Nekromanti S.T.A.L.K.E.R. - Misery!

.113

Swashbuckler
Hittade några stalkers på resande fot och lyckan är fullständig när det visar sig att de är på väg tillbaka till Skeppet! Jag följer med och väl där vilar jag, vaknar upp och äter grillad mat. Smakar skit ändå men slipper bli alltför förgiftad. Samlar ihop resten av maten jag hittat som är icke radioaktiv, en baktanke säger: varför ger jag bort bra mat? Jag har inget bra svar, jag vill bara ha ett säkert ställe där på andra sidan zonen.

Jag beger mig av för att ge maten till dem, förhoppningsvis dör jag inte på vägen.

.113

Swashbuckler
Väl vid bensinstationen så har några banditer dödat en stalker, eller kanske några psykohundar, vem vet. Två lik av hundar, 1 stalker och 2 banditer. Kanske var de oskyldiga den här gången men jag gör processen kort med dem genom att använda 3 hagelskott på dem. Mina 33 hagelskott är nere i 18. Behöver mer snart. Som tur är har jag hittat mer till snipret så jag har ca 16 skott kvar på den nu. Pistoler är uppe i 22, men den är trasig så den hakar upp sig var tredje skott ungefär. Man lär sig snabbt spara ammo genom att man inte får missa de två första skotten, så det är ju bra åtminstone.

Edit: Jag har ca en halvliter rent vatten kvar, sen har jag en liter vodka att dricka. Jag tror det är vodka iaf. Smakar.. Konstigt.. Men måste spara på vattnet.

.113

Swashbuckler
Jag glömde bort mig på vägen och åt upp en limpa, så fick vända om när jag insåg jag hade för lite mat kvar, men jag är åtminstone mätt en stund.. På vägen hör jag en eldstrid som får ett abrupt slut. Nånting är dött iaf, men jag tänker inte kolla närmare. Hittar efter en stund ett gäng på väg tillbaka till skeppet, eller nästan åtminstone, nära nog för att spara energi. Väl där hämtar jag brödet, säljer skiten jag hittat på banditerna och stalkern vid bensinstationen och återvänder till matgänget. Väl där är jag hungrig igen, bara lite grann sådär, men bröd är ju ingen höjdare för en som ränner omkring som jag gör. Jag lämnar iaf maten till ett gäng hungriga legoknektar som tacksamt låter mig kolla igenom området. Jag hittar lite ciggaretter och.. små krimskrams, jag kan nog sälja det men jag gick ju minus nanting på det här... Men som sagt, ett vänligt ställe i södra delen av zonen. . . Jag beger mig av västligt längs vägen och kommer till ett elkraftverk, ser lite "zombies" som vi kallar dem, hjärndöda folk som enbart går döda med headshots, min specialite. Tänker dock spara ammo så jag skjuter en och börjar backa tillbaka, tänker locka dem till mina nya vänner.. Förhoppningsvis kan vi tillsammans döda dem utan problem.

SKIT SKIT SKIT, Jag är jagad av zombies och inte nog med det, en STORM kommer, en ZON-storm. En sån som dödar en. Psykisk och fysik storm. Jag måste söka skydd.. Hoppas mina vänner håller dörren öppen tills jag kommer. Jag är trött, har ont i benen och lungorna bränner. Larmet går. Jag har kanske två minuter till på mig. Jag vet inte ens om det är säkert där, hoppas det annars är vi döda allihopa.

Jag börjar få huvudvärk, stormen är nära nu, jag har näsblod och börjar se suddigt. Men jag är framme nu, jag slänger mig in och hoppas på det bästa. Finns det något att be till i zonen? Jag vet inte, men jag försöker.

.113

Swashbuckler
Vi klarade oss. Jag tackar för mig och går ut, en bit bort så ser jag ett gäng banditer så jag passar på att samla lite pengar, mat kostar ju trots allt ganska mycket. Det känns som jag sitter fast lite, kommer mig inte vidare. Behöver mer pengar, men allt går till mat och sjukvård. Snart så, jag är säker på att det vänder snart.

Jag ger mig ut tidigare nästa morgon. Det är fortfarande mörkt ute. Funderar på att stanna en stund till, men nån gång måste jag ju ta itu med saker. Det tar inte lång tid innan jag ångrar mig. Ett löv blåser förbi och jag skjuter det nästan. Nerverna är på högspänn. Jag kan inte undgå att märka att något.. följer efter mig.. tror jag.. jag har inte sett det ännu..

.113

Swashbuckler
Jag kommer fram till vattenreningsverket. Den här gången är jag beredd. Jag smyger mig fram längs muren till vänster och siktar in mig, en av vakterna vaknar inte mer. De har för bra rustning så det är huvudskott som gäller. Jag smyger vidare för att de inte ska kunna se min position. Jag kollar runt muren lite längre bort, 20 meter kanske. Siktar runt hörnet, ser 2 stycken komma försiktigt gående med vapen mot min förra position.. BANG 1 död BANG 2 döda. Dags att byta plats.

.113

Swashbuckler
Ok, rent tekniskt sett så poppade jag 2 st till i huvudet men det crashade och sen dess har det crashat hela tiden jag försökt fortsätta så.. Vet inte riktigt hur jag ska tackla det här just nu ;) Har ju kört ganska hardcore bortsett från att jag dog på hunden i början, men det va ju mest för jag va tokrädd i onödan :p

Verkar bli lite paus just nu.. försöker fixa det.. Nån som ens läser fortfarande? ;)

.113

Swashbuckler
RollforFumble;n147684 said:
Eftersom det är en paus i berättandet så slänger jag in en länk till var man kan ladda ner Misery.

Varför har ingen gjort rollspelet S.T.A.L.K.E.R ?? :(

Missade den här posten, men jo.. Jag har nästan saknat något sådant. Och jag hade gärna sett något free for all mmo aktigt sådant kanske.. men det skulle mest troligt faila hårt ;) ett co-op spel hade inte varit så tokigt heller. Jag vet det har kommit/ är på väg några varianter men det är också lite krig om rättigheter så har ingen aning vad som kommer hända med dem.

Men rent allmänt tror jag det är svårt få till ett bra rollspel av det, det är så mycket man inte ser som bara dödar en och det roliga är ju att "knäcka" det, vilket skulle försvinna lite om det bara är "slå en tärning" typ.. Går säkert göra men tror det är svårt få till riktigt bra.

Däremot älskar jag allt de fixat i misery. Man känner sig sjukt naken utan minimap. Det är grymt kul, men besvärande, att man aldrig ser om det är fiender eller vänner som förut.. För de som inte spelat förut så har man en liten pixelprick där siktet är ungefär (innan man siktar på riktigt alltså) som är vit. Den ändras i orginal till grön, gul eller röd, men i misery kan man stå rakt framför en blodsugande mutant och den är glatt vit precis som vanligt.

Man får heller ingen direkt varning före stormarna, är man nära båten hör man ju sirenen men är man en bit ifrån är det nästan kört. Man läker sämre från healing kits, så det är stim packs som gäller för snabb healing, healing kits är over-time grejer istället. Mat läker inget, däremot så läker man naturligt om man är mätt, men är man hungrig läker man inte alls. Så, man måste äta. Sover man blir man hungrig så då måste man äta. Sover man inte så blir man trött och börjar se suddigt osv.. Det finns koffein piller som motverkar men rent allmänt vill man sova.

Man har mindre ammo, det känns som att det är lämplig mängd nu, jag köper faktiskt ammo ibland och slösar inte direkt men måste ändå köpa lite..

Alla vapen man hittar på folk är trasiga typ, så det kostar multum att reparera.. Rent allmänt så är det mycket hårdare och jävligare än det varit i gamla spelen, som ändå va lite tuffa på svåraste svårighetsgraderna.. Men just det här att man har dåligt med ammo, inte hittar vapen och rustningar och jo just ja, artefakterna.. Finns ingen som sänker radiation längre, finns ingen som gör man kan bära massa mer.. å de påverkar procent så man kan inte slänga på sig ett gäng anti-eld artefakter och hoppa in i ett brinnande hus längre, utan nu är det så att om din rustning skyddar 0 mot eld och du har massa anti - eld artefakter så händer inte ett skit. De ÖKAR procentuellt ditt aktuella skydd. Så trots att jag hade tur och hittade en fireball artefakt på en fiende så ger det inget använda den... för jag har inget grundskydd.

Dessutom ger de radioaktivitet i inventoryt nu också, så man behöver kontainers för att bära med dem.. Bly varianten väger typ 5 kg, vilket är ganska mycket gear man inte kan ha med sig utan att bli överviktig...

Det är helt enkelt så att man tar inte med sig det man inte behöver längre, lämnar allt man kan i kistan innan man drar !

Och det finns quick release grejer till ryggsäcken så man kan släppa den om det blir strid, så man inte tyngs ner och dör om det skulle va så ;)

rätt grymt.

.113

Swashbuckler
Jag har halvlöst problemet, men det blir en del loadningar för det funkar bara en stund just nu.. Får se hur det går sen :p lite fuskigt nu då men har ju inte så mycket val.

Jag har sänkt åtminstone 9 stycken nu. En del av dem har så bra rustning att ett headshot inte räcker, jag börjar få slut på kulor. Jag räknar åtminstone 4-5 stycken till och har bara 4 skott kvar. Sen blir det pistol och hagel, närstrid i stort sett. Det blir tungt. De kastar granater och stormar mig nu. Man lever bara en gång...

Forts: Jag skjuter en med tung rustning två gånger i huvudet, han faller ihop. Två skott kvar, en rusar fram längs kanten där borta, headshot, död. Ett skott kvar. En tredje springer nedervägen mot mig, skjuter, dålig träff, han blöder men lever.. Börjar backa undan, jag drar pistolen och avslutar honom på långt håll, kräver 4 skott eftersom det är utanför optimal räckvidd. Laddar om.. Bara resten kvar. Jag är dödsängeln och deras tid är kommen. Ingen grav kan hålla mig.

.113

Swashbuckler
En stormar runt hörnet och jag sänker honom snabbt med mitt hagel, två skott stoppar honom trots rustning, sliter fram pistolen när en till kommer efter och tömmer nästan magasinet i denne. Laddar sedan snabbt om, placerar en c4 och backar.. Väntar tills en går runt hörnet och sprängs, lutar mig fram och skjuter en till med hagel. Det var visst med än 5. Hör en till komma gående också. Börjar bli ont om ammunition...

Det verkar ha varit sista. Jag sköt båda haglen och tömde tre skott i honom för att sänka honom... Synd att rustningen verkar förstörd nu, jag hade behövt den.

.113

Swashbuckler
Har jag alltid fel eller? Det va inte alls den sista... Jag plockar på mig ett tiotal automatvapen samt några pistoler och går tungt in i byggnaden, blir beskjuten direkt. Jag måste tappat mina instinkter någonstans för det här va inte bra, det enda som gjorde jag överlevde var väl antagligen alla vapen jag hade på mig som bildade någon sorts metalrustning, för jag tog knappt någon skada.. Backade ur och fick gå runt lite för att komma i flanken och sedan ta itu med det hela. Det fanns två till också. Jag hittade i vilket fall det jag kom för samt en hel del annat. Det blev dock en LÅNG färd tillbaka till skeppet. Jag kom gående som domedagen själv och allt höll sig borta, trots upprepade pauser längs vägen. Om ni någonsin funderat på att gå genom ett träsk med ca 20 vapen på er, gör inte det.

De goda nyheterna är att jag gick ungefär 20000 plus när jag väl sålt allt. I och för sig fick jag ca 12 000 enbart för några minidatorer som kanske vägde.. ett kilo tillsammans.. max.. Men ändå! Jag är rik. Åtminstone tills jag fyllt på ammunitionen och köpt mat, sen är jag nog tillbaka på plus minus noll ungefär...

Misery...

.113

Swashbuckler
Jag köper en hjälm med inbyggd gasmask istället. Med den borde jag kunna ta mig in i lite farligare områden och kanske tåla en kula eller två i huvudet. Slut pengar efter det dock så, jag får äta mutanter och skjuta i närstrid för jag har fortfarande slut kulor i geväret. Några enstaka hagel kvar som tur är. Pistolen får räcka. Jag beger mig av mot den gamla sågen, har hört det ska finnas zombies där.. Det kan väl inte vara så farligt.

.113

Swashbuckler
Jag hittar lite mat, ett gammalt bröd i träsket, fasen va tur jag har! Jag som va hungrig å allt. Kan inte låta bli att tänka att det fanns en tid då jag inte skulle tyckt att det var tur att hitta bröd i ett träsk. Det känns overkligt men så var det en gång.

Jag fortsätter.

Jag hittar en grotta en bit bort, tänkte jag skulle utforska den men något ekar i mitt huvud och säger åt mig att gå därifrån. Det känns som ett stort Nope. Så jag går därifrån.

Kommer en stund senare fram till sågverket. Det är mycket riktigt fullt av zombies. Jag smyger mig fram, pistolen dragen. Sätter mig hukande bakom ett gäng stockar bredvid en container och siktar in på en zombie i närheten, ett skott i huvudet räcker men ljudet av att hon faller i backen gör att fler lockas dit. Några börjar skjuta, som tur är har de ingen vidare hjärnfunktion och alla missar rejält. Siktar in mig på en till som kommer nära, vill inte slösa skott.. Bang, död. En till, Bang.. Den sprattlar på backen.. Sen ställer den sig upp så jag skjuter igen. Denna gång stannar den nere. Jag laddar om. Ser en skugga falla över mig. Det står en zombie, en meter ifrån mig, och stirrar på mig.

.113

Swashbuckler
Jag laddar om klart, och skjuter den i huvudet. Den stod bara där, men jag kan inte ta några chanser. Av någon anledning börjar jag tänka på Redemption av Johnny Cash. Nynnar vidare på den när jag vänder mig tillbaka och sänker 3 stycken till. 6 skott går åt, så laddar om igen.

Jag smyger framåt och sänker två till. Ljuddämpare i all ära, men när de hinner skjuta tillbaka utan den hjälper det inte. Jag tyckte dessutom att jag såg en Snork springa omkring längre bort.. Den sänker jag inte med pistol så, håller tummarna för att den inte sett mig.

Jag smyger in i en av byggnaderna, någon sorts garage tror jag, det är en eld där.. Vem som tänt den vet jag inte, vill inte veta.. Skjuter en zombie till, den hinner skjuta mig före och jag förbinder såren. Sen panikskjuter jag en zombie i dörröppningen som plötsligt kommer fram! Smyger vidare mot en annan liten byggnad. Finns en stege upp. Vore säkert där uppe. Men tar mig å andra sidan ingen stans heller. Bäst fortsätta.

Smyger vidare och sänker en till, med två skott. Det första resulterar i en sprattlare, men ett skott till i huvudet sänker den. Ser bara en till, det känns lite lugnare nu men har ju haft fel förut. Skjuter på den sista, den har fasen rustning! Den skjuter tillbaka och jag lyckas undvika men träffar den sedan i huvudet.. Skottlossningen fortsätter. Jag hade fel, igen. Åtminstone tre stycken kommer gåendes mot mig, alla med rustningar. Vafasen, Zombie SWAT eller vad? om det ändå inte vore så mörkt. Sänker två stycken och fortsätter in bakom en kulle för att inte bli nerskjuten. Hatar zombies.

.113

Swashbuckler
Jag skjuter ner resten ganska lätt ändå, men börjar bli dåligt med ammunition i pistolen nu också, va mer än jag trodde. Jag rensar kropparna, hittar en bensindunk full med bensin i en gammal lastbil.. Tung men bra för att laga mutantbiff. Hittar lite annat smågrejs också men får en dålig känsla av att en storm är på väg. Det är världens dimma också så jag springer hem i blindo. Ficklampan lyser upp ca 3 meter, på det hållet är jag ändå död så kan lika gärna skippa ljuskällan så ingen ser mig på håll... Det är många mutanter ute på natten. Undrar om jag kommer tillbaka helskinnad. Tror inte det.

.113

Swashbuckler
Jag är helt säker på att något nästan dödade mig flera gånger på vägen hem, men av någon anledning lever jag. Jag ställer till med grillfest och grillar 6 köttbitar i bensin! Härliga grejer, dagens recept: Skjut en psykohund, skär av lite skinka, doppa i bensin, elda som fasen. Smakar grymt! Grymt äckligt iofs, men det är gratis mat!
Jag sålde också saker för 2500, och reparerade bara för 1300 så jag gick ju ändå plus! Nu har jag råd att.. Kanske köpa lite sniper skott. Får se...

Edit: och kom inte och påpeka nu att jag slösat ammo i pistolen så jag nästan har slut där med... JAG GICK PLUS!!!

*gråter mig till sömns*

.113

Swashbuckler
Vi kör en liten resurs uppdatering. Jag har ca. 2000 cash kvar nu, det räcker ungefär till en klen måltid, en burk med majs eller med lite tur nått matigare (det kostar dock oftare närmare 3000) så jag är fattig som fasen.

Rustning:
Jag har en jacka. Den skyddar inget. Inte ens mot regn tror jag...
Jag har dock en fin hjälm. Det va den som, trots i stort sett oskadad, kostade 1200 i repareringskostnad, så den är dyr i drift tydligen. Övrig reparering, haglet och jackan, kostade 81 och 20...

Vapen:
Pistolen kostar ungefär 25000 att reparera, den är bra men som sagt alldeles för trasig för att göra något åt. Snart går den inte använda.
Avsågat hagel: bra grej det här, fint skick och har ju faktiskt 7 skott kvar.
Mosin-Nagant: Mitt sniper gevär, riktigt fin variant med silverkanter och liknande. Fullkomligt värdelös just nu eftersom jag inte har ett skott.

Mat: Jag har 2 chokladkakor, 7 bensinbrända mutantbiffar, 2 liter vatten och.. Jag vet inte vad det är.. Sprit-te-soppa typ.. Skäggis bryggd. Vågar inte fråga vad som är i.

Omvårdnad: 2 healing kits, 3 militär helarsprutor, funkar fin fint. 5 bandage. Lite koffeinpiller och liknande utifall man behöver springa hela natten.

Artefakter:
En Sparker, el-grej som.. funkar sisådär .. Jag har den mest för att jag råkade stoppa den i bältet och inte har nått bättre att stoppa dit. Tror den skyddar mig.
En eldbollsgrej som jag inte kan använda för jag behöver köpa en skyddsgrej till den för 11000.

Övrigt: 2 liter bensin. lite repareringsgrejer, lite mutantdelar som jag inbillar mig att de går att sälja senare och en del ammunition till andra vapen.

Summering: Jag har iaf en bra hjälm. Synd att risken är att jag kommer få springa omkring och skalla ihjäl saker med den snart.

.113

Swashbuckler
Jag ger mig av utvilad efter en god natts sömn, äter en psykobiff som jag sväljer ner med skäggis-te för att driva ut uranet ur kroppen. Det funkar tydligen någorlunda. Jag beslutar mig för att kolla in elverket nära mina kompisknektar, men det är ju en bit att springa, men jag har ju inget bättre för mig.. Tror jag blivit tjockare också för jag har mer vikt på mig nu än förut men tycker jag har mindre grejer.. Kanske har några gömda guldklimpar någonstans. Haha...

Det är en sån där hemsk dimma igen.. Jag tar vägen genom banditlägret för att se om det flyttat in någon eller jag missat något, sen går jag över jättebron för att kolla igenom bilar å sånt där.. Kan ju finnas något. Sen är det vattenreningsverket och sen kompisgänget. Sen har vi elverket. Jag har en plan.

Planen skiter sig redan vid banditlägret, det är fullt med banditer igen. En ser mig trots att jag smyger som en ninja, eller ja, det är fasen krasande glas och skit överallt så det va väl därför. Han skjuter mig, jag skjuter han hårdare. Han dör, jag blöder. Förbinder såren och ser mot lastbilen bakom mig, ser benet på en bandit så skjuter ! Visar sig vara ett däck. Tur jag inte slösade mer skott. Som tur är har jag flyttat på mig lite och ser banditen på övervåningen som siktar ner mot min förra position. Skjuter honom glatt i huvudet. Nu är det bara smyga in.