Nekromanti sagan om ringen(rpg)??

looser

Veteran
Undrar om ngn vet om det är ngt rollspel (som finns eller är på väg) som utspelar sig i tolkiens underbara värld???
ICE hade förut spelet MERP men vad jag vet ger de inte ut ngra nya böcker.
Blir glad för minsta lilla:)

Carolus

Veteran
Sagan om Ringen - Rollspelet har jag för mig är en (dålig)översättning av MERP. Kan tyvärr inte rekommendera det dock /images/icons/frown.gif
Jag har under de ca 11 år som gått sedan mitt införskaffande av sagda spel med jämna mellanrum försökt få något sammanhang i det hela och jag misslyckas varje gång. Om du trots allt skaffar det och klurar ut hur det fungerar så hör gärna av dig och berätta hur /images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti

Riddaren

Swashbuckler
"ICE hade förut spelet MERP men vad jag vet ger de inte ut ngra nya böcker."

Stämmer. Och orsaken är att ICE inte längre har tillstånd att göra rollspelet i Tolkiens värld, de tappade licensen.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

dream

Hero
Jag tycker å andra sidan att den svenska regelversionen av MERP är betydligt bättre än den engelska.
Illustrationerna, formatet och trevlighetsfaktorn är det jag tycker stämmer bättre i SRR än i MERP.
Tillbehör bör dock bestämt införskaffas på engelska. De svenska ditona är på tok för nedskurna.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Riddaren

Swashbuckler
"Jag tycker å andra sidan att den svenska regelversionen av MERP är betydligt bättre än den engelska.
Illustrationerna, formatet och trevlighetsfaktorn är det jag tycker stämmer bättre i SRR än i MERP."

Det enda jag tycker är bättre med SRR än MERP är formatet samt att tabellerna finns i ett eget häfte.

I övrigt så slår MERP, SRR med hästlängder. Då talar jag om 2nd edition av MERP. Dessutom har SRR flera brister i översättningen som göra att det är svårt att förstå utan att äga MERP eller några nummer av Sinkadus där vissa saker har klarlagts.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Discordian

Swordsman
Kort men inte roll (lite OT)

Decipher har fått licensen på att göra ett nytt kortspel iaf, men jag tror inte de har någon rollspelslicens.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad gäller att de inte ger ut några böcker längre så är det väl inte nått större problem egentligen, det gör ju inte Tolkien heller så att säga. Vidare hann ICE släppa mängder av böcker (massor massor massor!), visserligen av varierande kvalitet. Rollspelet fångar väl böckerna lite sådär lagom bra, men står IMO bra på egna ben. Dessutom att bara säga att man spelar i Midgård sätter spelarna i "rätt" stämning.

Spelet i sig är levelbaserat, och man går upp i level genom att slå ihjäl allt som rör sig, men bortsett från det så är det trevligt, om än något avancerat.

Awaiting MERMAID: the Dehydration

Milrik

Veteran
Vidare hann ICE släppa mängder av böcker (massor massor massor!), visserligen av varierande kvalitet.

Varierande var väl en underdrift, de flesta moduler var hemskt usla, med undantag för omslagen. Faktum är att de svenska upplagorna var bättre, otroligt nog.

Rollspelet fångar väl böckerna lite sådär lagom bra, men står IMO bra på egna ben. Dessutom att bara säga att man spelar i Midgård sätter spelarna i "rätt" stämning.

Modulerna och spelet misslyckas helt i mina ögon att spegla Tolkiens verk. Man har skapat ett mish-mash av fantasy, medeltids dravel sett ur amerikanska ögon. Jag tror inte alls J.R.R. Tolkien varit speciellt nöjd med ICE resultat.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

looser

Veteran
Re: Kort men inte roll (lite OT)

ok sorgligt om det inte är någon som skulle använda en sådan otroligt fin värld till rpg men vi får väll se snart kanske någon annaonserar ut ngt.

Discordian

Swordsman
Re: Kort men inte roll (lite OT)

Det skulle förvåna mig storligen om det inte blir någon som snappar upp rättigheterna. Risken finns väl att det blir WoTC, dock.

"Hellre kul i kaos

Jan Arenö

Warrior
DEt är ju möjligt att någon ny kommer släppa rollspel i Tolkiens värld nu när toliken filmerna kommer. Så var det ju med t.ex. Men in black m.fl.

Man kan ju alltid hoppas

[--- Jan Arenö ---]

Milrik

Veteran
Man kan ju iaf hoppas att spelet blir lite mer långlivat än de flesta andra filmbaserade rollspel.

Personligen har jag blivit allt mer och mer anti mot ett rollspel i Tolkiens värld. Den är allt för styrd av Tolkiens verk, om man nu inte väljer och spela i fjärde åldern. Att sedan ICE totalt misslyckades med att skapa 'Tolkien' känsla gjorde då verkligen inte spelet bättre.

Risken är väl att, som någon skrev, det blir WoC som skaffar sig rättigheterna till eländet...

Man ska iofs inte säga att filmen är skit utan att ha sett den, men det bådar då inte gott...Har svårt o tro det blir någon direkt höjdare...Behöver väl bara påminna om att det är samma studio som förpestar söndagarna med Xena o Hercules...

Milrik av Remos

Milrik

Veteran
Budgeten spelar väl mindre roll när serien i sig är totalt värdelös, de hade kunnat drällt miljoner över den, det räddar den ändå inte...

Som jag ser det riskerar bara Sagan om Ringen och bli Xena o Hercules - fast mycket mycket dyrare...
Men jag hoppas verkligen att jag har fel...

Milrik av Remos

Discordian

Swordsman
Jag har inte tittat så värst intensivt på Xena & Co eftersom jag inte har den kanalen, men de gånger jag har tittat på dem har jag tyckt att det varit ett relativt underhållande tidsfördriv.

Jag tror att studion har betydligt mindre effekt på slutresultatet än manuset, skådespelarna och regissören, och vad jag sett av och hört om de två senare faktorerna så är jag inte orolig. Manuset är ju svårt att veta något om.

"Hellre kul i kaos

looser

Veteran
Själv har jag inget emot de båda serierna,ok de är lite B klass men duger som tidsfördriv.
LOR filmen har väl lite större chans att bli bra
tex bättre skådespelare och manus????

Kom just på att det finns en gammal tolkien film typ animerad(innehåller iof skådespelare)
den är ganska bra så varför kan inte spelfilmen lyckas???