Nekromanti Sabriska flottister

G

Guest

Guest
Så, nu har vi i min spelgrupp äntligen bestämt oss för att försöka ta upp EON igen. Efter att halvårs uppehåll har vi nu bestämt oss för att försöka oss på en längre kampanj som kommer ha sin utgångspunkt i Consaber. Jag har länge velat testa en kampanj som har viss anknytning till havet, med tidigare har skepp och havet endast varit ett sätt att resa. När vi nu ska börja spela i Consaber och kanske även i dess kolonier tänkte jag ändra på det.

Som en av huvud SLP:na tänkte jag nu börja skissa på en sabrisk flottist som kommer att stöta på rollpersonerna lite då och då. Jag har endast lite lös tankar kring honom, men tänkte se om någon här på forumet har några bra tankar kring SLP:n och sabriska flottan i stort.

SLP kommer att heta Sirian, (efternamn har jag alltid varit dålig på) och han kommer att vara förste löjtnant på den tvåmastade sabrien Nantien (kör på att tremastade sabrier är döpta efter hertigdömen, och tvåmastade efter grevskap). Han kommer att vara cirka 27-30 år, och en rättskaffens man med hög lojalitet och huvudet på skaft. Han kommer att lyda under en ålderstigen kapten som börjar bli lite smått senil, och den mesta av ordergivningen kommer att ske av löjtnant Sirian.

Angående hans historia kommer första frågan här: Måste man vara adlig för att bli officer i den sabriska flottan? Det har ju varit väldigt olika i vår egen tid, där adeln i tex. det brittiska imperiet fick en hög rang redan då dom mönstrade på som pojkar. Kan man bli löjtnant utan att vara adlig? Och hur är det med kaptens-rang? Kommendör och amiral blir man troligtvis bara som adlig i alla fall.

En annan fråga jag ställde mig själv är hur en sabrisk flottist ser ut när han är i tjänst. Av bilden i Consaber och vissa bilder i Sjöfarare och Pirater får man kännslan av att rent modemässigt ligger sjömännen på 1700-1800-tals nivå, medan resten av Mundana ligger på en slags allmän medeltidsnivå som skiftar lite från land till land. Tänkte mig detta som inspiration till hur flottisterna bör se ut: Flottist

Mörk marinblå jacka med guld eller silverknappar, någon form av skjorta eller tunika under, mörka marinblå byxor, svarta stövlar. Tjockare rock i ylle vid sämre väder (mantel lär vara rätt otympligt till sjöss).

Nått sånt iallafall.

Sen tänkte jag på uniform överhuvudtaget. Hur vanligt var det med uniformer på militära fartyg under medeltiden? Hade var man sin egen utstyrsel, eller var uniform ett måste?

Som beväpning har jag personligen alltid varit förtjust i sabeln. Värjan finns ju omnämnd i S&P, men det verkar vara en raritet än så länge. Stridssvärd eller huggare känns lite för robust för en flottist, och kortsvärd verkar mest vara avsett för formationsstrid. Hur skulle ni modda ett vapen för att göra en bra och trovärdig marinsabel?

1. Använda reglerna i Vapenmästaren och ge ett stridssvärd en krökt klinga.
2. Använda samma värden som tex. celencald eller långsvärd.

Någon som vet om flottister hade raka eller krökta sablar under tex. Napoleonkrigen föresten? Har gjort lite undersökningar, men får tudelad information.

Med lite bra idéer och en massa fantasi tror jag att detta kan bli en väldigt intressant SLP som kommer att kunna möta rollpersonerna och både hjälpa eller stjälpa dom vid olika tillfällen beroende på vad dom bestämmer sig för att göra.

Ge gärna synpunkter på SLP:n, den sabriska flottan, eller idéer till äventyr som kan ha anknytning till Consaber som sjö nation.

Poseur

Swashbuckler
Kul idé! Har själv haft ett par sjöfararkampanjer i eon tidigare, men alla har tyvär åkt ner i sanden. Mest pga andra projekt och dåligt med tid.

Ska försöka svara på några av dina frågor.

Nej i consaber behöver man inte vara adlig för att vara officerare eller kapten på ett fartyg, detta är en utav anledningarna varför consaber är en stark sjönation. Skickliga sjömän på rätt plats och nepotismen blev borttagen inom flottan för ganska länge sedan i landet.
Det finns 2 admiraler i consaber, den ena ansvarar för den första flottan och den andra för den andra flottan. Blir man admiral så blir man tilldelad en grevétitel med tillhörande greveskap. Admiral är man på livstid såvitt jag har för mig.

Dom sabriska flottisterna har nog en jämnare utrustning och beväpning än den sabirska bondehären dom tillämpar till land. Men skulle inte säga att dom har uniform(detta ser jag endast hör befälet till) men dom kan mycket väl ha en form av armbindel eller huvudbonad.

Såsom jag ser beväpningen så har nog dom flesta flottister anitngen huggare eller yxa till strid. Officerare i consaber har värja.

Poseur hungrig

Carl Johan Ström

Swordsman
Jag tror absolut inte man behöver vara adlig för att bli officer. Rika föräldrar hjälper dock. Om man vill följa hur det funkade i engelska flottan så var den gängse metoden att bli officer att börja som midshipman (en sorts kadett) i unga år. Genom arbete och studier kunde man sedan klara prov för att bli fullvärdig officer.

Kläderna tycker jag verkar helt okej. Bestäm bara vilket håll hatten skall bäras på ;-)

Som regel hade de flesta länder i Europa svagt böjd sabel, med den svenska var typiskt rak.

G

Guest

Guest
Tackar för svaren.

I min mening bör man inte behöva vara adlig för att klättra i rang i den sabriska flottan, men vad som jag hände upp mig på var en liten mening på sid 73 i modulen Consaber. "En kapten på ett fartyg var inte bara en adelsman, han var också en havets riddare". Detta an ju antas vara bildligt talat, även adels-delen, eller så var det endast hur flottan var uppbyggd när Conisbrough genomförde sin reform 200 år tidigare.

Det där med greve-titeln för amiralerna (sjöherrarna) stämmer också, men det varken bestrider eller styrker att man måste vara adlig för att bli officerare. Förste sjöherren till exempel verkar ha varit adlig då han genomförde väpnarträning innan han gick tillbaka till flottan.

Tror att jag kommer att köra på att befälen på ett fartyg håller sig med uniformer, både för att särskilja sig från manskapet, men även som en statussymbol.

Angående beväpning:

Huggare är för mig ett vapen som jag associerar alldeles för stark till pirater, men alla sjömän bör ha tillgång till en dolk och en yxa av något slag. Mer raffinerade svärd hör nog till officerarna dock.

Värjan omnämns som ett nytt vapen som används av många marinsoldater och flottister (dock nämns ju Soldarn och Jargien speciellt, så tror inte sabrierna använder den i stor utsträckning), men själv tycker jag att värjan är lite klent utformad i Eon. Får lite för mycket Pirates of the Caribbean/Tre musketörerna-känsla av dem. Det är ju helt klart ett stickvapen avsett för fäktning och dueller, medan en flottist behöver ett mer allsidigt vapen som kan användas vid bordningar.

Jag tänker mig snarare att jag skulle skapa ett nytt vapen, en sabel just för flottisterna. Antingen av sabel med lätt krökt klinga, eller en sabel med rak klinga, likt en Pallasch. Avsikten är att skapa ett vapen som är lika bra att hugga med som att sticka, då jag tror detta är något man eftersträvar ombord på ett fartyg. Tycker att celencald, jargsabeln och långsvärd är bra utgångspunkter för de sablar av den version jag har i åtanke. Man kan även tänka sig att man får titta på det sabriska calanasvärdet då det säkert får stå som förebild för ett officersvapen i Consaber.

Tänkte mig således något liknande:

Vapen: Sabel
Hugg: H+Ob2T6+1
Kross: K+2
Stick: S+Ob2T6
STYK: 9
Fattn: 1H
BRYT: 12
SI: 3/3
Längd: 95 cm
Vikt: 1,0 kg
Pris: 1200

Tänker även lägga in sabeln som ett vapen som lärs ut vid sjökrigsskolan i Calnia. Räknas som den ovanliga stridskonsten stridsakademiutbildning (akademiträning). Den får då bytas ut mot en av flottistens vapenfärdigheter.

Synpunkter?

DesertRain

Hero
Tänkte bara påpeka att det finns en bild i Consaberboken på en sjöofficer och en del sjömän. Officeren har en uniform som liknar den på bilden i ditt första inlägg, så den är helt OK enligt boken också. De vanliga mannarna har däremot bara "vanlig" kläder.
Om jag inte minns fel är bilden på sidan 74, eller någonstans däromkring.

G

Guest

Guest
Ja, det var den bilden i Consaber-modulen jag refererade till i mitt första inlägg. Det var den som fick stå som inspiration för hur flottisterna ska se ut.

Ja, eller den bilden plus att jag körde ett maraton med TV-serien om Hornblower i julas. Där snackar vi inspiration!

Ymir

Liten kantbaron
Å andra sidan så är de bilderna från någon bildbyrå av allt att döma; dvs, de har från början inte ett jota med Mundana att göra. Jag skulle inte överhuvudtaget betrakta dem som särskilt bra pekpinnar för hur författarna verkligen avsåg att saker och ting skulle se ut. -Om- man väljer att godta dem, innebär det också att arkitekturen i Ebhron går i portugisisk renässansstil, och att jargierna är romare rakt av.

Nej tack, säger jag. Inga 1700-talskläder i Consaber; piratfilmsklichéer passar väldigt illa in i en senmedeltida/renässansvärld utan krutvapen. Vi vet hur sabriska kläder ser ut, att sjömän i det landet skulle ha ett mode som motsvarar 300 års vidareutveckling är fullkomligt befängt.

- Ymir, tycker

G

Guest

Guest
Ja du, tycka kan man ju alltid. Men med den väldigt knappa information som finns om modet i Consaber får man ta sig vissa friheter när det gäller olika delar av ett lands samhälle.

Självklart har jag också tänkt på att det kan te sig lite konstigt att vissa yrken skulle ha en så annorlunda klädstil än andra, men å andra sidan är språnget från Consabers senmedeltid till 1700-talet rent modemässigt inte särskilt stort. Det är inga särskilda innovationer precis. Byxor används av vissa i Mundana, jackor och rockar finns redan. Att sjömän, eller framför allt flottister skulle springa runt i vanliga tunikor och hosor är inte alls något jag ser framför mig.

Så vad vi har att gå efter är bilderna i GM, S&P, Consaber och bilden på det sabriska modet i Spelarens bok. I min mening pekar alla dom bilderna på att Consaber ligger längre fram i modet(enligt vår världs tidräkning) än de flesta länder i Mundana.

Alla får självklart bilda sig sin egen uppfattning, men Consaber som är en extremt stark sjö nation gör att jag tycker ett 1700-tals mode för flottister klingar bättre än någon form av medeltida klädsel placerad på ett fartyg.

Tycker det känns lite onödigt att kalla det 'befängt' att klädstil skulle kunna skilja sig från Mundana och vår egen världs historia. Alla har ju sin egen bild av Mundana, n'est-ce pas? Sen är mode ju just det, mode, och är ju vad som anses funktionellt och tilltalande.

Ymir

Liten kantbaron
Alla får självklart bilda sig sin egen uppfattning, men Consaber som är en extremt stark sjö nation gör att jag tycker ett 1700-tals mode för flottister klingar bättre än någon form av medeltida klädsel placerad på ett fartyg.
Så...sjömän i vår världs extremt starka sjönationer under medeltiden bar...1700-talskläder? Venetianarna körde trekantshattar och kråsskjortor när de stormade Konstantinopels hamn, eller vad? :gremsmirk:

Så vad vi har att gå efter är bilderna i GM, S&P, Consaber och bilden på det sabriska modet i Spelarens bok. I min mening pekar alla dom bilderna på att Consaber ligger längre fram i modet(enligt vår världs tidräkning) än de flesta länder i Mundana.
Jag godkänner bara bilderna i Consaber, fula as they may be. Resten är bildbyråbilder och känns inte alls representativa för hur saker och ting beskrivs i texten i Consabermodulen. (Eller ja, de i grundboken är väl okej).

men å andra sidan är språnget från Consabers senmedeltid till 1700-talet rent modemässigt inte särskilt stort.
Jag hade hävdat att det är enormt. Vi snackar tre seklers vidare erfarenhet av sömnadsteknik här.

Tycker det känns lite onödigt att kalla det 'befängt' att klädstil skulle kunna skilja sig från Mundana och vår egen världs historia.
Det var väl inte riktigt vad jag menade, snarare är det väl mest tråkigt att nästan alla illustrationer på kläder i Mundana är rårippade från vår värld.

Alla har ju sin egen bild av Mundana, n'est-ce pas?
Jo, men min är bättre :gremsmirk:

Sen är mode ju just det, mode, och är ju vad som anses funktionellt och tilltalande.
Mjae, mode handlar väääldigt sällan om 'funktionellt', vilket just 1700-talet borde vara ett praktexempel på. Däremot handlar mode mycket om materialtillgång; bomull, siden etc var sällsynta och mycket värdefulla tyger i Europa fram till kolonialismen; och just bomull och siden präglar ju 1700-talsmodet. Nu har ju Consaber kolonier förvisso, så att de har god tillgång på bomull kan jag inte utesluta. Vad jag opponerar mig emot är snarare just att själva -stuket- på 1700-talskläder är ett alldeles för stort hopp i stil och sömnadsteknik jämfört med de 12-1400-talskläder som beskrivs i Consabermodulen. Bara en sån sak som knappar; framgår det någonstans utom på bildbyråbilden i grundboken att knappar förekommer i Consaber? Som modulen beskriver det tycks modet helt knapplöst.

- Ymir, colasugen

G

Guest

Guest
Så...sjömän i vår världs extremt starka sjönationer under medeltiden bar...1700-talskläder? Venetianarna körde trekantshattar och kråsskjortor när de stormade Konstantinopels hamn, eller vad
Det sa jag inte. Vad jag sa är att jag tycker att det passar min bild av Consaber bättre att dom har en mer uniform utstyrsel. En sjönation som egentligen bara har cirefalierna som kan mäta sig mot dem tycker jag ska vara mer pampigt helt enkelt. Men fair enough, tänker inte försöka övertyga dig om nått annat.

Jag godkänner bara bilderna i Consaber, fula as they may be. Resten är bildbyråbilder och känns inte alls representativa för hur saker och ting beskrivs i texten i Consabermodulen. (Eller ja, de i grundboken är väl okej).
Ok, och går vi efter bilderna i Consaber och grundboken har vi fortfarande ett mode som inte alls är lång ifrån det jag eftersträvade. Jag menade aldrig att dom skulle ha krosskjortor eller puffärmar eller dylikt, men viss inspiration tycker jag att man kan ta från tex. klädseln vid Napoleonkrigen.

Jag hade hävdat att det är enormt. Vi snackar tre seklers vidare erfarenhet av sömnadsteknik här.
Rent sömnadsmässigt och när det gäller tyger, absolut. Men som sagt, själva idén med jacka, byxor osv har funnits långt före 177-talet. Knappar hade man btw. redan så tidigt som 1200-talet och 1300-talet. Så varför Consaber inte skulle kunna ha uppfunnit dem tycker jag är lite konstigt. Sen som sagt vet vi ju väldigt lite om modet i Consaber egentligen, den information som ges är en snabb genomgång av den ’vanlige mannens’ kläder med en förklaring att de mer välbärgade har mer variationer i snitt och färger. Nog måste olika yrken och klasser kunnat ha större variationer än så när det gäller kläder.

Jo, men min är bättre
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it."

Nej, men jag tycker du i mångt och mycket har många bra tankar kring Mundana, men jag håller inte med i det här fallet. To each his own.

Jag kan inte säga att jag är någon expert på sömnad, men jag menade aldrig att sabrierna skulle gå runt i bomull då det självklart är en bristvara. Vad jag menar är att jag inte hade tänkt mig ta 1700-tals modet rakt av när det gäller material och sömnad osv, utan snarare att den generella "looken" som jag presenterade i mitt första inlägg skulle passa besättningen på ett sabriskt militärt fartyg.

Men men, den här tråden var inte bara avsedd för att diskutera hur man ska kunna få Mundana att bli helt logiskt, i mode eller andra avseenden.. it's a loosing battle from the start.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag backar Ymir totalt på denna punkt. Förutom de väl framlagda argumenten tycker jag att folk som går runt i 1700-talskläder till havs och 1300-talskläder till lands är... konstigt. Riktigt jävla konstigt och något som skulle få mig att skaka på huvudet och beklaga mig. Folk hakar redan upp sig för mycket på 1600- och 1700-talet när det gäller sjöfart, då behövs ingen hjälp på traven.

G

Guest

Guest
Problemet ligger i att sjöfart under medeltiden inte fått så stor uppmärksamhet i böcker, TV och annat media som sjöfart runt 1700- och 1800-talet. Det är helt enkelt svårt att se framför sig hur en sjöman eller flottist skulle se ut på medeltiden/renässansen. Om ni nu opponerar er så starkt mot 1700-tals kläder kanske ni kan ge exempel på kläder som skulle vara närmare er bild av sjöfart i Mundana. Bilder är alltid bra. Har själv försökt hitta något bra exempel via Internet och gamla historieböcker, men inte funnit något vettigt än.

En blandning av tidsepoker har alltid för mig varit det största problemet i Mundana, men jag tycker man får göra det bästa man kan med den informationen man får. Om man tar tex. bilder på folk i Jargien och jämför den rakt av med sjömän från Consaber har man en modeskillnad på nästan 2000 år, så tro inte att jag inte är medveten om problemet. (Jag hoppas dock att Jargien modulen ska ta Jargien bort ur Roms skugga).

Sen känns det ganska subjektivt överhuvudtaget 'när' man ska placera Mundana på vår världs tidslinje. Vet att jag och mina spelare talade om det för ett par månader sen och att en tyckte att Mundana låg någon stans runt 1100- eller 1200-talet, medan en annan ville hävda att det rörde sig mer om 1300 eller 1400-talet. Det är ändå några hundra års skillnad där.

Konstruktiv kritik är alltid bra.