Först och främst vill jag påpeka att jag anser dödsstraff vara barbariskt och förkastligt, och att målet med all rättsskipning i ett civilicerat samhälle måste vara rehablitering, något som man inte ens testat i detta fall.
Detta är dock en parentes, eftersom det här inte var en avrättning. En avrättning sker efter en korrekt rättegång där den misstänkte fått möjlighet att försvara sig inför en opartisk tribunal., efter att den misstänkte fått korrekta möjligheter att överklaga. Den korrekta termen när dessa villkor inte är uppfyllda är mord.
Genom detta mord har den sittande marionettregimen visat att de är minst lika illa som Saddam var. Saddam fälldes för 148 dödsfall under ett pågående inbördeskrig (betydligt mindre än de tiotusentals man talat om men alltså inte kan bevisa). Under marionettregimens styre går det knappast en dag i Irak utan att fler än 148 dör en våldsam död. Marionettregimen kunde i alla fall hävda att de hade rätten på sin sida, men nu har de bevisat att de inte drar sig för att skita i lag och rätt och kallblodigt mörda när det passar deras politiska agenda. Sådant opåkallat våld och övergrepp på rättsystemet kan bara destabilisera landet ytterligare.
Hela den här affären, från invasionen till dagens situation, är ett exempel på det klassiska citatet "Vi var tvungna att utplåna byn för att rädda den.". I sin iver att lösa ett litet problem så har man skapat ett mycket större.
Jag hoppas verkligen att de som är ansvariga för den här domen, från marionettregeringen till domstolen och hela vägen ner till bödeln ställs inför rätta inför en opartisk domstol så att de får stå till svars för sina brott, fast det lär väl knappast hända.
Edit:
Även EU, Amnesty International och Human Rights Watch fördömer mordet.