Men den är lika värdelös (till och med värdelösare) även för det ändamålet eftersom det är en tabell för kastvapen (inte kastbara föremål i stort) som bygger på hur högt rollpersonens FV är i just färdigheten "Vapenteknik [Kastvapen]".
Okej... Hmm, yes, men okej, nytt exempel:
En rollperson har en kastyxa och ett knippe kastknivar och du tycker att fienden är för långt bort för att hon ska kunna nå det med kastyxan medan det bör ligga inom räckvidden för kastknivarna. Din spelare håller inte med och försöker förklara för dig att kastyxor faktiskt har betydligt bättre räckvidd än vad du tror, och börjar tala om sina personliga erfarenheter på området. Du förklarar att det är du som är SL och att fortsatt uppkäftning kommer bestraffas med ett nytt arselhål efter att spelarens rumpa fått genomlida en rendez-vous med din stålhätta, varpå spelaren säger att du egentligen bara verkar vara ute efter att vingklippa hans fantasi och att han planerat det här angreppet länge och tycker det är sopigt att du skall lägga hinder ivägen för honom som han anser vara helt åt helvete orealistiska.
I den här situationen kan det vara bra att bara kolla vad kastyxa resp. kastknivar väger och checka i boken. Det är svårt att skriva en enkel, smidig regel som tar hänsyn till olika kastvapens vikt och olika kastares styrka. Jag hade personligen hellre sett ett antal exempel i boken; såsom
"Normalbyggd man med kastyxa : X meter"
"Ung pojke med kastyxa : X meter"
"Atletisk krigare med kastkniv : X meter" osv. Då hade man fått en snabb översikt över vad olika vapen egentligen har för räckvidd beroende på vem som kastar dem.
Men jag kan faktiskt samtidigt förstå att det kan finnas de som resonerar annorlunda.
Är reglerna enkla att förstå så innebär det dessutom att de blir enkla att följa, och godtyckligheten är som bortblåst.
Nej, något sådant magiskt alternativ finns inte. Regler för handlingsresolution måste
alltid lida av ett av dessa tre probblem: <ul style="list-style-type: disc">[*]Fattighet : Att olika omständigheter helt enkelt inte märks eftersom de inte behandlas av reglerna.
[*]Godtycklighet : Som ovan, fast där spelledaren har mandat att använda modifikationer som han anser låter vettiga.
och[*]Tungroddhet : Pga enorm detaljrikedom där alla tänkbara omständigheter står uppradade i boken. [/list]
Jag menar personligen att min smärttröskel mot godtycklighet brukar vara högre än för resterande brister, och jag tror att du menar detsamma, men det betyder inte att det är en gyllene mirakellösning som passar alla.
Någon skrev nedanför att man aldrig kunde uppnå "realism" eftersom man alltid var tvungen att abstrahera vissa omständigheter, och att det därför var bättre att sträva efter
smidighet. Det är också fel. Så länge man måste använda några regler så kan man ju säga att det inte har blivit
riktigt "smidigt" eller "snabbt", och att det därför är bättre att sträva efter
realism. Liksom; man kan ju i själva verket inte uppnå
någon av dessa ideal, inte fullt ut. Det är bara larvigt att påstå något sådant. Vad man
kan göra, det är att uppnå nivåer som man själv kan acceptera.
Du och jag är nog överrens om att spel blir acceptabelt "smidiga" när man använder få och förhållandevis rena regler (som inte inkluderar division, till exempel), men andra människor kan tycka att just den här regeln om kastvapen är godtagbart snabb. Det finns ju massor av Eon-spelare som har en helt egen föreställning om vad som egentligen kan räknas som "snabba regler". Har de fel? Har en person fel som ställer högre krav på opartiskhet än vad du och jag gör? Vem kan egentligen säga att just vår nivå på godtycklighet är en som alla andra också borde acceptera?
Tacka fan för att jag blir sur när folk missförstår mig med flit och dessutom skriver med en nedlåtande ton.
Som tur är så föregår du själv med gott föredöme eftersom du alltid anstränger dig för att vara tillmötesgående och medkännande även i de sällsynta fall där du inte delar inläggsförfattarnas åsikter och intressen.
Säger snubben som ser ut som en yngre, och lite bögigare David Bowie.
Om jag hade använt citat så hade jag knyckt det där. Lugnt.
/Rising
Ground Control to Major Tom...