Re: Glädjen med universella system
Men vid karaktärsskapande? Det är ju då poängpillet spökar som mest.
Jag bara listar de färdigheter jag vill ha tillsammans med deras typ (ME, MA, MH osv). Sedan räknar jag efter hur mycket poäng jag kan sätta på dem i genomsnitt, Sätter lite mer på de jag vill vara bra på, lite mindre på bakgrundsfärdigheter. Sedan är det gjort på ett kick att gå genom alla och plocka ut värdena.
Defaults skriver jag aldrig upp.
En regel jag tagit bort är att IQ ger bonus på eldvapen. Inga andra färdigheter har sådana bonusar och därför är det dumt att soppa till systemet med ett sådant undantag.
Vi spelar ofta one-shots och då känns det bortkastat att ha förberett i mer än en kväll.
En gång i tiden såg jag en site med tusentals färdiga 100-poängskaraktärer, sorterade efter olika kriterier. Jag tankade ner alla, men tappade tyvärr dem i den stora hårddiskkraschen. Kanske dags att försöka hitta siten igen?
Man kan göra det i GURPS också, men det är ungefär lika lätt/svårt som att göra det i ett nästan regellöst friformsystem som SLUG (förmodligen de regler jag har använt oftast som SL). Det är nästan svårare i GURPS eftersom man då blir distraherad av/uttröttad av all matematika och allt bokflippande och allt pillande.
Stämmer inte med min erfarenhet. Jag tycker man blir inspirerad när man plockar advantages/disadvantages som Dependant, Patron, Enemy, Code of Honor, Addiction och så vidare.
Det är nästan svårare i GURPS eftersom man då blir distraherad av/uttröttad av all matematika och allt bokflippande och allt pillande.
Har du inte det där sammanfattande bladet? Det finns ett dubbelsidigt A4 som innehåller allt man behöver för att göra en karaktär. Det enda jag inte gillar är att skills är sorterade i bokstavsordning i stället för efter kategori.