Nekromanti Saga 2.0

Arfert

Facit
...nu när Fantasy! börjar bli klart så är det dags att tänka på nästa upplaga av Saga. Så:

...är det OK att återanvända material från Fenix, eller är det onödigt?

...nåt som ni önskar vore med, eller som borde tas bort?

Planen är mer kampanjmaterial/culture gaming. Det verkar vara populärast och det jag gillar bäst själv.

Tyvärr kommer jag/vi nog inte ha råd med en inbunden bok den här gången, men vi får se. Har hittat några bra illustratörer också... plus mig. Många bilder kommer få vara kvar, även om layouten kommer ändras.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tidningar är jobbigt. Ta med sådant som du haft i Fenix om det finns något bland det materialet som du vill ha med i nya utgåvan.

Om du kan lägga upp den på Lulu kan ju de som verkligen vill ha det inbundet få beställa en POD dito.

bladerunner_35

Warrior
Arfert said:
...nu när Fantasy! börjar bli klart så är det dags att tänka på nästa upplaga av Saga. Så:

...nåt som ni önskar vore med, eller som borde tas bort?

Planen är mer kampanjmaterial/culture gaming. Det verkar vara populärast och det jag gillar bäst själv.

Tyvärr kommer jag/vi nog inte ha råd med en inbunden bok den här gången, men vi får se. Har hittat några bra illustratörer också... plus mig. Många bilder kommer få vara kvar, även om layouten kommer ändras.
Jag misstänker att det ligger utanför en revidering men personligen skulle jag välkomna en om inte komplett omarbetning av reglerna så åtminstone en hel del förändringar. Jag har tre barn som visserligen är lite små ännu men som om några år kommer invigas i rollspelande. Det vore fett att ha ett svenskt rollspel som de kan sitta och bläddra i och läsa.

Med detta i åtanka har jag tittat på Saga då och då (gratisreglerna) men orkar inte riktigt läsa vidare eftersom framförallt stridssystemet är alldeles för gammaldags med kroppspoäng och så vidare. För mig känns det väldigt mycket DoD '91 - men inte på ett bra sätt. Det är viktigt att det fortfarande är lättanvänt men med det sagt vill jag gärna se en hel del inspiration från nyare rollspel som Noir, WFRP3, Fate och så vidare.

Förutom ovanstående så tycker jag Saga verkar vara ett bra nybörjarspel som till och med kan sägas vara barnvänligt på ett sätt som många andra rollspel inte är (exempelvis Noir som annars hade varit en het kandidat). Men, även pappa vill ju bli inspirerad av ett rollspel, särskilt som jag kommer vara spelledare.

Detta är inte direkt menat som kritik utan mer som information från en eventuell framtida kund, eftersom du ändå frågade.

Vänligen,
/bladerunner_35

Arfert

Facit
Vad från resp spel tycker du jag ska kolla på? Warhammer FRPG 3 har jag ingen aning om hur det funkar, Fate är ju ett komplett olikt spel (som bäst passar folk som spelat rollspel länge) och Noir var något jag aldrig orkat läsa igenom, det var inte min kopp te.

Saga är inte ett spel för nybörjare, det är ett spel för folk som vill ha enkla trad-regler. Det är inte samma sak. Det är inte tänkt som barnspel, även om barn antagligen kan spela det. Men Arcaria är förmodligen mindre barnvänligt än Mundana, Trudvang eller Ereb Altor. Och det kommer förtydligas i 2.0.

bladerunner_35

Warrior
Det som framförallt störde mig var just stridssystemet och då särskilt att det är baserat på kroppspoäng.

Noir använder visserligen en slags kroppspoäng men baserar huvudelen på något som kallas välmående.

WFRP3 gör en hel del kul med tärningar. Något som jag upplevt som särskilt värdefullt och som tagits upp i The One Ring är att ett utfall på en tärning ges en särskild betydelse. I WFRP3 betyder detta att en så kallad Sigmar's Comet gör att något riktigt bra och häftigt inträffar och en Chaos Star att något riktigt dåligt inträffar. Detta oavsett resultatet i övrigt.

FATE är ju berömt för aspekter vilket jag tycker är ett ganska enkelt men kraftfullt verktyg för att sätta färg på både karaktärer och övriga världen.

Men, om Sagas målgrupp är "folk som vill ha enkla trad-regler" så tillhör jag uppenbarligen inte denna kategori.

Tack för att du lyssnade i alla fall. Det var värt ett försök. :gremwink:

Arfert

Facit
bladerunner_35 said:
Det som framförallt störde mig var just stridssystemet och då särskilt att det är baserat på kroppspoäng.

Noir använder visserligen en slags kroppspoäng men baserar huvudelen på något som kallas välmående.

WFRP3 gör en hel del kul med tärningar. Något som jag upplevt som särskilt värdefullt och som tagits upp i The One Ring är att ett utfall på en tärning ges en särskild betydelse. I WFRP3 betyder detta att en så kallad Sigmar's Comet gör att något riktigt bra och häftigt inträffar och en Chaos Star att något riktigt dåligt inträffar. Detta oavsett resultatet i övrigt.

FATE är ju berömt för aspekter vilket jag tycker är ett ganska enkelt men kraftfullt verktyg för att sätta färg på både karaktärer och övriga världen.

Men, om Sagas målgrupp är "folk som vill ha enkla trad-regler" så tillhör jag uppenbarligen inte denna kategori.

Tack för att du lyssnade i alla fall. Det var värt ett försök. :gremwink:
Min erfarenhet av välmående och liknade system är att de egentligen också är KP, bara skrivet med bokstäver, inte siffror. Men Noir kanske är unikt där.

Och när vi diskuterade Fate senast var många överens om att just Aspekter är ganska knepigt. Och vill jag göra ett Fudge/Fate-baserat spel gör jag det, men en annan gång (har planer). Göra om Saga är på tok för mycket jobb, och onödigt. De som spelar Saga skulle nog bli förbannade, dessutom.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hej hej, här kommer jag med mina gamla käpphäst: språk!

Sist Saga 2.0 var på tal så pratade vi om det också, och jag tror det bästa vi kom fram till i den tråden var att rollpersoner helt enkelt talar och läser de språk som passar. Gärna tillsammans med en liten ruta om vilka språk som finns. (Din lista från förra tråden: ett "nordiskt", gammelalbiska, Lingua pannona, språket de talar i Khamad och Seyadh, arlanska och belagriska... plus språk för ickemänskliga raser...)

Utöver det har det väl pratats en del om färdigheterna. Det största jag har emot nuvarande uppsättning är att en del är beroende av andra (för att skaffa Alkemi så ska du ha Matematik, Läsa/Skriva, och Växtkunskap) vilket jag tycker känns lite klumpigt på något vis. Jag kan absolut stå ut med det, men har inget emot ifall det blir någon liten revision på den fronten.

Vad det gäller material från gamla Fenix tycker jag det är helt okej att ta med en del av det. Personligen var jag inte så förtjust över dvärgarna, men tyckte till exempel Dantras och artikeln om mysterier/folktro var riktigt trevliga.

I stort tycker jag bara det låter bra. :gremsmile:

Arfert

Facit
Språk är mycket möjligt att det blir mer om, det är helt i linje med mer culture gaming.. sen så skas färdigheterna ses över, de är lite otajta.

Dvärgar (sorry), alver och norog ska utökas, kanske illvättar. Dantras absolut. Sen får vi se, vet inte än.

Botulf

Hero
Skulle just skriva något här om önskan av utökad info om ickemänskliga folkslag men det blev överflödigt :gremsmile:

solvebring

Superhero
Jag har ju inte hunnit spela Saga än, men sån är ju jag - jag har inte hunnit spela mycket av det jag äger, tyvärr... Än. Men det kommer. Inte minst bör jag ju göra något av att sambon har ett Saga i bokhyllan som hon inte ens öppnat.

Men jag tycker i alla fall att culture gaming låter väldigt najs. Gärna mer om städer, marknader, basarer, kulter, riter, festivaler, folkfester osv. Och om du tror att man kan bidra på något sätt, skriva något, läsa något osv. så tittar jag gärna. Det är alltid skoj att hjälpa till med småsaker till olika rollspel. Kanske någon mindre stämningstext eller så borde kunna avklaras. =)

hakanlo

Hero
Arfert said:
Tyvärr kommer jag/vi nog inte ha råd med en inbunden bok den här gången, men vi får se.
I så fall skulle jag vilja föreslå en split av materialet i två mjuka volymer. En (förmodligen tunnare) regeldelm, och en (förmodligen tjockare) världsdel. Kan se ett par rejäla fördelar med det!

Arfert said:
Tycker, som Wilper, att tidningar är jobbigt. Mitt förslag: En tredje volym, en Saga-antologi, som samlar de olika kortare texter som finns, i bl a Fenix. Kanske går att klämma in något ev. nyskrivet kortare äventyr eller liknande? Skulle passa ok som POD, då det blir lite av ett komplement till själva spelet.

Arfert

Facit
Två volymer är en tanke... i vilket fall som helst ska materialet anpassas till bokformen, det blir inte artiklarna rakt av tror jag.

Arfert

Facit
Det vore fett med schyssta kartor. Men kan det göras utan att man gåt tokback ekonomiskt? Tror inte det.

bladerunner_35

Warrior
Arfert said:
Det vore fett med schyssta kartor. Men kan det göras utan att man gåt tokback ekonomiskt? Tror inte det.
Jag har haft funderingar på att göra "professionella" kartor och tittade runt lite för ett tag sedan. Jag har tyvärr inga länkar sparade men min slutsats var att det med tid och vilja går att göra väldigt snygga gratiskartor med diverse gratisprogram. Jag hittade till och med ett forum för skapandet av kartor.

Så det går definitivt. Du har förmodligen mycket vunnet i och med att du är illustratör.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Rita kartorna är inte problemet, trycka dom är det.
Tja, med tanke på tryckkostnaderna så usch, ja, det lär inte bära sig. Om inte annat måste du nog lägga ut en hel del, och frågan är då om det inte kommer att innebära förlust.

Jag vet inte hur det är med print om demand, men posters och dylika är väl inte svårare än böcker? Annars kunde kanske kartan göras som en flyer eller en poster a la print on demand?

Du kan ju alltid höra med Peter, då han tryckte den där kartan från Morwhayle. Jag vet inte om det var förlaget som stod för fuelsen eller om han själv gjorde det?
Jag har dock för mig att han inte var så överförtjust över kostanden - fast det kanske var just det att han gav bort gratisex av kartan till dem som promotade boken, vilket blev en dyr frakthistoria. :gremtongue:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Man kan ju alltid försöka pejla om det finns underlag för en ransom-modell eller dylikt. Det kluriga där är väl att nå de»vanliga människor« (dvs. inte forumiter som sitter här halva livet) som köpt/köper Saga.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Arfert said:
Man kan ju alltid försöka pejla om det finns underlag för en ransom-modell eller dylikt. Det kluriga där är väl att nå de»vanliga människor« (dvs. inte forumiter som sitter här halva livet) som köpt/köper Saga.
Annonsera i Fenix, be SF och liknande att göra reklam?
Kanske göra en enkel flyer, skriva ut några ex och vädja till butikerna goda hjärta? :gremlaugh: