Nekromanti S.T.A.L.K.E.R. - Misery!

.113

Swashbuckler
Sitter här med magsjuka barn IGEN.... Vart får de allt ifrån.. Iaf, eftersom jag nu är hemmabunden så letade jag något att spela eller så, för att fördriva tiden, och råkade upptäcka att till STALKER: Call of Pripyat finns det en mod som heter Misery som helt enkelt förbättrat allt. AI'n är svårare, det är viktigare att smyga, det är mindre ammo, man tål mindre, osv... Allt är svårare och mindre förlåtande.

Man har dessutom 3 klasser som påverkar saker, Sniper, Recon och Assault, alla med olika fördelar. Förutom att snipern så klart börjar med passande gear (det gör alla) så skjuter den bättre, recon smyger bättre och assault har mindre rekyl på automatvapen.. Och andra fördelar dessutom. Men om inte det räckte så påverkar klassen dessutom tydligen hur folk reagerar, så lite mer replay value blir det.

Så, jag som är som jag är med väldigt bra inlevelse kommer ju så klart skita knäck när jag smyger omkring och blir uppäten, men vad gör en hjärtattack eller två.. Tänkte bara upplysa eventuella Stalker spelare om denna mod utifall de inte sett den.

Kanske uppdaterar hur det går också, bara som en kul grej.

Edit: Jag tror jag gör så, det blir en liten uppdatering vid tillfälle där jag berättar hur illa det gått ;) Man kunde välja Dark mode, då får man dessutom radioaktivitet hela tiden när det är dag, vilket innebär en hel del resor på natten.. Men jag fegade ur lite på den punkten, åtminstone tills jag testat ut det lite.

.113

Swashbuckler
Day 1: Rond 1: Jag har just kommit in i Zonen's utkant. Förut fick man veta när Stormen kommer, nu får man ingen förvarning. En blixt slår ner långt borta och ett par mindre mutanthundar av något slag, börjar fly. Jag blir nervös. Kommer Stormen eller är det ett vanligt oväder. Min nervositet leder till dålig uppmärksamhet och snart ser jag en av hundarna springandes mot mig, jag slänger iväg ett missriktat skott mot huvudet som istället slår ner i backen bredvid den. Den biter mig i benet och jag slänger iväg ett skott i ländryggen på den men den hugger till igen och jag dör. WTF.

Rond 2: Coming soon.

.113

Swashbuckler
Dag 1, rond 2: Jag tar mig in i Zonen's nordligaste sida och ser mig omkring, längre bort ser jag en halvt borttorkad sjö, några bryggor och hundmutanter. Jag smyger vidare längs den kulle som leder österut, för att snart se en av hundmonstrena jaga. Jag har ett svagt minne av en mardröm där en av dessa monster biter mig i benet och dödar mig. Jag väljer att skjuta den då den är ensam och snart kommer upptäcka mig. Kanske påverkas mitt val av drömmen. Ett skott, fullträff, död hund. Min prickskytteträning har gett resultat.

Jag vill ta mig till det stora vraket av ett skepp jag vet ligger en bit söderut men för att ta mig dit måste jag färdas genom okänd mark, så när jag träffar några Stalkers väljer jag att följa med dem till det jag tror är åtminstone närmare skeppet än nu, vilket visar sig vara helt fel. Jag är nu på andra sidan zonen och ännu mer i smeten än förut.

(För övrigt så finns det alltså "fast travel" vilket sker genom att följa med, eller betala, folk man träffar på. I den här versionen har man ingen minimap, eller något sådant, så man får kolla kartan hela tiden om man som jag råkar ha väldigt dåligt lokalsinne, vilket så klart inte hjälper när man plötsligt är på helt fel ställe).

Forts: Ok, jag hittar ett skeppsvrak, det är förvisso inte det jag söker men det ger mig åtminstone ett ställe att känna mig någorlunda säker på. Jag säger någorlunda för att de som bor här alla har bättre vapen än mig och tittar snett på mig. De är åtminstone inte mutanter.

Jag hittar dessutom några gömmor med lite grejer i, jag har nu tagit någons reservmat, men de behövde säkert inte maten mer än mig. Jag är ju trots allt... Hungrig.

.113

Swashbuckler
Dag 1, fortsättning: Jag kom fram till skeppet jag letade! Stötte knappt på några problem på vägen, någon mutantkatt eller något som jag skrämde iväg med ett skott i magen. Den skrämde mig också lite eftersom den överlevde, men den kom inte tillbaka så jag är nöjd ändå.

Väl där inne så blir jag erbjuden en deal av någon "good guy" bandit som vill råna folk, han låtsas vara en good guy men är egentligen en skitstövel. Jag snackade med Skäggis, mannen som bestämmer på skeppet, och vi kom fram till att jag ska gå med slemklumpen sen ska vi anfalla dem tillsammans och lösa problemet. När vi snackar om det så går larmet, Stormen kommer. Det är lugnt, jag är inomhus! Turen är på min sida. Så fort stormen är över så ska jag lura lite banditer. Med lite tur dör inte alltför många av oss, och jag kan samla på mig lite extra utrustning.

.113

Swashbuckler
Natten kommer, jag går med banditerna mot skeppet jag var på tidigare, det är där vi ska slå till. Väl där sprider vi ut oss, jag tar som sniper en välanpassad plats längst bak. Vi springer framåt lite, jag avvaktar lite mer och låter mina "vänner" banditerna gå före ännu mer, sedan börjar det. Den första kulan träffar en av banditerna längst till höger, jag passar på att hjälpa hans kompis med en kula i huvudet, jag hinner knappt skjuta en till av de 5 som följt med mig innan det är över.

Loot: Lite cash, en halvtrasig kalashnikov och en lika dålig pistol, samt en hemmabyggd bomb som jag tror jag behåller för senare. Aldrig fel med en bomb i kombo med en mina, när det kommer något stort och otäckt på natten.

Mission complete.

.113

Swashbuckler
Avslutningsvis för ikväll så är jag alltså inne på dag 2: Jag har egentligen inte gjort så mycket, sprang ut en bit och såg på när några andra dödade lite buffelmutanter, eller vildsvin eller vad det nu va.. Svårt säga. Jag gick dock fram och sågade itu dem lite efteråt för att få lite fina delar, som jag sedan satte i bältet eftersom... ja.. de passade där tydligen. De kom dit lite automatiskt. Jag har också hittat en artefakt som jag satt fast i bältet, en Sparkler... Jag har faktiskt ingen aning när jag hittade den (loadade för att kolla om jag startade med den och det gjorde jag så klart inte)... Tack för det! Den går inte sälja heller så vet inte varför jag har den, den verkar göra.. något.. bra tror jag.. + att jag blöder lättare kanske, inte helt säker. Jag blöder inte just nu så det är svårt att säga.

Jag är lite för trött för att orka klura på vad jag riktigt håller på med just nu så det får duga för ikväll. Gonatt.

.113

Swashbuckler
Dag 2: Efter en kort tupplur med ännu en mardröm där jag gick ut från skeppet och träffade på några andra innevånare i zonen, som snabbt vände sig mot mig och sköt mig när jag gick fram och hälsade, så vaknar jag upp och går ut från skeppet. Lustigt nog kan jag se samma grupp där borta i fjärran, men beslutar mig för att undvika dem då de är fler än mig.. Det är klart att det är omöjligt att det vore samma grupp men jag tar inga chanser.

.113

Swashbuckler
Skäggis ville att jag skulle kolla in en gammal båt i träsket åt nordöst. Det lät farligt, radioaktivt och så, men han var så klart upptagen med att.. laga mat.. Jag tror han försöker lura mig lite, men jag behöver pengarna. Väl där så märker jag att det mycket riktigt är radioaktivt men jag har lite tuggtobak som sägs skydda mot det, eller så är det bara trevligare på vägen, men jag tuggar lite tobak och skuttar in.
Jag hittar en artefakt där inne som lyser, verkar inte göra speciellt mycket mer, men jag stoppar den i min blyburk så den inte ska skada mig mer än jag redan är. Sen går jag ut och möter någon som också letar efter den här saken... Han ser lurig ut så jag säger att jag inte vet vad han snackar om, han säger jag kommer nog få ångra det här och vänder sig om ..
Han har 2 kamrater en bit bort, men jag står i en dörröppning så jag sliter fram mitt avsågade dubbelpipiga hagel och ger honom en ny frisyr. Eller ska man vara noga så har han inte så mycket hår kvar. Inte huvud heller.

Sen slänger jag mig in bakom dörren och drar fram min Nagant. Jag har satt på ett fint kikarsikte sen senast så jag kollar runt hörnet och slänger iväg ett skott i huvudet på en av de två rånarna.. De skulle säkert råna mig.. In bakom hörnet igen, vänta en sekund och fram igen, detta skott blir lite ryckigare för han är närmare och dessutom nästan bakom hörnet också. Tar i sidan på bröstkorgen, hade han inte haft rustning hade det nog gått ändå men han skjuter tillbaka så jag tar skydd igen. Sen fram igen och avslutar det här.

Lootar 2 trasiga skräppistoler och automatvapen, samt en moddad pistol om än skadad.. Den blir ett reparationsobjekt, alltid bra med pistol!

Jag tar mig tillbaka överlastad, tar lite längre tid än vanligt. Säljer bort skräpet och lämnar in artefakten.. Påpekar att jag blivit rejält radioaktiv vid det här laget och får min belöning, sen går jag till läkaren och använder en del av den för att rensa kroppen lite. Jag är hungrig igen.

Dr. Acula

Veteran
Älskar verkligen STALKER-spelen och världen. Hoppas du fortsätter skriva, tycker det är svinkul att läsa om dina resor i Zonen!
????

.113

Swashbuckler
Jag beger mig snart av igen, så fort jag ätit och reparerat lite utrustning. Jag beger mig till den kraschade helikoptern, ett av mina många uppdrag att lösa... Vad hände egentligen? Jag visste inte före och jag vet inte nu, efter några flashbacks av ond bråd död vågade jag inte gå närmare då det är fullt av anomalies som förvrider luften och antagligen sliter mig i stycken om jag går fel.. Och även om jag går rätt så är nog inte det tygstycke jag har för munnen tillräckligt för att stoppa allt gift i området från att spridas i mina ömtåliga lungor. Varför gav jag mig egentligen in i det här stället. Zonen. Dödszonen kunde de väl döpt det till.

Edit: Skäggis vill att jag ska anfalla ett banditnäste. Jag vill gömma mig under en säng.

.113

Swashbuckler
Jag blöder. Hårt. Jag tror fasen jag är döende. Jag försöker förtvivlat förbinda mina sår. Jag skulle gömt mig under sängen.

Jag mötte upp ett gäng stalkers som skulle anfalla banditlägret. Vi smög oss in först och upptäcker de försöker deala med någon Duty kille, tuffa killar om än något.. vi säger högfärdiga. Vi beslutar oss för att avbryta dealen, eller vi och vi, stalker ledaren, jag undrar fortfarande varför i helsike jag bestämde mig för att gå hit.

Nu blev det dock så, jag trycker min trogna Nagant mot axeln och trycker av, BAM, en bandit faller död, BAM en till. Huvudskott bara. Jag har inte råd att slösa ammo, jag har bara 9 kulor kvar. 2 får räcka, jag drar fram pistolen och smyger mot dörröppningen, slänger mig runt hörnet i härlig action films stil och trycker av.

Klick. Det är fasen det värsta ljudet som finns. Eller ok, jag ändrar mig ganska snart när jag hör granaten slå ner vid mina fötter. Det ljudet är värre.

.113

Swashbuckler
Jag överlevde, otroligt nog men det va ruskigt nära. Jag går vidare med att skynda mig loota det som finns kvar, lite vapen och några småsaker får jag tag i.. Rensar igenom stället och hittar några hemliga gömställen.. Otroligt vad folk tycker är viktigt nog att gömma. Jag tar med mig allt, fick dessutom en klapp på axeln och lite extra cash för att jag hjälpte till, som bonus av stalker ledaren, utöver det jag ska få av skäggis. Jag återvänder till Skäggis för den riktiga belöningen. Lite mera cash, lite reparation, lite köpa mat.. Sure jag gick plus men.. Vilar lite nu..

Dag 3: Jag vaknar pigg å fräsh om än sjukt hungrig, så jag äter och går ut. Ser ett gäng som har ett mål, syns tydligt på deras gångstil, eller ok den är mest ganska "casual" men jag frågar vart de ska, till bensinstationen svara de.. Jag hakar på, varför inte liksom. Har inget bättre för mig och de verkar ändå ha ett mål, något jag själv inte riktigt har.. Och lättare att överleva om man är fler.

Väl där så fanns inte så jättemycket av värde vid första anblick men jag får för mig att klättra upp på taket, där hittar jag ett vapen i perfekt skick! Det måste va värt mycket, tar med det och en artefakt! en så kallad "eldboll". Tänker tillbaka på min blybehållare som jag lämnat i kistan i skeppet. Praktiskt hade det varit. Några timmar senare är jag tillbaka i skeppet, säljer vapnet för multum, eller 20000 ungefär, och slänger undan eldbollen innan jag dör, rusar sedan till läkaren i panik och lyckas ta bort radioaktiviteten, överlevde igen just så pass. Däremot så blir det nog dåligt på barnfronten nu mera. Ska snart ut igen, inte bestämt vart än bara. Är hungrig igen.

.113

Swashbuckler
Jag beger mig mot den stora bron, den är däremot full med äckliga anomalies som ser ut som stora förvrängda bubblor i luften som sliter mig i stycken om jag går nära. Så jag går nedanför. Jag ser en eld, jag tänker att det måste vara stalkers. kanske. Just in case så smyger jag fram, det är visst ett gäng banditer istället. Jag bestämmer mig för att inte ta några chanser och väntar i vassen i vattenbrynet medan de äter. Jag är hungrig. De börjar gå iväg så jag slänger mig fram ur vassen och riktar mitt hagel mot dem, jag inser att de är 3 och jag har 2 skott i mitt hagel. Skit. Jag skjuter båda skotten och slänger mig in i vassen igen medan jag febrilt försöker ladda om och hålla mig undan från skotten som inte kommer. Jag har laddat klart så jag går ut igen, försöker hitta de tre banditerna. Ser en kropp längre fram, två kroppar. Tre kroppar.

Jag visste jag va bra på skjuta men tre banditer med två skott. Det kommer ingen tro på. Vart är alla vittnen när man behöver dem.

.113

Swashbuckler
Jag tar mig upp mot det gamla reningsverket, det är fullt med välbepansrade legoknektar.. Någon, tror det va Ugglan, ville ha info därifrån, men jag minns inte vem riktigt.. Det får vara, åtminstone tills jag har något bättre att skjuta med, kan inte komma nära nog att skjuta utan att bli upptäckt och antagligen nerskjuten. Inte värt risken.. Så jag smyger vidare, något måste det ju finnas här i krokarna.

Följer stigen över ett psykofält, hoppar över en reva i marken, måste vara 15 metr ner minst.. Längre bort finns ett litet läger, jag tar mig dit och blir påkommen av några små kattmutanter, eller grisar eller nåt.. Skjuter en av dem och de springer iväg, ner för en kant. Jag följer efter och kollar över kanten. De springer iväg en bit sen ligger en av dem död. Jag blinkar till lite förskräckt. Vad hände? Sen ser jag, en.. Blodsugare.. De kan bli osynliga.. Jag ser bara de vita glimmande ögonen, sen dyker den upp och dödar den andra kattgrisen. Jag springer. Förhoppningsvis va den upptagen med kattgrisarna och såg mig inte. Förhoppningsvis. Det regnar så sjukt mycket också... Jag går vidare, trött, blöt och... Hungrig...

.113

Swashbuckler
Bredvid ett träd hittar jag ett repareringskit, perfekt, tar med mig det, man vet aldrig när de behövs. Sen kommer en Smygarkatt rusandes, de brukar smyga, men det är ju mitt på dagen å de måste varit hungriga. Jag sköt den med haglet i ansiktet och den dog, en till kom och jag använde andra skottet på den. Nackdelen med hagelgevär är väl att varenda monster i världen hörde det så nu är väl alla på väg hit, bäst jag skyndar mig iväg.

.113

Swashbuckler
Det börjar plötsligt spöregna, jag ser ett snorkelmonster(Snork, har fastsmält gasmask) en bit bort men den försvinner bakom en sten.. Jag skyndar vidare.. Jag kan höra den då och då, tror den följer efter mig. Jag springer en bit.. Tror jag kom undan. Den här gången.

Jag ser ett inhägnat område en bit bort, det verkar vara folk där. Jag går närmare, de siktar på mig men skjuter inte.. "Lägg bort vapnet" skriker de.. Jag tänker tveksamt på hur smart det vore men de skriker igen "Lägg bort vapnet nu, annars skjuter vi" så jag bestämmer mig för att det är lika bra. "Bra, kom in så kan vi snacka" ropar de, jag tar två steg framåt och hör Snorken igen, de gör ett särskilt ljud just när de slänger sig framåt mot en... Jag hinner inte riktigt vända mig om innan den sliter upp benet på mig, jag sliter fram haglet och skjuter den, de där inne skjuter också. Jag förbinder mitt ben i panik, håller på svimma. Svimmar jag är jag död. Jag hinner, men mår inte bra. Snorken dör tillslut av de andra. Hoppas de inte tar tillfället i akt och gör slut på mig.

.113

Swashbuckler
De säger att om jag inte kommer med mat är jag inte välkommen, de håller på hungra ihjäl.. Så jag haltar vidare. Jag har en liten chokladkaka i fickan men det räcker knappast till 6st vuxna människor.

Jag går vidare, hittar två ställen där folk gömt eller glömt lite smågrejer, plockar med mig allt. Vill hem. Jag ser bensinstationen en bit bort, det är någon där.. Jag chansar på att de ska tillbaka till Skeppet kanske, så jag tar mig dit. De kan ta mig dit för 8000, ungefär en tredjedel av det jag har skrapat ihop.. Med tanke på att mat kostar mellan 1000 och 2500, beroende på hur hungrig man vill vara, så beslutar jag mig för att det är bättre att gå. Skor är billigt. Nämnde jag att jag börjar bli hungrig? Jag funderar allvarligt på att äta en sån där kattgris, det kan ju inte vara SÅ illa?

En stund senare får jag det bekräftat, det va värre. Jag tror dessutom jag är sjuk. Måste uppsöka läkaren så fort jag kommer tillbaka till skeppet. Om jag gör det. Tyckte jag hörde en Snork igen.