JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 7,761
En hård mekanik i Trail of Cthulhu är att du börjar med vanligen tre "Pillars of Sanity", som är de saker eller ideal du verkligen tror på och som hjälper dig att hålla dig fungerande - sedan kan det vara religion, tron på rationalism, Truth, Justice & the American Way, att just du är utvald och annorlunda , att världen i slutänden är rättvis, din familjs aristokratiska blod och Noblesse Oblige, att du är civiliserad, och så vidare. Problemet är att eftersom det här är Lovecraft är alla de sakerna bara värmande illusioner, och när du förlorar Sanity i kontakten med mythoset (spelet skiljar på Stability och Sanity, där Sanity är just det övernaturliga) krossas de och du slutar tro på dem när du inser att de är falska eller värdelösa. Du kan heller inte få tillbaka Sanity med mindre än hypnosbehandling eftersom du inte har misstagit dig utan bara förstått verklighetens beskaffenhet.Jag tänker på vansinnesreglerna i Kutulu (och Cthulhu Dark tror jag) att ju mer rollpersonerna utsätter sig för osund kunskap sakta får sjukare och sjukare beskrivningar från SL av hallucinationer, drömmar, etc. Alltså de tappar inte agens, det är bara det att de får tvivelaktig info om vad de ser (som kanske också innehåller ledtrådar?)
Det skulle kunna gå att använda till någon sorts ”mentala ärr”-mekanik, att om en krigare som är nere i en mörk grotta och hamnar i en nära döden-situation med en vasstandad best med blodiga ögon och fasansfullt vrål, så kommer det där vrålet eka i krigarens huvud, även om besten är död. När du fått ett mentalt ärr kan SL använda det för att subtilt förvränga sina beskrivningar av verkligheten för dig, typ låta det där fasansfulla vrålet återkomma när krigaren vilar, utan att avslöja om det är på riktigt eller i krigarens huvud.
I Cthulhu Dark kan du sänka din insikt i de kosmiska mysterierna genom att t ex förstöra bevis. En krigare med ett mentalt ärr kanske kan dämpa sin PTSD med alkohol, med böner till sina gudar, sex, osv.
Förhoppningsvis kan det ge känslor hos spelaren att rollpersonen långsamt förstörs i sina ideal på det viset.