nominesine
Veteran
- Joined
- 7 Apr 2010
- Messages
- 159
Sagan om Gårdarike är ett rollspel jag arbetat mycket med under de senaste året, tillsammans med konstnären Joakim Ericsson. Det baseras på en grundläggande uppsättning enkla grundregler som heter Rulez. Allt som släppts hittills kan laddas ner här. Böckerna är gjorda för läsplatta, men kan skrivas ut i A4-format för den som har gott om bläck.
Rulez är ett enkelt stridssystem, som ursprungligen gjordes för minifigurer (själv spelar jag det med legogubbar). Med hjälp av ett mycket renskalat färdighetssystem kan det byggas ut till ett rollspel. Sagan om Gårdarike var ett försök att utveckla det sistnämnda, med en specialskriven Fantasy-modul.
Sagan om Gårdarike är ett fantasy-spel, som flirtar ganska vilt med de fornnordiska sagorna. Det kan spelas helt utan minifigurer. Men det är också ett efter katastrofen-spel, eftersom sagovärlden i berättelsen har gått under. Tanken är en ödslig värld, där det inte finns så många invånare förutom spelarnas rollpersoner och deras antagonister. Det finns också ett brädspelsinslag i äventyren som ingår. Ganska likt skuggspelet i Svavelvinter eller vinterfasen i Pendragon.
Jag är själv rätt nöjd med resultatet, men har också en fråga. Eller sagt ett par frågor. Vad skulle ni kunna tänka er att använda spelet till?
- Bara bläddra i det?
- Lyfta ut äventyren eller delar av dem och köra i andra kampanjer? Kanske med ett annat regelsystem?
- Sno lite inspiration och bilder till era Trudvangäventyr?
- Spela spelet ungefär som jag föreslår i böckerna?
Det finns inget rätt eller fel svar här. Jag är bara nyfiken på hur ni andra ser på det. Jag har för avsikt att fortsätta utveckla Rulez + Sagan om Gårdarike tills jag tröttnar på det själv. Men det är mycket roligare att arbeta med ett spel om man vet (eller kan gissa) vad användarna vill ha.