Re: Korrekt
Då umgicks du med fel folk
Var tvungen att kolla upp gamla papper och uppgifter, men nu är jag rätt klar med vissa uppgifter.
Tärningar och Tumult blev uppköpta av Spel och Sånt och en av de främsta anledningarna var att Robert Henrysson och Patric Hamberg som startade upp butiken, inte hade tiden längre att driva dem (Patric skulle försvinna iväg till USA och Henrysson levde då i Stockholm om jag minns rätt). Då återstod det bara sälja butiken. I alla fall, om man valde tro på vad Patric och en butiksanställd sade.
Själva tidningen Saga var det redan tal om då butiken låg på Kungsgatan 7, fast tidningens arbetsnamn var då Chrome (jag såg en preliminär logga som designats för den, då personen i fråga både arbetade i butiken och tillhörde min spelgrupp). Det förändrades dock och det var under tiden som Tärningar & Tumult låg i Kompassen Gallerians källare som tidningen kom ut (och då var Chrome ett namn blott).
Saga blev senare sponsrade av Sverok (från och med SAGA Nr 3) och butiken uppköpt av Spel & Sånt. Det var under första halvåret 1996 som det skedde. Vid den tiden hade jag, som gymnasieelev, praktik där och hjälpte till att packa ned butiken (som vid det här tillfället låg i den gamla Najz Prajz-källaren) den sista veckan som Tärningar & Tumult existerade.
Jag minns inte riktigt vad som kom först - Spel & Sånt eller SAGA Nr. 3. (Jag tror att jag kan ha de exakta datumena nedskrivna, men det kräver jag letar fram uppgifterna ur någon gammal låda som står i något förråd någonstans. Är det av intresse kan jag givetvis försöka göra det.). Dock var Tärningar och Tumult ett namn blott vid SAGA Nr 4.