Detaljer
Svarar min på egen tråd för att jag vill SVARA PÅ ER ALLIHOP *får en släng av storhetsvansinne* och orkar inte organisera det hela.
De balla grejorna:
× När vi ser Aragorn första gången och han tänder sin pipa.. Ögonen kastar tillbaka ljusscenen och ser ut att glimma.
× Legolas rörelser.. Ser smidiga ut.. Använder pilbågen överdrivet mycket men är helt klart säker på den..
× Bilbos reaktion när han vill ha ringen.. Ser ut som Gollum..
× Alviskan.. En mäktig känsla steg inom mig när jag hörde orden..
Saker jag irriterade mig på:
× Känns som om sällskapet hela tiden är jagade.. Så är det inte i böckerna.. Då är det mer slumpvist att de stöter på orcher o.dyl.
× Frodo borde krossas utav stentrollets spjut. Nog för att det kanske inte går hål i rustningen men krossskadan borde bli grym.
× Inzoomandet! När Bilbo fingrar på sin "älskade" ring i början eller när Aragorn har svärdet på hjaltet när Boromir håller i ringen.. Själv hade jag nog velat ha detta som detaljer.. Blev lite väl uppenbart. Bilbos och Boromirs begär till ringen visas dessutom lite senare resp. mycket tidigare (i rådsmötet).
× "Jag tycker det var svårt att få en uppfattning om tiden i början av filmen" - Dilandau
Håller med. Det är lite som "[klipp] de håller rådslag. [klipp] de är på ett snöklätt berg". Filmen (som jag skrev tidigare) visar IMHO bara scener ur boken.. Det kändes inte som om det hela tog 9 månader.. Ogillade att Gandalf helt plötsligt sade: - Nu är det 20 oktober. Det enda man hade att jämföra med var Bilbos födelsedag (13 november?).
"nu är det 3 dagars promenad genom moria" *blink* "oj. nu är vi ute" .... ehm." - chrull
Personer som slår läger är knappast jag vill se.. Gandalf sa till Frodo att Gollum hade följt sällskapet i tre dagar.. Eftersom Gollum redan var i gruvorna (han hade knappast kunnat ta sig genom porten) så hade han följt efter de nästan ända sedan resans början i grottorna. Men detta kan man bara ta reda på genom att tänka till lite.. Jackson försöker ge antydningar till hur mycket av tiden som har gått istället för att skriva ut det som i t.ex. Arkiv X, vilket misslyckas.
"Fältslaget i den andra åldern var verkligen mäktigt. Alverna rockade fett! Jag tror folk som ser alver som fjolliga trädkramare kommer att få svårt att upprätthålla den bilden hädanefter. Å sauron sen! Fy fan vad han röjde!!" - Dilandau
Sant, sant.. En helt klart vettig anledning till att ha kvar prologen. En annan är att man senare i filmen tittade tillbaka på prologen.
/[color:448800]Han</font color=448800> som blev gripen av de olika miljöerna (men inte naturbilderna)