Dimfrost
Special Circumstances
Ja, det behövs ett nybörjarvänligt spel på svenska. Det tror jag att vi alla kan enas om. Däremot tycker jag att Saga är rätt långt från det optimala nybörjarspelet. Att det är bättre än alternativen säger inte så mycket.[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=953652" said:från Arfert[/url]]
Till Sagas försvar vill jag även tillägga att jag hört från många (både spelare, butikspersonal och spelmakare) att det verkligen BEHÖVS ett spel som det på svenska.
En version av Västmark med samma flashiga format som Saga, en annan stil på illustrationerna (många håller nog med mig om att mangastilen inte passar riddarromantik) och en något moddad värld med lite mer drakar och troll och sagor, lite mer Trudvang och lite mindre culture gaming tror jag skulle fungera minst lika bra och vara betydligt bättre, till exempel. Man behöver inte ha en fullständigt färglös värld, inte heller föråldrade regler med träffområden och slumpframslagning och liknande bara för att nybörjare ska gilla ett spel. Det är att undervärdera nybörjarna. Ett renodlat nybörjarspel skulle nog fungera ännu bättre.
/Dimfrost