Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,069
Re: Intuitiva mekanismer
Tja, Eons regler för kast är visserligen bättre, men jag tycker ändå att båda spelen krånglar till det i onödan. Jag tror att det beror på min grundläggande filosofi om att regler skall vara enkla och snabba. Även om det sker på bekostnad av trovärdighet eller om det innebär att SL får använda sig av sunt förnuft och omdöme (det som andra kallar godtycklighet).
För mig är det enkelt. Jag har ett FV i färdigheten kasta. Jag slår mot det om jag vill kasta något, t.ex. en änterhake eller en sten. Så länge det finns en rimlig chans att lyckas (jagmenar, jag kan ju inte kasta änterhaken över en tvåhundrameter bred klyfta) så räcker det med att jag lyckas med mitt färdighetsslag.
För mig är det funkis. Jag behöver inte mer trovärdighet eller förklaringar.
Samma gäller för kastvapen. Jag har färdigheten vapenteknik [kastvapen]. Om jag vill kasta mitt vapen på en fiende så slår jag för den färdigheten. Lyckas jag med slaget så träffar jag. Vill man veta hur långt det är möjligt att kasta så kan man väl skriva det för räckvidden på vapnet, precis som man gör med en pilbåge eller ett armborst. Ok för att det i verkligheten spelar roll hur stark man är för att avgöra räckvidden. Men i spelet och fantasin känns det som det kvittar.
/Vulf
Tja, Eons regler för kast är visserligen bättre, men jag tycker ändå att båda spelen krånglar till det i onödan. Jag tror att det beror på min grundläggande filosofi om att regler skall vara enkla och snabba. Även om det sker på bekostnad av trovärdighet eller om det innebär att SL får använda sig av sunt förnuft och omdöme (det som andra kallar godtycklighet).
För mig är det enkelt. Jag har ett FV i färdigheten kasta. Jag slår mot det om jag vill kasta något, t.ex. en änterhake eller en sten. Så länge det finns en rimlig chans att lyckas (jagmenar, jag kan ju inte kasta änterhaken över en tvåhundrameter bred klyfta) så räcker det med att jag lyckas med mitt färdighetsslag.
För mig är det funkis. Jag behöver inte mer trovärdighet eller förklaringar.
Samma gäller för kastvapen. Jag har färdigheten vapenteknik [kastvapen]. Om jag vill kasta mitt vapen på en fiende så slår jag för den färdigheten. Lyckas jag med slaget så träffar jag. Vill man veta hur långt det är möjligt att kasta så kan man väl skriva det för räckvidden på vapnet, precis som man gör med en pilbåge eller ett armborst. Ok för att det i verkligheten spelar roll hur stark man är för att avgöra räckvidden. Men i spelet och fantasin känns det som det kvittar.
/Vulf