Sagan om ringen har blivit bok också
Jag passerade ett pocketställ på en flygplats nyligen och noterade hur fort det hade gått att göra bok av Sagan om ringen. Fascinerande hur man med absolut nödvändighet ska pressa varenda kommersiell droppe ur ett konstverk.
Så fort någon filmskapare har ansträngt sig till det yttersta för att skapa en verkligt klassisk filmupplevelse så kommer naturligtvis någon gamig, lite mindre begåvad, författare och ska tjäna pengar i kölvattnet på succén.
Det räcker inte med att bara skriva en bok på en redan befintlig film. Nejdå, det ska vara uppföljare också. Sagen om ringen har, om Ni inte redan märkt det, plötsligt blivit tre delar. Det påstås till och med på en del håll att de två uppföljarna kom ut före det att filmen hade haft premiär. Höjden av fräckhet! För att inte tala om den där Harry Potter. Inte var filmen så himla bra att man genast måste press ur sig fyra fem böcker på samma tema?
Jag har hört att de har hela team av själlösa författare som skriver uppföljarna på löpande band. Det är väl därför som de har så konstiga namn. FÖr att det är påhittade menar jag.
Vilken seriös författare skulle annars kalla sig något så krångligt som J.R.R. Tolkien? De flesta riktiga författare har ju ganska vanliga svenska namn. Ekman, Enquist, Lindgren.
Nä, mig lurar Ni fan inte.
Det vore ju skönt om det där litterära uppföljarfenomenet hade begränsat sig till böcker och författare, men icke. Nu ska filmklassiker som Rome och Julia och Hamlet göras om till pjäser i händerna på den hänsynslösa, penningtörstande teaterindustrin.
Sålunda är ingenting heligt längre. Kommersiella krafter skyr inga som helst medel i sin exploatering av konst som handelsvara. Jag bävar inför dagen då förlagsindustrin sätter klorna i min absoluta favoritfilm Jesus Christ Superstar. Ärligt talat, när läste Du senaste en bok som var bättre än filmen som den baseras på?