Kul att folk är peppade på stridsboken! Jag hoppas ni kommer tycka det varit värt väntan!
Vad det gäller artikelns brister, så är det tyvärr så att all tid vi lägger på att polera artiklar är tid som inte läggs på att få boken färdig, vilket gör att det lätt blir ett lite oslipat ihopklipp av material från manuset. Det kanske är en klen tröst, men det betyder att boken kommer lite snabbare.
Nirbulas;n295399 said:
Det jag funderar mest på är hur tekniken Tungt Anfall funkar. Betyder det att alla anfall som utövaren gör alltid är kraftfulla, och att normala anfall och snabba anfall inte är ett alternativ längre när tekniken har lärts in?
Nej, det betyder att alla anfall får
vapenegenskapen Kraftfull (grundboken s.241), dvs +3T6 i skada istf +2T6.
thartvigsson;n296068 said:
Jag är Inte ett fan av att bristfälliga relaterade färdigheter gör en stridkonst svårlärd. Som jag sagt i en tidigare post är det skoj att de finns med som krav för att få lära sig stridskonsten men jag tyckte svårlärdsgrejen kändes onödig. Skaffar man stridskonsten i spel så har man ju klarat slagen, punkt. Med dåliga värden går man ju nästan in för att skämma ut sig. Låt det vara så. Dessutom tar det stycket upp plats i artikeln som jag hellre sett lagts på mer fördjupning.
För att förtydliga, att gå med i orden är inte det enda sättet att lära sig stridskonsten, och alla stridskonster är inte knutna till en orden, skola eller organisation, utan går att lära sig från vem som helst som behärskar den, t ex en annan rollperson. Det är mycket riktigt så att det är svårt att bli bra på en stridskonst utan bemästra de relaterade färdigheterna, vilket är avsiktligt, och ett avsteg från tidigare version där det var ett absolut krav. Man kan se det som en kompromiss mellan ett absolut krav på att behärska de relaterade färdigheterna för att ens få lära sig stridskonsten, eller att bara reducera dem till ren flavor. Boken kommer expandera lite mer på detta och ha med alternativ för dem som vill göra det mer eller mindre komplext.
thartvigsson;n296068 said:
HELT ANNAN STRIDSGREJ!!!!
I måndags råkade vår spelgrupp ut för några stadsvakter efter att vi flytt från en (maskerad)bal på slottet. Beväpnade med höftskynken och dolkar lyckades vi nedgöra en grupp stadsvakter som var fler till antalet och beväpnade med (härdat?) läder och svärd.
Visst att våra rollpersoner var bättre fighters men ett svärd måste rimligtvis ge övertag över dolk? Vi funderade lite på idén att låta begränsad egenskapen på vapen påverka initativ negativt eller något sådant. (Fanns inte ett sånt förslag i beta pdfen?) Bara någonting som visar på att svärdet ger ett övertag mot ett såpass mycket kortare vapen.
Vapenegenskapen Svag fick smygpremiär i vapenkortleken och ger -1T6 på pareringar. Framförallt kommer det vara kedjevapen och korta vapen som handyxor och knivar som har den, dock inte den "vanliga" dolken. Det är värt att komma ihåg att en dolk är ett 30 cm långt stridsvapen, nästan alltid med någon slags parerstång och ett ganska hyggligt redskap att parera med. Det är ganska långt från en simpel brukskniv, vilket betyder att man inte heller ser hjälplös och obeväpnad ut med en hängande i bältet.
Med det sagt så finns det många situationer som är svåra att sätta absoluta regler. Även om en dolk kan vara ett fullt tillräckligt vapen att försvara sig mot en svärdsbeväpnad vakt med, kanske det känns mindre tillräckligt mot en rasande trukh med en gigantisk yxa. Just de här situationerna var svåra att sätta klara regler för utan att skriva om stora delar av stridssystemet i grundboken och göra vapendatan betydligt mer detaljerad, vilket aldrig var planen. I sådana extremfall skulle jag därför snarare råda spelledaren att egenmäktigt slänga modifikationer på slagen baserat på omständigheterna.
Arbiträra bonusar och avdrag från SL kan ju dessutom få spelarna att tänka längre än sina tärningsvärden och försöka få till situationer som gagnar dem, t ex "Jag har lärt mig slåss i Kamors djupa skogar, så jag försöker lura in gladiatorn i skogen, då den ojämna marken där är helt annorlunda från en gladiatorarena".
thartvigsson;n296068 said:
TILL SIST
Jag och min spelgrupp gillar vad vi sett hittills väldigt mycket men NÄR KOMMER KICKSTARTERN?!?!?
Jag upprepar: vi gillar vad vi sett hittills! Det är för att man gillar något man vill ha mer.
Jag har försökt mig på lite spådom med hjälp av ett uråldrigt kodex och fått svaren "Under en höststorm", "Vid första snöfallet" och "Senaste gången farsan syntes till".
Så ganska snart ser det ut som. För tydligare besked föreslår jag att du provar din lokala Xinu-präst, eller möjligtvis morsan.