Nekromanti sagan om ringen rollspelet

Texas

Veteran
sagan om ringen rollspelet som kom för 2 år sedan har någon kört det jag har bara kolat lite lät och det värkar vara bra men jag undrar har nån kört

Gormasus

Veteran
Nej har inte kört men har från olika håll hört att de har kvar en del från de gamla sagan om ringen spelet, sedan har jag faktiskt inte tittat mycket på det själv, men som sagt så, från de jag har hört är de en del från de gamla som finns kvar i grunden.

Krille

Super Moderator
"Nej har inte kört men har från olika håll hört att de har kvar en del från de gamla sagan om ringen spelet, sedan har jag faktiskt inte tittat mycket på det själv, men som sagt så, från de jag har hört är de en del från de gamla som finns kvar i grunden."

Jo, Tolkiens midgård är det som är kvar (d'oh!).

Det nya spelet är dock riktigt trevligt, om man bara kan stå ut med att de använt bilder från filmerna (framförallt första och andra) som illustrationer, och att layouten är överflådig.

Innehållsmässigt... levelsystem med 2d6 plus värde över svårighet, en hel klase väl genomför research från gamers som gillar Sagan om Ringen och som känner sig instängda i licensen. Grabbarna har koll på bok och miljö, och har väl underbyggda argument för hur saker och ting ska funka. Deras magi-kapitel var en fröjd att läsa - en helsida ägnas åt magins växelverkan med naturen, så att platser där onda ting inträffat känns och ser onda ut, och så vidare. Alltihop grundläggs ordentligt i vad som faktiskt står i boken.

Såsböckerna är aptrevliga: de går igenom hur saker beskrivs i boken, hur det ser ut i filmen, och vad man kan göra med det i spelet. Riktigt vackert!

Men... tja, det enda som är kvar från de gamla Sagan om Ringen-spelen är Tolkiens Midgård.

Texas

Veteran
jo det låter bra och det verkar då bra men det är svårt att gjöra storslagna äventyr bara med tanke på storyna t.ex silmarilon förlorade sagornas bok triologin och bilbo och sagor från midgård

Krille

Super Moderator
"jo det låter bra och det verkar då bra men det är svårt att gjöra storslagna äventyr bara med tanke på storyna t.ex silmarilon förlorade sagornas bok triologin och bilbo och sagor från midgård"

Det är inga problem. Det sägs rätt bra i en recension jag läste:

"You... shall not... pass!"

Det är nämligen så, att Deciphers kontrakt endast gäller för Sagan om Ringen (plus filmerna) och Bilbo. Sagor från Midgård, Silmarillion etc ingår inte. De är framme och nosar vid gränsen då och då ("brood of Ungolianth" till exempel), men aldrig mer än så.

Hara bara spelat det på ett konvent och då utan tärningar. Men jag har spelat det "gamla" svenska rollspelet. Det verkar som dom har skippat alla tabeller från det i alla fall, och har dom en bra överblick över middle-earth så är det ju bara bra. Men som någon här nämnde tidigare så kunde dom gjort bättre än att använda bilder från filmerna i den. Känns ju som man skulle köpa fan-gods så att säga!

Texas

Veteran
jo då men det är så med spelarna komer ju säja det motsrider det som står i silmarilon eller nåt om man gjör något stort och dom komeju dra dåliga citat också från filmerna om dom är allver jag skuter från 1mil och träfar eller hur så komer dom att säga

Krille

Super Moderator
"men det är så med spelarna komer ju säja det motsrider det som står i silmarilon eller nåt om man gjör något stort"

Skit händer. Det är din ståry och din kampanj. Vill du hiva ringen i vulkangropen istället för Frodo, gör det!

"och dom komeju dra dåliga citat också från filmerna om dom är allver jag skuter från 1mil och träfar eller hur så komer dom att säga"

Om du har dåliga rollspelare i din grupp så är det ditt problem. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Illusoriska illusioner

"jo vist men det förstör ilutionen"

Ummm... om det faktum att det inte är Frodo som hivar ringen i Domedagsklyftan, utan Kalles rollperson Rambo Bagger, stör illusionen mer än det faktum att Kalle är 186 cm lång med långt rakt svartfärgat hår, är klädd i svarta jeans med hål överallt och en svart t-shirt med Blind Guardian-tryck, och sitter i en bekväm soffa i ett helt normalt svenskt vardagsrum med tung lastbilstrafik på E6an utanför fönstret... så har du väldigt skeva prioriteringar i illusionshanteringsalgoritmen.

Re: Illusoriska illusioner

:gremgrin:

Vill bara lägga till att förutom att det var en bra insikt i det hela var detta extremt kul. tack för garvet!

Sodivra

Champion
Jag tror han menade dåliga rollspelare.

Och mitt svar blir att om dom vill spela LotR så får dom väl skärpa sig. Gör klart för dom att om de vill fjanta sig så spelar ni ett annat rollspel.
Spelledande är kanske ett serviceyrke, men vad är det för mening att anstränga sig om de inte uppskattar det?

Texas

Veteran
jo dom saker som sagts är ganska bra men det spelar lite rol om en spelare kan mer om tolkiens vär en vad man kan

Krille

Super Moderator
"jo dom saker som sagts är ganska bra men det spelar lite rol om en spelare kan mer om tolkiens vär en vad man kan"

...och då ler man stort mot Tolkien-talibanen som fular sig, och knuffar över hela bunten med regelböcker och bakgrundsmoduler på denne, och säger "men eftersom du kan det här så bra så får du spelleda!" Börjar han protestera så säger man bara "äh, håll tyst och stör mig inte, jag gör en rollperson, en krigarhobbit!"

Den som ger sig in i leken får leken tåla!

Nightowl

Champion
...och då ler man stort mot Tolkien-talibanen som fular sig, och knuffar över hela bunten med regelböcker och bakgrundsmoduler på denne, och säger "men eftersom du kan det här så bra så får du spelleda!" Börjar han protestera så säger man bara "äh, håll tyst och stör mig inte, jag gör en rollperson, en krigarhobbit!"
Eller så säger man att det var ju intressant, men det här är min version av Tolkiens värld. Om han börjar protestera kan du ju påpeka att hans rollperson med sannolikhet inte förekommer i någon av Tolkiens böcker och således inte existerar i The Official Version. Alltså kan det här inte vara den officiella versionen.

Eller så kan man utnyttja det. Om han vet mer om vattnadal låt hans rollperson berätta för de andra om platsen. Om han tar fel hade hans rollperson fel. Om han säger nåt annat än vad du bestämt dig för hade hans rollperson fel, då med. Han har väl misstagit sig eller minns fel eller så.

Erik

Texas

Veteran
jo det är helt rätr men jobigt men åter till frågan i början har nån spelat det på den här sidan det skulle vara bra att veta för andra som spelar som jag