Nekromanti Saga 2.0

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
Rita kartorna är inte problemet, trycka dom är det.
Tja, med tanke på tryckkostnaderna så usch, ja, det lär inte bära sig. Om inte annat måste du nog lägga ut en hel del, och frågan är då om det inte kommer att innebära förlust.

Jag vet inte hur det är med print om demand, men posters och dylika är väl inte svårare än böcker? Annars kunde kanske kartan göras som en flyer eller en poster a la print on demand?

Du kan ju alltid höra med Peter, då han tryckte den där kartan från Morwhayle. Jag vet inte om det var förlaget som stod för fuelsen eller om han själv gjorde det?
Jag har dock för mig att han inte var så överförtjust över kostanden - fast det kanske var just det att han gav bort gratisex av kartan till dem som promotade boken, vilket blev en dyr frakthistoria. :gremtongue:
Nästan all Print-om-demand är antingen upp till A4 eller A3... alltså stora laser-färgskrivare egentligen. Men för att få den rätta känslan snackar vi bra matt gultonat papper, och offset. Upplagor 300 ex och mer, i minst A3 (A2?)tycker jag, annars skulle jag inte köpa. Givetvis fyrfärg. Och sedan detaljkartor. Prisidé? Kanske 250 kr paketet, kanske mer. Och att jag får ligga ute med många tusenlappar jag inte har. I åratal.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Arfert said:
Rita kartorna är inte problemet, trycka dom är det.
Tja, med tanke på tryckkostnaderna så usch, ja, det lär inte bära sig. Om inte annat måste du nog lägga ut en hel del, och frågan är då om det inte kommer att innebära förlust.

Jag vet inte hur det är med print om demand, men posters och dylika är väl inte svårare än böcker? Annars kunde kanske kartan göras som en flyer eller en poster a la print on demand?

Du kan ju alltid höra med Peter, då han tryckte den där kartan från Morwhayle. Jag vet inte om det var förlaget som stod för fuelsen eller om han själv gjorde det?
Jag har dock för mig att han inte var så överförtjust över kostanden - fast det kanske var just det att han gav bort gratisex av kartan till dem som promotade boken, vilket blev en dyr frakthistoria. :gremtongue:
Nästan all Print-om-demand är antingen upp till A4 eller A3... alltså stora laser-färgskrivare egentligen. Men för att få den rätta känslan snackar vi bra matt gultonat papper, och offset. Upplagor 300 ex och mer, i minst A3 (A2?)tycker jag, annars skulle jag inte köpa. Givetvis fyrfärg. Och sedan detaljkartor. Prisidé? Kanske 250 kr paketet, kanske mer. Och att jag får ligga ute med många tusenlappar jag inte har. I åratal.
Som jag misstänkte då. Ja, det är verkligen trist att det ska vara så kostsamt att trycka stiliga saker. Vem vill inte kunna skicka med en karta och leverera allting i en sexig box? Jag har själv funderat över det här med spelledarskärmar till exempel - ingenting av det där kan tryckas om det inte finns rejält med kapital. Det är oerhört trist. :gremfrown:

Frågan är då om man ändock inte ska anpassa sig efter marknaden och plånboken? Vore det verkligen så anskrämligt med en A3-karta a la digitaltryck på print on demand? Jag skulle köpa. Jag menar, hellre det än ingenting alls. "bra matt gultonat papper, och offset. Upplagor 300 ex och mer, i minst A3 (A2?)" är ju egentligen en väldig lyx, som sannerligen kräver sin budget. Vi pratar ju ändå om Rollspels-Sverige här.

Jag vet inte om man kan förvänta sig något sådant idag annat än från de stora jänkarna - eller misstar jag mig? Det bör väl inte finnas så många i svensk storlek som kan punga ut med dylika utan att gå back på skiten?

Jag tror i så fall att du skulle behöva skriva Saga 2.0 på engelska och bredda din kundkrets över Atlanten och runtom i världen. Annars är ju sådana här saker aldrig möjliga? ... Om man nu inte är rik, vill säga. Jag menar visst, det är klart att jag som kund vill ha Saga med ett fläskigt fint kartpaket, men jag kan ju knappast begära det från den svenska rollspelsmarknaden. Kort sagt skulle jag då bli skitglad över en digitaltryckt karta av sämre kvalitet än ingen alls. Ingen alls är ju... Mycket mindre kul, helt enkelt. DeBracys idé är väl i så fall enda vägen?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, digitaltryck är inte optimalt för kartor, trycket kan spricka om man viker det till exempel. En packe detaljkartor, A4, i en låda eller liknade är en möjlighet. Vi får se.

Hursomhelst, det är en massa jobb, och jag är inte övertygad om att det är här jag ska lägga krutet. Själva Saga-boken (i en eller två volymer) är absolut prio. Sen finns det många alternativ. Fördjupningar i världen till exempel. Eller äventyr. Eller...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Tja, digitaltryck är inte optimalt för kartor, trycket kan spricka om man viker det till exempel. En packe detaljkartor, A4, i en låda eller liknade är en möjlighet. Vi får se.

Hursomhelst, det är en massa jobb, och jag är inte övertygad om att det är här jag ska lägga krutet. Själva Saga-boken (i en eller två volymer) är absolut prio. Sen finns det många alternativ. Fördjupningar i världen till exempel. Eller äventyr. Eller...
Sant, sant.

Förövrigt vill jag hålla med och uppmuntra dig till att satsa på annat istället, som ett äventyr, uppslagshäfte eller vad som helst som helt klart ger mycker mer än en karta som kostar mer än den smakar. =)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Små faktarutor som kan ge idéer till uppslag och kampanjer, behöver inte vara så mycket mer än några meningar- Händelseuppslag, som kan leda vidare.

Lite mer fördjupningar om... humm- släktskap mellan de olika adelsätterna som styr kanske?

Tillhör de där som älskar kartor, men förstår också problematiken med det hela.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lynx said:
Små faktarutor som kan ge idéer till uppslag och kampanjer, behöver inte vara så mycket mer än några meningar- Händelseuppslag, som kan leda vidare.

Lite mer fördjupningar om... humm- släktskap mellan de olika adelsätterna som styr kanske?

Tillhör de där som älskar kartor, men förstår också problematiken med det hela.
Bra förslag. Antecknar.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Jag tycker att det låter som en utmärkt plan. Jag tycker reglerna är OK som de är just nu. Viktigast är ändå kamapanjmaterial av allehanda slag eftersom det är det som ger idéer och liv till spelet.

Säg gärna till om du behöver hjälp med något litet av en skribent.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Behöver alltid hjälp.. vad har du skrivit tidigare?

Och reglerna är bra som de är, blir mest korrändringar och ev mindre tillägg. Men boken är ju slut, så en ny edition behövs.
 
Top