Nekromanti Sagan om ringen???

Jarre

Swordsman
Nepp, men däremot är systemet ganska likt d20 - slå 2T6, lägg till ditt färdighetsvärde och kom över en svårighetsgrad. Och vidare har vi, såvitt jag minns, också traits och flaws i samma stil som d20. Fast å andra sidan så är det nog lite dumt av mig att jämföra dessa två, de är ju inte de enda eller de första som använder sig av dessa två regelprinciper..

Pom

Swashbuckler
Re: tight historia...

Om du nu ändå verkligen, verkligen, verkligen vill spela i Tolkiens Midgård under Ringen-kriget, placera handlingen nånstans som inte täcks upp så mycket av böckerna.
Bra råd.

Om du kan, ragga upp ICE gamla böcker. De har konsekvent och ofta mycket skickligt fyllt i alla de hål som trots allt fanns i den gamle sydafrikanens verk. Särskild Lord of Middle Earth II (den om människorna) är en guldgruva. En extra bonus är att tolkienister brukar gå i spinn av ilska:
"Vafan, 'det mäktiga Womaw riket i sydöstra Midgård' vad är det för larv?"
"Har du namnen på ALLA nazgûlerna!?"
"Asdriager? Chy? Jätteträdet som de blå trollkarlarna slogs mot? Ardor?"

För det du inte skall göra är att försöka spelleda en puristkampanj för purister som vet mer än du. Det skiter sig. Är de artiga är det bara din fantasi som kommer av hämmas av prestationsångest. Är de det minsta oartiga kommer du att få äta upp varje detaljfel du gör.

Jag lät mig en gång övertalas om att basera ett "österländskt" rike på det senmedeltida Japan. Jag är inte så intresserad av Japan, speciellt inte ju närmare Shogun man kommer. Min ursprungliga vision var mer ett tidigdynastiskt mytiskt Kina.
Mina spelare var artiga och bara en av dem var japanpurist. Men det hämmade mig tills jag beslöt att införa de ändringar jag tyckte var skoj (ta det bakåt i tiden, göra fantasyinslagen tyngre, ändra regionerna, kasta in framgångsrika yttre angripare och influenser).
Sedan flyttade spelarna till Tyskland och Schweiz och kampanjen dog iallafall. :gremtongue:

rax

Swordsman
Re: Historierevisionism...

Om du kan, ragga upp ICE gamla böcker.

Lätt fixat om man inte har något emot PDF:er. Registrera sig på merp.com så finns allt tillgängligt. :gremgrin:

Annars kan jag inte annat än hålla med dig - så länge man håller sig borta från handlingen i Sagan om Ringen-sviten så har man stor frihet att göra vad som helst i Middle Earth. Tolkien må ha varit noga med att dokumentera sin världs historia, men endast på den klassiska historiska nivån - kungars öden, rikens uppgång och fall, stora slag, svält och katastrofer. Det finns bokstavligen tusentals år som inte behandlas alls, och det som finns beskrivet kan man ändå använda som bakgrund att bygga äventyr på utan att ändra utgången öht.

Exempel: Arnors (och dess efterföljares) kamp mot Häxmästaren av Angmar. Detta är en konflikt som varar i hundratals år, där rollpersonerna mkt väl skulle kunna tillfoga Häxmästaren svåra bakslag och bli stora hjältar. De kommer ändå inte att leva till kampens slut, så vad gör det om man i Arnor får för sig att Häxmästaren för stunden är besegrad? Likaså kan man accelerera/försena Arnors slut med ett par århundraden, utan att för den skull egentligen påverka den framtida historien öht.

Rax - avreagerar sig :gremsuck:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Skit fullkomligt i allt vad böckerna heter. Den historien har redan berättats, en gång i bokform, flera gånger på film. Låt ringen hamna någon helt annanstans och skapa din egen historia. Annars kommer man ju veta vad som händer.

Whizzman

Warrior

intelligent... nästa gång ska någon få duellera mot sauron... lr s¨å kanske de ska va på hans sida...

Gordeg

Hero

Problemen med att spela i en värld hämtad från böcker eller filmer, som Sagan om ringen eller Stjärnornas krig, beror på spelarnas inställning tycker jag, den stackars spelledaren ska inte behöva ta på sig skulden om det inte funkar.

Alla har sin egen bild av världen oavsett om den är hämtad från böckerna, filmerna, ljudbildband eller något annat. Det är inte rimligt att begära av spelledaren att han ska vara alla till lags och porträttera spelvärlden så att det stämmer med var och ens personliga uppfattning.

Samma sak kan hända ibland när någon har varit spelledare i ett visst rollspel i många år och sedan ska spela samma rollspel med en annan spelledare. De flesta lyckas alldeles utmärkt med att gå in i spelarrollen och finner sig i att den andra spelledaren förmedlar en annan version av samma spelvärld. Men ibland skiter det sig. Som spelare måste man fatta att spelledaren kan ha en annan bild av världen än man har själv, och spela med.

Gordeg

Whizzman

Warrior

betydligt lättare att spela i star wars universet då det e betydligt större än midgård.... det finns alltid plats för några fler hjältar...