Schtajner said:
...mix av Sagor från Midgård...
Kul att höra
Angående disskutionen kring dodreglerna så tycker
jag dodT har dom enklare och mer strömlinjeformade reglerna, även om de är långt ifrån perfekt, medan jag gillar dod6r mer som produkt då jag föredrar en hårdinbunden bok.
Jag tycker att dod6 reglerna funkar ganska bra om man modifierar dom lite, jag har gjort lite husregler.
Den största svagheten är att det är oerhört tungt att räkna ut färdighetspoäng och sätta ut dessa och att
man oftast saknar helt grundläggande färdigheter.
Här är mina husregler:
Rollpersonerna får FV5 i grund för följande färdigheter:
Finna dolda ting
Gömma sig
Hoppa
Klättra
Kunskap om världsdel(- x mod. i andra världsdelar)
Överlevnad
Smyga
Retorik
Det finns bara två vapengrupper:
Närstrid och avstånd. Men utöver det kan rollpersonen
specialisera sig på ex. Enhandssvärd som en ytterliggare vapengrupp.
Alla rollpersoner börjar med kläder,skor, ett vapen
och ett reserv/sköld/avståndssvapen.
Rollpersonerna börjar som utövare(fvx3) och får
dessutom 40 FP att sätta i allmänna färdigheter.
Stridssystemet är ju helt trasigt i dod6r, jag kör som i expert att det är dynamiskt och man får sätta ut hur man vill på attacker och pareringar.
Kanske mina husregler kan hjälpa? Även om dod6r är krånglig och tung i grunden så innehåller den ändå mycket bra som man kan göra något av.