Re: tight historia...
Om du nu ändå verkligen, verkligen, verkligen vill spela i Tolkiens Midgård under Ringen-kriget, placera handlingen nånstans som inte täcks upp så mycket av böckerna.
Bra råd.
Om du kan, ragga upp ICE gamla böcker. De har konsekvent och ofta mycket skickligt fyllt i alla de hål som trots allt fanns i den gamle sydafrikanens verk. Särskild Lord of Middle Earth II (den om människorna) är en guldgruva. En extra bonus är att tolkienister brukar gå i spinn av ilska:
"Vafan, 'det mäktiga Womaw riket i sydöstra Midgård' vad är det för larv?"
"Har du namnen på ALLA nazgûlerna!?"
"Asdriager? Chy? Jätteträdet som de blå trollkarlarna slogs mot? Ardor?"
För det du inte skall göra är att försöka spelleda en puristkampanj för purister som vet mer än du. Det skiter sig. Är de artiga är det bara din fantasi som kommer av hämmas av prestationsångest. Är de det minsta oartiga kommer du att få äta upp varje detaljfel du gör.
Jag lät mig en gång övertalas om att basera ett "österländskt" rike på det senmedeltida Japan. Jag är inte så intresserad av Japan, speciellt inte ju närmare Shogun man kommer. Min ursprungliga vision var mer ett tidigdynastiskt mytiskt Kina.
Mina spelare var artiga och bara en av dem var japanpurist. Men det hämmade mig tills jag beslöt att införa de ändringar jag tyckte var skoj (ta det bakåt i tiden, göra fantasyinslagen tyngre, ändra regionerna, kasta in framgångsrika yttre angripare och influenser).
Sedan flyttade spelarna till Tyskland och Schweiz och kampanjen dog iallafall.