Nekromanti Saga eller fantasy?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nightowl said:
Labyrinth
En film gjord av samma snubbe som gjorde Mupparna - det kan bara bli bra. Det enda som suger är David Bowie, tyvärr får man dras med honom. Mer "saga" än "fantasy", men whatevah.
Och vart, om man får fråga, skulle skillnaden ligga? Fantasy är väl till rätt stora delar saga?

I övrigt regerar David Bowie, både som artist och som den onde goblin king i Labyrinth.

Nightowl

Champion
Re: Kassa fantasyfilmer?

krank said:
Nightowl said:
Labyrinth
En film gjord av samma snubbe som gjorde Mupparna - det kan bara bli bra. Det enda som suger är David Bowie, tyvärr får man dras med honom. Mer "saga" än "fantasy", men whatevah.
Och vart, om man får fråga, skulle skillnaden ligga? Fantasy är väl till rätt stora delar saga?

I övrigt regerar David Bowie, både som artist och som den onde goblin king i Labyrinth.
Jag VISSTE att nån jäääääävel skulle ställa den störiga glasögonormfrågan!

Alltså, det är väl uppenbart? Saga är Lilla Rödluvan, fantasy är Conan Barbaren. Det enda de har gemensamt är att inte utspelas i verkligheten*. Punkt slut. Jag vet att man kan lägga andra betydelser i orden, men det här är uppenbart nördigt glasögonsmurfsordklyveri. Folk vet skillnaden.

Och David Bowie suger objektivt som skådespelare. Jag kan bevisa det med tabeller.

Erik, och cirkeldiagram!

*Och att de ursprungliga folksagorna, liksom Conan, innehåller en massa sex och våld, förstås. Men vilken god underhållning gör inte det?

krank

Re: Kassa fantasyfilmer?

Nightowl said:
Alltså, det är väl uppenbart? Saga är Lilla Rödluvan, fantasy är Conan Barbaren. Det enda de har gemensamt är att inte utspelas i verkligheten*. Punkt slut. Jag vet att man kan lägga andra betydelser i orden, men det här är uppenbart nördigt glasögonsmurfsordklyveri. Folk vet skillnaden.
Om Eddings är fantasy, så kan fan pojken med guldbyxorna vara det också.

Fantasy är en genre som är väldigt, väldigt relaterad till sagor. Till struktur, miljö, innehåll etc. Conan tycker jag knappt hör till fantasygenren, för mig luktar det mer gammelklassiskt hjälteepos a' Odyssén om just Conan.

Nightowl said:
Och David Bowie suger objektivt som skådespelare. Jag kan bevisa det med tabeller
Man behöver inte kunna skådespela för att rocka fett, vilket Bowie bevisar i den filmen.

Jag menar, Arnold har ju aldrig kunnat skådespela värt ett skit, men han funkar ändå i vissa filmer. I Dagissnuten, till exempel, är han lysande. Och till viss del i Terminatorfilmerna. Men kan han skådespela? Nä.

Nightowl

Champion
Bullshitting

Vi pratar om den definition folk använder när de pratar om ämnet. Då är Tolkien, Eddings och Conan (om de nu känner till honom) fantasy, Rödluvan och De Tre Små Grisarna saga.

Båda grupperna av historier är förstås släkt - de torde innehålla magi, i nån form, och kanske drakar, etc. Men det är ganska uppenbart att de inte är samma sak.

Erik

chrull

Stockholm Kartell
Re: Bullshitting

Nightowl said:
Vi pratar om den definition folk använder när de pratar om ämnet. Då är Tolkien, Eddings och Conan (om de nu känner till honom) fantasy, Rödluvan och De Tre Små Grisarna saga.

Båda grupperna av historier är förstås släkt - de torde innehålla magi, i nån form, och kanske drakar, etc. Men det är ganska uppenbart att de inte är samma sak.

Erik
Jag såg Spiderwick Chronicles igår, den var inte särskilt bra direkt, men på frågan om det är fantasy eller saga så måste jag svara: Kanske.

Vad är Narnia berättelserna? Sagor eller Fantasy?
Stardust? är det saga eller fantasy?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett enkelt test du kan göra hemma

Jag såg Spiderwick Chronicles igår, den var inte särskilt bra direkt, men på frågan om det är fantasy eller saga så måste jag svara: Kanske.
Såhär fungerar det: om figurerna i berättelsen saknar namn är det en saga, om de har namn är det fantasy.

Typiska personer i en saga: kungen, kökspigan, kejsaren, jägaren, den onda drottningen.

Typiska personer i fantasy: Gandalf, Harry Potter, Conan, Elric, Aslan.

Ge fan i att komma med motexempel! Jag vet att jag har rätt! :gremwink:

/tobias, generaliserar

krank

Re: Ett enkelt test du kan göra hemma

Gurgeh said:
Typiska personer i en saga: kungen, kökspigan, kejsaren, jägaren, den onda drottningen.

Typiska personer i fantasy: Gandalf, Harry Potter, Conan, Elric, Aslan.
Askungen, rödluvan, Hans, Greta, Rapunzel, Rumpelstiltskin, Järn-Hans... =)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skygglappar

Askungen, rödluvan, Hans, Greta, Rapunzel, Rumpelstiltskin, Järn-Hans... =)
Askungen och Rödluvan hette inte Askungen och Rödluvan, de bara kallades för det. I sagorna om Rapunzel och Rumpelstilskin är namnen viktiga. Hur skulle det se ut om prinsen ropade "Hörru bruden, släpp ner ditt hår!"? Järn-Hans är ju, precis som Askungen och Rödluvan, uppenbarligen ett smeknamn. Och Hans och Greta är två tjocka tyska barn, så de räknas inte... :gremwink:

/tobias

krank

Re: Skygglappar

Gurgeh said:
I sagorna om Rapunzel och Rumpelstilskin är namnen viktiga. Hur skulle det se ut om prinsen ropade "Hörru bruden, släpp ner ditt hår!"?
Fast om skillnaden ligger i om det finns namn eller inte, så betyder alltså det att dessa två är fantasy? Jag bestrider inte nödvändigheten av namn, utan bara att det du skriver här skulle vara ett argument för din tes. För mig ser det ut som ett argument mot den.

Gurgeh said:
Järn-Hans är ju, precis som Askungen och Rödluvan, uppenbarligen ett smeknamn.
Och vad skiljer detta från Conan barbaren? Förnamn + smeknamnsdel, liksom. Sedan tycker ju jag att Hans är ett betydligt riktigare namn än "Conan".

(Min tes är ju som sagt att Conan, liksom Hercules och en hel del andra, mera är hjältemyter än sagor/fantasy, just genom hur berättelserna fokuseras. Sagor/fantasy har sagostruktur - det är strukturen som skiljer, inte namn eller nåt sånt)

Gurgeh said:
Och Hans och Greta är två tjocka tyska barn, så de räknas inte... :gremwink:
Din mamma räknas inte heller.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utplockad deltråd

Jag bröt ut den här deltråden ur diskussionen om fantasyfilmer nedan.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell

Alice
Tweedledee
Tweedledum
Humpty Dumpty
Kloker
Blyger
Glader
Butter
Prosit
Trötter
Toker
Dumbo

...

GunBlade

Veteran
Eddings syn på saken

David Eddings said:
Formula for epic fantasy:

* 1. The Underlying Theology (Polytheistic/Monotheistic/Buddhist/Other)
* 2. The Quest
* 3. The Magic Talisman (Holy Grail/One Ring/Magic Sword/Jewel)
* 4. The Hero: Galahad the Pure, Gawain the Brave, Perceval the Dumb (Naive), or Lancelot.
* 5. The Resident Wizard (Gandalf, Merlin, Belgarath)
* 6. The Heroine
* 7. The Villain (usually with some diabolical agenda)
* 8. The Companions (generally a multicultural crew who can protect the hero until he defeats the villain)
* 9. The Romantic Interests for 8.(NB: both 8&9 must be well-rounded groups, with individualised personalities and flaws)
* 10. The kings, queens, emperors, generals, courtiers and such, who make up the governments of the world.
Där har vi det! Svaret. Sanningen. Eller åtminstone ett bra förslag..

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Alice
Tweedledee
Tweedledum
Humpty Dumpty
Kloker
Blyger
Glader
Butter
Prosit
Trötter
Toker
Dumbo
Men kom igen! Alice i underlandet är inte en saga. (Jag vet inte vad det är, kanske surrealism, men en saga är det inte.) De övriga namnen kommer inte från sagor utan från Disney-filmer. :gremsuck:

(Och jag kan inte riktigt förstå hur någon orkar försöka argumentera mot mitt påstående genom att presentera motexempel. Det var bara en observation av något som gäller ofta, inte en naturlag som alltid är sann.)

/tobias

Wyldstorm

Swordsman
Så bibeln är en saga?
Denna definition finner jag tilltalande... :gremgrin:

Edit: Gah..
Menade "fantasy, som bäst saga".

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Såväl bibeln som Iliaden och Gilgamesh-eposet faller utanför ramen för både fantasy och saga. Allt behöver inte kunna passa in på antingen det ena eller det andra; det finns fler klassificeringar än dessa två.

Pilzefrau

hon/henne
Om man ska blanda ihop det ännu mer får man dra in myter och sägner. Bibeln är väl främst massa myter?
Och släkttavlor förstås, men de är tråkiga.

Andy

Vila i frid
Re: Kassa fantasyfilmer? (OT)

David Bowie i filmen The Prestige suger inte. Men han är inte alltid bra. Som musiker är han däremot bäst!

Wyldstorm

Swordsman
Jao, det är naturligtvis sant.

Jag finner dock krilles definition mer tilltalande, speciellt i religiösa diskussioner med två personer som har oturen att ibland hobby-missionera i min närhet.

Ska man se det mer seriöst så kan man nog klassificera bibeln som en blandning av fantasy & saga kallat "propaganda".