte gäller endast Vitulv, utan flera av er (bland annat Rising) som skrivet i detta inlägg.

Varningen är den första du får, så om den är allvarlig? den är allvarlig på det sättet att vi säger till och ber dig att försöka uppföra dig lite mer "hyffsat" och framför allt istället försöka diskutera hur du ska lösa det du uppfattar som fel i reglerna, dvs, konstruktiv diskussion istället för så mycket åsikter om hur dåligt saker och ting är.
Lugnar du ned dig lite, så slipper du fler varningar, och därmed är inte detta hela världen. Framtida varningar kan dock ge allvarligare resultat i och med att du redan har fått en.

Alla inlägg måste väl inte vara konstruktiva? Om startinlägget inte i sig är konstruktivt, men provocerar och leder till en konstruktiv tråd så är väl det helt ok? Faktum är att vi har diskuterat olika varianter av den värdelösa regeln som togs upp i trådstarten. Diskussionen har alltså varit konstruktiv.

Konstruktiv diskussion är alltid bra. Negativa och (i brist på bättre ord) "ranting" inlägg är aldrig bra. Därför uppskattas det om även negativa inlägg håller sig lite lugna, och lungt förklarar vad det är man ogillar, och varför, samt förklarar att man vill ha förslag på hur man löser det.

Denna tråd är ett bra exempel på ett inlägg där författaren ogillar något starkt, men försöker få till en acceptabel diskussion (observera att d20 forumet har varit särskilt känsligt för diskussioner av negativ typ som spårat ur);

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...o=7&fpart=1

Jag hoppas detta hjälper något. Har du några mer frågor, var så god att ställ dem.
Är det något speciellt du undrar om varför jag gav dig en varning (utöver den förklaring jag har gett) så kan du skicka ett Privat meddelande till mig.

Archer

Swashbuckler
För att ta ett par korta förslag till lösning;

1. STY meter / vikten på föremålet antal meter total kastlängd. (inte det smidigaste kanske). -2 på att kasta för varje 1/2 kg över 1 kg, på grund av att det är svårare att kasta ett tungt föremål med precision.

2. STY meter. -2 för varje 1/2 kg över 1 kg.

3. STY meter +1 meter / poäng man slår under sitt FV med. Eventuellt kan kan man använda modifieringen från förslag 2 ovan.
Till Exempel: Sture kastar ett träklot, han har STY 10, och Kasta FV 14, han slår 6 och kastar därmed klotet 18 meter.