Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Om vi skulle låtsas att du skulle vilja spela lite rollspel i Tolkiens Midgård, och ville använda ett svenskt regelsystem vilket skulle du då välja? Sagan om ringen rollspelet från Äventyrsspel? Eller något annat?
Har du någon faktiskt erfarenhet av detta gamla rollspel, och tycker att det är bra nog? Eller är det mest för att du tycker att det borde vara bra eftersom det är gjort för sagan om ringen från början?Björn Wärmedal;n82506 said:jag skulle nog försöka få tag i SoR från Äventyrsspel tror jag.
Jag ska erkänna att jag har ganska dålig koll på det som Äventyrsspel gav ut. Rent generellt är min känsla att av ICE grejjer är äventyren ofta varierar mellan dåliga till usla (dungeoncrawls och monsterslakt) men setting-materialet kan vara bra. Med "bra" menar jag att de har fläskat ut den sparsmakade information som Tolkien själv gav om mitten av Tredje Åldern med information om kulturer och platser som ofta har ganska bra Midgårdskänsla och som är rimliga för den form av nordisk fantasy som han skrev. Min personliga favorit är Arnor-modulen, som förvisso innehåller mycket skräp men också många guldkorn. Vill man köra i Arnor i TA runt år 1600 är det mer eller mindre den enda resurs man behöver. Även Gondor-materialet verkar vara bra.Zoth-Ya;n82528 said:Vad tycker folk om fluffet och äventyren till Sagan om ringen rollspelet då?
Björn Wärmedal;n82517 said:Mest det senare. Skulle jag vilja spela Sagan om Ringen så skulle jag vilja börja med att testa ett spel som är gjort för det, helt enkelt. Men jag misstänker att Zoth-Ya kanske har hyffsad koll på det?
Jag skulle göra följande:Zoth-Ya;n82497 said:Om vi skulle låtsas att du skulle vilja spela lite rollspel i Tolkiens Midgård, och ville använda ett svenskt regelsystem vilket skulle du då välja? Sagan om ringen rollspelet från Äventyrsspel? Eller något annat?
Super, hojtar du när du är färdigKrille;n82552 said:Jag skulle göra följande:
1) Välja ett spelsystem där man får göra häftiga rollpersoner! Typ Stjärnornas Krig, där till och med en bondpojk från en ökenplanet längst bort från galaxens ljusa centrum har 3T som normalvärde och 5T i det hen är bra på och kan opta upp till 7T i smala spjutspetsområden (vilket ska jämföras med Imperiets elit som har 4T i spjutspetskunskapen och 2T i resten).
2) Kasta ut precis alla rörliga potentiella hjältar (Aragorn, Gimli, Legolas, Gandalf) samt alla namngivna äventyrande hobbitar. Deras roll får ovanstående häftiga rollpersoner ta. Stillastående viktiga personer, som Elrond, Galadriel, Denethor och möjligen Theoden, kan få vara kvar. Allt kretsar kring rollpersonerna! Som är ashäftiga!
3) Hacka systemet så att det kommer in någon form av fördärvsmekanism, om det inte redan finns en. Stjärnornas Krig har tur, för där finns Mörkerpoäng. Det är bara att döpa om det till Fördärv.
4) Hacka in någon form av kamratskapssystem. I fallet Stjärnornas Krig så kanske erfarenhet hade kunnat användas till att förbättra sin egen rollperson eller att ge till en annan rollperson som boost, men till skillnad från Stjärnornas Krig inte användas för att boosta sina egna handlingar.
5) Stoppa in någon form av skill challenges-system, där handlingar delas in i moment som fördelas på en klase olika färdigheter. Ju fler slag som lyckas desto bättre går det. Och det är nödvändigtvis inte samma rollperson som behöver slå slagen.
6) Införa Boromirs regel.
Zoth-Ya;n82565 said:Vad tror folk om att använda Ensamma vargen?