Nekromanti SAGA

Dilandau

Myrmidon
Vad hände egentligen med den där SVEROK-sponsrade speltidningen SAGA som gav ut några nummer i slutet av 90-talet? Har minnesbilder av fullständigt o-PK omslag.

Big Marco

Läskig
Om jag inte minns fel gjordes den av folket bakom Spel&Sånt Örebro, vilket kk:ade och då dog tidningen också. Men det är obekräftat och baseras på över tio år gamla minnesfragment.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du har...

...i alla fall rätt i att den gjordes av av folket bakom Spel & Sånt i Örebro (eller rättare sagt, jag tror det var Tärningar och Tumult vid det här laget). Resten är jag osäker på. :/

EchonCique

Hero
Spel & Sånt är jag tveksam till ..

Framförallt då jag spelade både rollspel, brädspel och tv-spel med två av de som drev butiken innan det blev en Traditionsbutik i mängden.

Tärning & Tumult är nog mer nära målet i så fall.

Big Marco

Läskig
Re: Spel & Sånt är jag tveksam till ..

Men Tärningar och Tumult blev väl en S&S-butik, i samma veva som norrmännen gick in och köpte upp hela kedjan?

Men det hela är luddigt, och datum sammanblandas säkert.

EchonCique

Hero
Korrekt

Och jag tror inte ens de inblandade själva känner till alla turer såhär i efterhand :gremsmile:.

Det var en massa tjat om det hela under alla år jag bodde där uppe och en allmän sanning(tm) tror jag inte dök upp under min tid i Örebro.

Robert Jonsson

Re: Korrekt

Då umgicks du med fel folk :gremwink:

Var tvungen att kolla upp gamla papper och uppgifter, men nu är jag rätt klar med vissa uppgifter.

Tärningar och Tumult blev uppköpta av Spel och Sånt och en av de främsta anledningarna var att Robert Henrysson och Patric Hamberg som startade upp butiken, inte hade tiden längre att driva dem (Patric skulle försvinna iväg till USA och Henrysson levde då i Stockholm om jag minns rätt). Då återstod det bara sälja butiken. I alla fall, om man valde tro på vad Patric och en butiksanställd sade.

Själva tidningen Saga var det redan tal om då butiken låg på Kungsgatan 7, fast tidningens arbetsnamn var då Chrome (jag såg en preliminär logga som designats för den, då personen i fråga både arbetade i butiken och tillhörde min spelgrupp). Det förändrades dock och det var under tiden som Tärningar & Tumult låg i Kompassen Gallerians källare som tidningen kom ut (och då var Chrome ett namn blott).

Saga blev senare sponsrade av Sverok (från och med SAGA Nr 3) och butiken uppköpt av Spel & Sånt. Det var under första halvåret 1996 som det skedde. Vid den tiden hade jag, som gymnasieelev, praktik där och hjälpte till att packa ned butiken (som vid det här tillfället låg i den gamla Najz Prajz-källaren) den sista veckan som Tärningar & Tumult existerade.

Jag minns inte riktigt vad som kom först - Spel & Sånt eller SAGA Nr. 3. (Jag tror att jag kan ha de exakta datumena nedskrivna, men det kräver jag letar fram uppgifterna ur någon gammal låda som står i något förråd någonstans. Är det av intresse kan jag givetvis försöka göra det.). Dock var Tärningar och Tumult ett namn blott vid SAGA Nr 4.

EchonCique

Hero
Aha. Du kom in före mig ..

Jag umgicks med de som tog över efter T&T och således var S&S. Och de hade inte grepp eller lust att berätta hur det gick till för det var lite luddigt besked därifrån om man säger så :gremsmile:

Nu har du rett ut det, men .. varför har du sådant på anteckningar? :gremtongue:

Robert Jonsson

Re: Aha. Du kom in före mig ..

Jag umgicks med de som tog över efter T&T och således var S&S. Och de hade inte grepp eller lust att berätta hur det gick till för det var lite luddigt besked därifrån om man säger så
Kan tänka mig det - minns de personerna också, men jag hade aldrig en lika nära kontakt med dem.

Nu har du rett ut det, men .. varför har du sådant på anteckningar?
Det är lite utspritt bland olika saker, men majoriteten finns i gamla skolarbeten (saker som praorapporter, specialarbeten och liknande) och en del i utskrivna nätloggar. Jag är lite av en packråtta och försöker lagra så mycket jag kan av sådan info som kan användas igen längre fram. Som vid sådana här tillfällen :gremtongue: